Dobropis

Počet vyhľadaných dokumentov: 34

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 34

Zoradiť podľa:

  • Článek
Spoločnosť s r. o., ktorá vedie podvojné účtovníctvo a je platiteľ dane z pridanej hodnoty (DPH) vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala:
Vydané: 24. 07. 2024
SRO, vedie PÚ, platiteľ DPH - vystavila v decembri v roku 2023 faktúru na predaj borovicovej dosky, ktorú zaúčtovala 311 – 1 200 €/604 – 1 000 € a 343 – 200 €. Odberateľ faktúru zaplatil až v roku 2024, konkrétne 7.1.2024. SRO vystavila dňa 09.01.2024 (v novom roku) dobropis na celú sumu: - 1 000 € bez DPH a – 200 € DPH a tovar odberateľ vrátil späť. Peniaze sa odberateľovi vrátili dňa: 10.01.2024. Keďže vyšla faktúra sa zaúčtovala do výnosov v roku 2023, týka sa dobropis tiež roka 2023, aj keď bol vystavený v roku 2024? Je potrebné ho zaúčtovať do roku 2023 a ak áno, tak na aký účet? Alebo sa ponížia výnosy až v roku 2024?
Vydané: 06. 06. 2024
Spoločnosť s r.o. (plátce DPH) vystavila 3.4.2024 dobropis, jehož den zdanitelného plnění je 31.3.2024. K jakému měsíci si může odběratel nárokovat DPH, a to vstoupí do přiznání k DPH a kontrolního výkazu? Kdyby se jednalo o fakturu, je to k 31.3, ale v případě dobropisu? Odběratel, který DPH vrací, bude mít 100 % DPH přiznáno až v apríli, kdy byl dobropis vystavený.
Vydané: 25. 04. 2024
  • Článek
Spoločnosť sa zaoberá potlačou textilu. Zákazník jej dodal 6 ks tričiek, ktoré mala potlačiť podľa požiadaviek zákazníka. Pri potlači však došlo k znehodnoteniu tričiek, dodávateľ svoju chybu uznal. Službu potlače zákazníkovi nefakturoval. Následne však zákazník požaduje od dodávateľa náhradu za 6 ks tričiek, ktoré boli znehodnotené (zákazník žiada uhradiť nákupnú cenu tričiek). Ako má v tomto prípade dodávateľ postupovať? Má vystaviť dobropis (tričká neboli fakturované, takže nie je ho vystaviť k akej faktúre). Účtovať má cez interný doklad len na základe reklamácie? Má spoločnosť použiť účtovný zápis 548/325? Je to daňovo uznaný výdaj firmy? Je uvedený prípad predmetom DPH?
Vydané: 09. 02. 2024
Od dodávateľa sme dostali opravný daňový doklad, v ktorom je uvedené "dobropisujeme chýbajúce perá v dodávke tovaru" (objednali sme si 100 ks pier, tie boli aj vyfakturované, pri počítaní dodaných pier sme zistili, že 10 ks chýba). Faktúra bola vystavená v mesiaci 09/2023 a opravný doklad v mesiaci 10/2023. Ide v tomto prípade: o opravu základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH a doklad sa uvedie v daňovom priznaní v riadku 28 v mesiaci 10/23 (vtedy sme dobropis obdržali) alebo o chybne vystavenú faktúru a doklad sa uvedie do riadku 21 a musí sa podať dodatočné priznanie za mesiac 09/2023.
Vydané: 27. 11. 2023
  • Článek
Spoločnosť prevádzkuje e-shop. Denne odošle asi 200 balíkov s vystavenou faktúrou, ktorú posiela zákazníkovi e-mailom. Z tohto množstva sa niektoré balíky vrátia ako neprevzaté, neuhradené dobierkou. Na vrátenú faktúru vystavuje dobropis a uhrádza ho zápočtom s daňovým dokladom. Môže urobiť storno faktúry k neprevzatému balíku, prípadne vymazať ju z knihy faktúr, keďže daňové plnenie nevzniklo?
Vydané: 18. 10. 2023
Vedieme e-shop s papučkami. Denne odošleme cca 200 balíkov spolu s vystavenou faktúrou, ktorá ide zákazníkovi do mailu. Sú to koneční spotrebitelia, občania. Z tohto množstva sa nám niektoré balíky vrátia ako neprevzaté, neuhradené dobierkou. Na vystavenú faktúru neprevzatého balíka vystavujeme dobropis a uhrádzame ho zápočtom s daňovým dokladom. Môžem urobiť storno faktúry k neprevzatému balíku? Vymazať ju z knihy faktúr, keďže daňové plnenie nevzniklo? Týmto nemusím robiť k nej dobropis a uhrádzať. Alebo mi program ponúka nulovanie faktúry. Alebo naďalej robiť dobropisy k vystaveným faktúram.
Vydané: 06. 10. 2023
  • Článek
V podnikateľskej praxi dochádza k prípadom, keď po uskutočnení zdaniteľného obchodu platiteľom dane z pridanej hodnoty (DPH) nastane dôvod k zmene pôvodnej fakturovanej ceny a je potrebné vykonať opravu podľa § 25 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“). Takáto zmena má dopad na už priznanú DPH u dodávateľa a tiež u odberateľa na odpočítanú DPH. Opravy je potrebné uviesť v daňovom priznaní a tiež kontrolnom výkaze podanom za aktuálne zdaňovacie obdobie.
Vydané: 16. 05. 2023
Je z účtovného aj z daňového hľadiska správne, ak odberateľská faktúra obsahuje kladné aj záporné položky? Uvedený účtovný prípad sa vyskytuje pri výmene tovaru, ak náš odberateľ žiada o výmenu tovaru. Na faktúre je fakturovaný nový tovar a následne na tej istej faktúre aj dobropísaný vrátený tovar? Nechceme vystavovať osobitne dobropis na predchádzajúcu faktúru a následne vystaviť novú odberateľskú faktúru. Vyskytujú sa prípady - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane drahší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola kladná) - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane lacnejší tovar (hodnota výslednej faktúry by bola záporná) - či môže byť odberateľská faktúra záporná? - ak náš odberateľ reklamuje tovar a žiada o výmenu tovaru - dostane tovar v tej istej cene (hodnota výslednej faktúry by bola nulová).
Vydané: 26. 09. 2022
Chcela by som sa spýtať, ako postupovať v nasledovnom prípade: 1) Dodávateľ nevystavil v r. 2017 dobropis, v účtovníctve odberateľa je uvedené zaúčtované ako nevyfakturovaná dodávka. Je možné k takejto pohľadávke tvoriť daňovo uznateľnú opravnú položku v r. 2020 vo výške 100 %? 2) Odberateľovi boli v r. 2019 dofakturované služby za r. 2018 (účtovanie 311/428), ktoré mali byť podľa zmluvy splatné v r. 2018, avšak na faktúre sa uviedol dátum splatnosti v r. 2019 (14 dní odo dňa vystavenia fa). Ktorý dátum je rozhodujúci pre tvorbu OP? Ten zo zmluvy, alebo ten z faktúry? 
Vydané: 19. 07. 2021
  • Článek
Podnikateľský subjekt vystavil faktúru do zahraničia (Švajčiarsko) za poskytnuté služby podľa § 65 (režim cestovnej kancelárie) zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) za služby poskytnuté v mesiaci august. DPH z prirážky odviedol za mesiac august v riadnom termíne. Následne však zistil, že jednému klientovi vyfakturoval o jednu položku viac a druhému menej. Klient požaduje opravu. Podnikateľský subjekt preto potrebuje vystaviť dobropis jednému klientovi a ťarchopis druhému klientovi v septembri. Musí v takomto prípade podať dodatočné daňové priznanie k DPH za mesiac august k položkám DPH na výstupe?
Vydané: 16. 12. 2019
  • Článek
Spoločnosť predáva tovar (pivo v sudoch) a účtuje ho spôsobom A voči odberateľovi takto: Predá tovar zákazníkovi, odberateľ ho spoločnosti vráti (napr. z dôvodu, že tovar je pokazený). Spoločnosť tovar prijme, vystaví odberateľovi dobropis na vrátený tovar a novú faktúru na nový tovar, ktorý mu dá zo svojich zásob. Postup spoločnosti voči dodávateľovi: Pokazený tovar spoločnosť vráti dodávateľovi – späť do pivovaru, kde v prípade uznania reklamácie príde buď: nový tovar = xxx / 321 – aký účet má spoločnosť použiť na strane MD alebo príde iba cenový dobropis = xxx / 321 – aký účet má spoločnosť použiť na strane MD? Ako spoločnosť zaúčtuje celú cestu reklamácie? Aké bude účtovanie zo strany spoločnosti voči odberateľovi a zároveň zo strany spoločnosti aj voči dodávateľovi?
Vydané: 04. 12. 2019
Predávame tovar (pivo v sudoch), účtujeme spôsobom A náš postup voči odberateľovi: Predáme tovar zákazníkovi, odberateľ nám ho vráti - lebo tovar je pokazený - tovar prijmeme,vystavíme mu dobropis na vrátený tovar a novú faktúru na nový tovar, ktorý mu dáme z našich zásob. Náš postup voči dodávateľovi: Pokazený tovar vrátime dodávateľovi - späť do pivovaru, kde v prípade uznania reklamácie: príde nám buď: a) nový tovar = xxx/321 -aký účet na stranu MD alebo: b)príde iba cenový dobropis = xxx/321 -aký účet na stranu MD. Ako zaúčtujeme celú cestu reklamácie? Účtovanie z našej strany voči odberateľovi a zároveň z našej strany aj voči nášmu dodávateľovi.
Vydané: 08. 11. 2019
  • Článek
Ak dodaný výrobok, tovar alebo poskytnutá služba nie sú v požadovanej kvalite, môže ich odberateľ v určitej lehote reklamovať a požadovať od dodávateľa odstránenie vady.
Vydané: 22. 07. 2019
Aký vplyv na daňové priznanie dani z príjmov za bežné obdobie má skutočnosť, že spoločnosť v aktuálnom roku sa dohodla na zrušení kúpno-predajnej zmluvy ohľadne predaja pozemku, pričom predaj a zápis v katastri nehnuteľnosti sa uskutočnil v minulom účtovnom období. Spoločnosť pozemok predala za 30 000 €, obstarávacia hodnota pozemku bola 10 000 €. Je možné uvedený predaj účtovať na základe vystaveného dobropisu zo strany predávajúceho? Akými účtovnými zápismi predávajúceho by sa uvedený účtovný prípad mal zaúčtovať?
Vydané: 04. 07. 2019
Podľa rámcovej zmluvy sme vystavili dobropis k faktúram na stavebné práce za rok 2018 množstevný rabat 3 %. Dobropis sme vystavili vo februári 2019. Máme znížiť výnosy na základe dobropisu vo výške 831,37 € za rok 2018 alebo až v roku 2019? Na ktoré účty zaúčtovať dobropis?
Vydané: 11. 03. 2019
Spoločnosť ABC v roku 2010 vystavila faktúru odberateľovi za dodanie, ktorý však túto faktúru neuznal a v danej veci bol vedený súdny spor. Súd v roku 2018 neuznal spoločnosti ABC predmetnú pohľadávku a teda rozhodol v prospech odberateľa. Nakoľko spoločnosť ABC vystavila túto faktúru, riadne odviedla v roku 2010 DPH a tiež zdanila výnosy...súd neuznal túto pohľadávku...je možné vystaviť dobropis k tejto pohľadávke? 
Vydané: 05. 12. 2018
Sme obchodná firma (predávajúca komodity patriace do kapitoly 72 spoločného colného sadzobnika), mesačný platiteľ DPH, hospodársky rok (1. 4. 2017 - 31. 3. 2018). V priebehu hosp. roka sme našim zákazníkom vystavovali FA  "s DPH" alebo "s prenosom daňovej povinnosti"- vzhľadom na aktuálne znenie § 69 ods. 12 pism. g) zákona o DPH, ktoré sa v priebehu nášho hospodárskeho roka zmenilo. Po ukončení hospodárskeho roka vystavujeme niektorým našim zákazníkom FA za tzv. "obratový bonus", ktorý je určený percentom z odobraného tovaru za náš hospodársky rok. Má byť takáta FA vystavená bez DPH? Alebo sa ma vystaviť dobropis, ktorý bude vztiahnutý ku jednotlivým konkrétnym FA a bude zohľadňovať „uplatnenie DPH“ alebo „prenos daňovej povinnosti“ na pôvodnej FA?
Vydané: 09. 04. 2018
  • Článek
Spoločnosť s ručením obmedzeným vystavovala faktúry za služby, ktorými boli dlhodobé školenia, ako neplatiteľ dane z pridanej hodnoty do 31. januára 2018. Od 1. februára 2018 sa stala platiteľom dane z pridanej hodnoty a musí vystaviť dobropisy za neodučené hodiny z dôvodu choroby lektora. Dobropisy sa vystavujú k faktúram, kedy spoločnosť s r. o. nebola platiteľom dane z pridanej hodnoty. Vystavuje spoločnosť s r. o. dobropisy s daňou z pridanej hodnoty alebo bez nej?
Vydané: 04. 04. 2018
  • Článek
Obchodná spoločnosť (ďalej len „spoločnosť“) vystavovala faktúry za služby − dlhodobé školenia ako neplatiteľ DPH do 31. januára 2018. Od 1. februára 2018 sa stala platiteľom DPH a musí vystaviť dobropisy za neodprednášané hodiny z dôvodu choroby lektora. Dobropisy sa vystavujú k faktúram, kedy spoločnosť nebola ešte platiteľom DPH. Vystavuje spoločnosť dobropisy s DPH alebo bez DPH?
Vydané: 21. 03. 2018