Rezervný fond
Počet vyhľadaných dokumentov: 21
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 21
Zoradiť podľa:
Obec predala majetok (dlhodobý) a má z toho kapitálové príjmy (kód zdroja 43). Mala by obec tieto prostriedky (ak má zámer ich minúť v priebehu rozpočtového roka) použiť tiež iba na financovanie kapitálových výdavkov a výdavok účtovať s kódom zdroja 43? Je možné uhradiť z kapitálových príjmov bežné výdavky s kódom zdroja 43? Z pohľadu zákonného ustanovenia uvedeného § 10 ods. 10 zákona č. 583/2004 o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy: "Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu možno použiť príjmy kapitálového rozpočtu, ak sa vrátia do termínu ich použitia na rozpočtovaný účel, najneskôr však do konca rozpočtového roka." Uvedené ustanovenie nepriamo určuje rozpočtové pravidlo, ktoré hovorí, že z príjmov z predaja kapitálového majetku nie je možné hradiť bežné výdavky. Je uvedené rozpočtové pravidlo platné aj pre tento rok alebo je potrebné aplikovať iné zákonné ustanovenie? Čo sa týka čerpania rezervného fondu na bežné výdavky, tam sa novelou zákona, konkrétne § 21j podmienky zmenili. Menilo sa novelou aj pravidlo o kapitálových príjmoch?
Co dělat, když s. r. o. založené v roce 2015 a vykazující každý rok zisk (vlastněná 100 % českou mateřskou společností) nevytvářela z důvodu neznalosti rezervní fond ze zisku? Vlastní jmění společnosti je 5 000 €. Jak postupovat, je možné zaúčtovat fond až v roce 2024? Prosím o zodpovězení níže uvedených dvou dotazů.
Je možné jednorázově zaúčtovat na účty 431/421 v letošním roce částku minimální výše rezervního fondu 500 €. Zisk před zdaněním za 2023 byl 15 113 € a nerozděloval se.
Pokud se v roce 2024 zaúčtuje dle bodu 1 výše rezervního fondu 500 €, což je 10 % základního jmění, musí se v dalších letech dále rezervní fond navyšovat nebo bude splněna zákonná povinnost?
Zapojenie zostatku prostriedkov zo ŠR z minulých rokov cez RK 453 ako aj zapojenie peňažných fondov cez RK 454 sa má zapájať od 1. 1. 2023 cez technický účet 999?
- Článek
Spoločnosť s r. o. zo základným imaním 5 000 € bola založená v roku 2021 a za uvedený rok dosiahla zisk. Po schválení účtovnej závierky spoločnosť zo zisku tvorila 5 % rezervný fond a nerozdelený zisk. Problém je, že tých 5 %, ktorým vytvorila rezervný fond je suma 627 €, čo je viac ako maximálna čiastka 10 % zo základného imania. Rezervný fond mal byť tvorený len do sumy 500 €. Následne nerozdelený zisk vyplatila spoločníkovi, samozrejme s odvedením zrážkovej dane. Ako opraviť chybne vytvorený rezervný fond? Môžeme preúčtovať prevyšujúcu časť 127 € na nerozdelený zisk?
Prosím o radu ohľadom použitia kódu zdroja. Ide o účtovanie faktúry, ktorá je uhradená z NFP. Pri takejto úhrade je účtovanie faktúry nasledovné: 85 % ide s kódom zdroja 1AA1, 15 % ide s kódom zdroja 1AA2 5 % spolufinancovanie má ísť s kódom zdroja 11GE. My však to 5 % spolufinancovanie hradíme z prostriedkov rezervného fondu. Je teda možné dať namiesto KZ 11GE kód zdroja 46? Alebo je povinnosť pri úhrade z projektu NFP mať kód 11GE pri 5 % spolufinancovaní napriek tomu, že sú to prostriedky RF. Kvôli vyrovnanosti 46 v príjmoch a výdavkoch by sme však mali použiť tento kód podľa nás.
Prosím o radu a usmernenie k vykonávaniu zmien rozpočtu po 31.8. Mesto malo k 31.8. takýto stav rozpočtu: bežný rozpočet prebytok + 145 206,00 kapitálový rozpočet schodok - 400 895,00 p.finančné operácie prebytok + 293 760 bežný a kapitálový schodok -255 689 Celkový rozpočet prebytok 38 071,00 Po zmene rozpočtu po 31.8. v septembri by bol stav rozpočtu takýto: bežný rozpočet prebytok + 135 706,00 kapitálový rozpočet schodok - 426 895,00 p.finančné operácie prebytok + 293 760,00 bežný a kapitálový schodok - 291 189,00 Celkový rozpočet prebytok 2 571,00 To znamená navýšenie schodku za bežný a kapitálový rozpočtu o 35 500,00 EUR. Celkový prebytok aj vrátane FO by bol znížený o 35 500,00 EUR. Je takáto zmena možná? V zákone sa uvádza, že po 31.8. sa môžu vykonávať len také zmeny, kde sa nezvýši schodok. Ide o schodok celkového rozpočtu aj vrátane FO alebo sa myslí zmena rozpočtu len za bežný a kapitálový? Týkajú sa tieto zmeny len v súvislosti aj so zmenou vo finančných operáciách? V našom prípade sa nepoužije ani rezervný fond pri tejto zmene, ani sa nečerpá úver, finančné operácie sa teda nebudú upravovať po 31.8., len vzhľadom na celkový prebytok rozpočtu 38 071,00 EUR by sme ešte chceli realizovať niektoré výdavky z prebytkového rozpočtu. Nevieme však, či je to možné alebo nie. Či ide o navýšenie schodku (za bežný a kapitálový rozpočet) alebo či ide len o zníženie prebytku z 38 071,00 EUR na 2 571,00 EUR.
Môžem vyplatiť mzdy z rezervného fondu, keď mám v rozpočte nedostatok finančných prostriedkov?
- Článek
V predošlej časti sa autori okrem iného venovali viacnásobnému odpočtu výdavkov (nákladov), hybridnému finančnému nesúladu alebo odklonenej platbe stálej prevádzkarne. Pokračujú rozšírením pojmu „dividenda“ a iné.
V roku 2019 sme zistili chybu pri čerpaní rezervného fondu počas roka 2018.
Z roku 2017 po schválení záverečného účtu v roku 2018 na základe uznesenia obecného zastupiteľstva do rezervného fondu sme mali previesť 100 % zostatku vo výške 6 032,73 €, ktorá predstavovala sumu rezervného fondu pre rok 2018. Naša obec má vytvorený len jeden hlavný účet, účtovne analyticky máme rozdelené ďalšie účty, z ktorých je aj účet rezervného fondu (vedený a označený číslom 221 16). Prevod prostriedkov z hlavného účtu 2214 na účet rezervného fondu sme účtovali dňa 27. 3. 2018, a to:
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
261
221.4
6 032,73
Prebytok hospodárenia roku 2017 do rezervného do fondu
2.
221.16
261
6 032,73
Príjem do rezervného fondu
Pri nákupe investičného materiálu – kapitálové výdavky sme účtovali príjem faktúry.
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
042
321
2 500
Zaúčtovanie faktúry
2.
321
221.0111.717002.43
-2 500
Úhrada faktúry z bežného účtu
Toto je len príklad pri nákupe tovaru. Tak sme účtovali každý nákup až do vyčerpania celej sumy 6 032,73 €.
Pri tomto účtovaní sme nerobili hneď zapojenie do finančných operácii z rezervného fondu ale až k 1. 12. 2018 sme jednou sumou spolu zaúčtovali:
P. č.
MD
D
Suma v €
Poznámka
1.
261
221.16
6 032,73
Prevod z účtu rezervného fondu do finančných operácií
2.
221.454001.41.2
261
-6 032,73
Príjem finančných operácií
Na účte 221.16 rezervného fondu zostala suma 0 a na finančných operáciách suma 6 032,73 €.
Chceli by sme sa opýtať, či sme postupovali pri zaúčtovaní správne.
Po skončení roka 2018 sme začali robiť záverečný účet, a tu sme prišli na chybu vo výsledku hospodárenia a zostatku finančných prostriedkov na bankovom účte.
Podľa výkazu Fin 1 – 12 sme zisťovali výsledok hospodárenia:
Bežné príjmy
263 128,52 €
Bežné výdavky
247 237,10 €
Kapitálové príjmy
17 000 €
Kapitálové výdavky
27 154,60 €
Ostatné FO / RF
6 032,73 €
Spolu
286 161,25 €
247 391 €
Rozdiel
11 769,55
Prebytok hospodárenia sme robili bez finančných operácií.
Bežné príjmy
263 128,52 €
Kapitálové príjmy
17 000 €
Bežné výdavky
247 237,10 €
Kapitálové výdavky
27 154,60 €
Spolu
15 891,42
-10 154,60
Čerpanie kapitálových výdavkov bolo vyššie ako kapitálové príjmy, preto sme to dofinancovali čerpaním rezervného fondu a doplatkom z bežných výdavkov, nakoľko sme mali rozpočet celkovo vyrovnaný ale bežné príjmy a bežné výdavky sa nerovnali.
Celkový výsledok hospodárenia nám vychádza po odpočítaní sumy chýbajúcej u kapitálových výdavkov z zostatku bežného rozpočtu:
15 891,42 €
-4 121,55 €
11 769,55 €
Zostatok na účte 30 691,14 €
Po odpočítaní sociálneho fondu -591,25 €
Po odpočítaní depozitného účtu -12 335,50 €
Po pripočítaní zvyšku pokladnice 37,55 €
Zostatok je 17 801,94 a náš výsledok hospodárenia je 11 769,55, čo je rozdiel 6 032,73 €.
Tu je vidieť akoby rezervný fond nebol čerpaný.
Obec v roku 2018 hospodárila s prebytkovým bežným rozpočtom a so schodkovým kapitálovým rozpočtom. Celkové hospodárenie obce bolo prebytkové, obec dosiahla prebytok 5 736,82 €.
- Článek
Nasledujúci článok ponúka prehľadné zobrazenie platenia poistného na sociálne a zdravotné poistenie do verejnoprávnych fondov od 1. januára 2019.
Obec hospodárila nasledovne:
bežné príjmy: 379 193,73
kap. príjmy: 148 897,17
príj. fin. operácie: 17 866,16
bežné výdavky: 326 185,69
kap. výdavky: 169 311,99
Ekonómka obce v ZÚ uviedla výsledok hospodárenia vo výške 50 459,38 €. Z celkových výdavkov odpočítala prostriedky použité z rezervného fondu vo výške 17 866,16 €. Zaúčtovala to správne?
Malá obec s počtom obyvateľov do 100, má len veľmi malý rozpočet, nemá dostatok príjmov v bežnom rozpočte na vykonanie nevyhnutnej údržby interiéru kultúrneho domu (výmena pôvodnej drevenej podlahy, ktorá sa na viacerých miestach prepadáva, za novú). Môže obecné zastupiteľstvo schváliť použitie týchto prostriedkov v zmysle § 10 zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. ako odstránenie havarijného stavu majetku obce alebo ako mimoriadnu udalosť?
Kultúrny dom je jedinou budovou v obci, v ktorej sa konajú všetky spoločenské udalosti, t. j. svadby, pohrebné hostiny, verejné zhromaždenia, a pod., ktoré sa momentálne nemôžu v obci uskutočniť. V prípade, že je možné použitie z rezervného fondu, ako má obec takto použité prostriedky účtovne zatriediť, aby boli v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p.
- Článek
Personalisti a mzdári budú mať po novom roku oveľa viac práce. Rozsiahle zmeny týkajúce sa prác na dohodu prinesú po novom roku okrem vyšších odvodov pre zamestnanca a zamestnávateľa aj MNOŽSTVO DODATOČNEJ ADMINISTRATÍVY. Poradenská spoločnosť Accace, ktorá na Slovensku pôsobí v oblasti spracovania miezd, účtovníctva a daňového poradenstva, prináša prehľad administratívnych úkonov, ktoré bude musieť od januára 2013 vykonávať každý zamestnávateľ.
Obec v roku 2011 mala výsledok hospodárenia - schodok vo výške 3 000 eur, pričom mala prebytkový bežný rozpočet a schodkový kapitálový rozpočet. Kapitálové výdavky financovala aj z rezervného fondu obce. Na základe toho nebude tvoriť rezervný fond. Na bežnom účte obce k 31. 12. 2011 boli finančné prostriedky vo výške 12 000 eur. Nakoľko obec nebude tvoriť rezervný fond zostanú tieto finančné prostriedky na bankovom účte, nemôže ich obec zapojiť do príjmovej časti rozpočtu na rok 2012? Za akých podmienok môže použiť tieto prostriedky na financovanie svojich výdavkov? Má nejakú možnosť spojiť výsledok rozpočtového hospodárenia a stav bankového účtu?
Spoločnosť s ručením obmedzeným vykázala stratu v roku 2010 vo výške 80 000 eur. Ku koncu roka spoločnosť umorila časť straty, t. j. 26 200 eur nasledovne:
10 000 eur - úhrada spoločníkmi,
10 000 eur z nerozdeleného zisku minulých rokov a
6 200 eur zo zákonného rezervného fondu.
Na účte nerozdeleného zisku mala spoločnosť v tom čase 85 000 eur, v súčasnej dobe - 75 000 eur. Rezervný fond bol vo výške 7 809 eur a po umorení čiastky 6 200 eur je zostatok 1 609 eur. Ide o správne zaúčtovanie straty? Nemala spoločnosť uvedenú stratu umoriť v celom rozsahu v rámci nerozdeleného zisku minulých rokov, resp. možno uvedenú stratu odpísať zo základu dane za rok 2011?
Obec v zmysle rozpočtových pravidiel vykázala prebytok svojho rozpočtového hospodárenia a obecné zastupiteľstvo rozhodlo, že všetky tieto prostriedky sa stanú súčasťou rezervného fondu. Ako sa má v účtovníctve zaznamenať tvorba rezervného fondu z prebytku?
- Článek
Obchodné spoločnosti a družstvá majú podľa Obchodného zákonníka povinnosť vytvárať tzv. rezervný resp. nedeliteľný fond. Oba fondy sú súčasťou vlastného imania spoločností a družstiev. Tieto fondy majú v zákone svoj špecifikovaný význam a o spôsobe ich čerpania v súlade s ustanoveniami Obchodného zákonníka rozhodujú štatutárne orgány spoločností a družstiev. Článok aj v príkladoch vysvetľuje tvorbu, použitie, účtovanie a daňový pohľad na fondy v rôznych typoch spoločností.
- Článek
Spoločnosť XZY, s. r. o. dosiahla za rok 2006 zisk v sume napr. 4 mil. Sk. Valné zhromaždenie konané dňa 26. 3. 2007 vydalo rozhodnutie o rozdelení takto:
1. Výplata dividend spoločníkovi A: 1 mil. Sk – peňažná pohľadávka.
2. Výplata dividend spoločníkovi B: 2 mil. Sk – peňažná pohľadávka.
3. Nerozdelený zisk: 1 mil. Sk...
- Článek
Článok sa venuje povinným prídelom zo zisku a ďalším možnostiam rozdelenia zisku, vrátane účtovania. V druhej časti sú naznačené spôsoby vysporiadania straty.
- Článek
Od 1. 1. 2006 sa mení minimálny vymeriavací základ na zdravotné poistenie. Ďalšou podstatnou zmenou je, že od od 1. 1. 2006 sa už sadzba poistného na starobné poistenie neznižuje o 0,5 % na každé nezaopatrené dieťa. V tabuľkách sú prehľadne uvedené najnižšie a najvyššie vymeriavacie základy na jednotlivé druhy poistného pre zamestnancov zamestnaných na základe pracovnej zmluvy, dohôd o prácach vykonávaných mimopracovného pomeru a ich zamestnávateľov, a taktiež aj samostatne zárobkovo činných osôb.