V tomto vydaní časopisu prinášame komentár k rozsudku Súdneho dvora EÚ k predbežnej otázke týkajúcej sa oslobodenia od DPH v prípade poskytovania zdravotnej starostlivosti cez telefón – C‑48/19 X-GmbH proti Finanzamt Z.
Predmet sporu
Nemecká spoločnosť X-GmbH (ďalej len „X“) vykonávala na základe poverenia zdravotných poisťovní telefonické konzultácie k rôznym otázkam týkajúcim sa zdravia a viedla telefonické podporné programy pre pacientov trpiacich chronickými alebo dlhodobými ochoreniami.
Tieto služby poskytovali zdravotné sestry a odborný zdravotnícky personál, ktorí mali väčšinou aj odborné vzdelanie v obore tzv. zdravotného poradcu. Vo viac ako tretine prípadov bol prizvaný lekár, ktorý konzultáciu prevzal, resp. v prípade žiadosti o podrobnejšie vysvetlenie poskytol pokyny alebo vyjadril druhý názor.
V rámci telefonických konzultácií boli spolupracovníci spoločnosti X dostupní pre poistencov spravidla 24 hodín denne a bolo ich možné požiadať o informácie. Pokiaľ poistenci žiadali o lekárske konzultácie, uvedení spolupracovníci posúdili zdravotný stav za pomoci počítačového systému, ktorý im prostredníctvom cielených otázok umožnil určiť lekársky kontext, do ktorého sa dal prípad daného poistenca zaradiť, a následne mu poskytli konzultácie ohľadne jeho terapeutickej situácie formou vysvetlenia diagnóz a možných lieč