V predošlých dvoch častiach článku sme predstavili, z kvantitatívneho hľadiska, najvýznamnejšie zmeny, ktoré prináša zákon č. 102/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "novela zákona o DPH"), pričom všetky z nich nadobudnú účinnosť od 1. januára 2025.
Novela zákona o DPH však zakotvuje aj mnoho ďalších zmien a doplnení, hoci možno menšieho rozsahu, no potrebných z hľadiska aplikačnej praxe či legislatívnej techniky. Väčšina z týchto zmien a doplnení nadobudne účinnosť rovnako ako zmeny a doplnenia v oblasti registračných ustanovení a ustanovení o osobitných úpravách pre malé podniky domácich a zahraničných osôb, teda od 1. januára 2025, ale niektoré až od 1. júla 2025. Na uvedené samozrejme priamo poukážeme pri dotknutých ustanoveniach. Doposiaľ nekomentované zmeny a doplnenia predstavíme v nasledujúcich kapitolách:
-
Tuzemský poskytovateľ platobných služieb - doplnenie výzvy s účinnosťou od 17. mája 2024,
-
Zmena prístupu v daňovom posúdení odovzdania tovaru na základe nájomných zmlúv, resp. iných obdobných zmlúv,
-
Rôzne zmeny a úpravy v nadväznosti na zmeny registračných ustanovení alebo nové osobitné úpravy pre malé podniky,
-
Zjednodušená faktúra podľa § 74 ods. 3 písm. b),
-
Úhrada dane pri dovoze tovaru podľa § 84a,
-
Osobitný spôsob úhrady dane pri dovoze tovaru v rámci centralizovaného colného konania podľa § 84b.
Tuzemský poskytovateľ platobných služieb - doplnenie výzvy s účinnosťou od 17. mája 2024
V dôsledku transpozície smernice Rady (EÚ) 2020/284 z 18. februára 2020 (ďalej len "smernica o PPS"), ktorou sa mení smernica o DPH, sa s účinnosťou od 1. januára 2024 zaviedli určité požiadavky na poskytovateľov platobných služieb. Smernica o PPS bola do zákona o DPH transponovaná zákonom č. 516/2022 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov. Pre tuzemských poskytovateľov platobných služieb, teda tých poskytovateľov platobných služieb, ktorých domovským alebo hostiteľským členským štátom je Slovenská republika, sa zaviedla povinnosť viesť záznamy o príjemcovi cezhraničnej platby, ako aj o cezhraničných platbách, ktoré súvisia s platobnou službou, ktorú poskytli. V prípade, že tuzemský poskytovateľ platobných služieb poskytol platobné služby zodpovedajúce viac ako 25 cezhraničným platbám rovnakému príjemcovi platby za obdobie kalendárneho štvrťroka, vzniká mu sprístupňovacia povinnosť. Takýto poskytovateľ platobných služieb je povinný sprístupniť Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky (ďalej len "finančné riaditeľstvo") elektronickými prostriedkami záznamy o príjemcovi cezhraničnej platby, ako aj o cezhraničných platbách prostredníctvom elektronického formulára najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom štvrťroku, ktorého sa tieto záznamy týkajú. Už účinná právna úprava však spôsobovala nejasnosti ohľadom postupu v prípade, ak dotknuté záznamy neboli sprístupnené včas alebo neboli sprístupnené správne. V tejto súvislosti sa do zákona o DPH doplnil § 70a o ods. 11 tak, že tuzemský poskytovateľ platobných služieb, ktorému vznikla aj povinnosť sprístupnenia záznamov, je povinný spôsobom podľa ods. 5 písm. b) a v lehote určenej vo výzve daňového úradu sprístupniť finančnému riaditeľstvu dotknuté záznamy v požadovanom rozsahu za príslušný kalendárny štvrťrok, ak tieto záznamy nesprístupnil v lehote alebo ustanoveným spôsobom alebo sprístupnené záznamy sú neúplné alebo nesprávne. Nadväzujúci ods. 12 v § 70a zákona o DPH explicitne uvádza, že nesplnenie tejto povinnosti (podľa ods. 11), sa považuje za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. j) zákona č. 563/2009 Z.z., o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "daňový poriadok"). Nesplnenie povinnosti sprístupnenia záznamov ani na základe výzvy správcu dane, či opätovného sprístupnenia záznamov (neúplnosť alebo nesprávnosť) sa považuje za nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy, čo predstavuje správny delikt. Ak však poskytovateľ platobných služieb nesplnil povinnosť vyplývajúcu z § 70a ods. 5 písm. b) zákona o DPH, teda napríklad nesprístupnil dotknuté záznamy najneskôr do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom štvrťroku, ktorého sa tieto záznamy týkajú, táto skutočnosť tiež predstavuje správny delikt podľa citovaného ustanovenia daňového poriadku. Ak poskytovateľ platobných služieb nesplní povinnosť sprístupnenia záznamov ani v lehote určenej vo výzve daňového úra