Rok 2021 je pokračovaním schvaľovania ďalších noviel zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „lex corona“). Dôvodom je skutočnosť, že pandémia ešte stále spôsobuje rozsiahle negatívne dopady na našu ekonomiku, čím hrozia hospodárske škody štátu a občanom, preto je nevyhnutné ďalej prijímať opatrenia na zmiernenie dopadov na finančnú situáciu daňovníkov a aj verejnú správu.
Od začiatku roka 2021 boli schválené dve novely lex corona zverejnené v Zbierke zákonov pod č. 9/2021 Z. z. a č. 47/2021 Z. z.
Novela č. 9/2021 Z. z. účinná od 19. 1. 2021, ktorou sa dopĺňajú opatrenia v oblasti majetku verejnej správy
Účelom tejto novely bolo spresniť a doplniť opatrenia v oblasti majetku verejnej správy, že súčasťou účelného a hospodárneho nakladania s hnuteľným majetkom štátu vo verejnom záujme je aj darovanie hnuteľného majetku štátu. Ide predovšetkým o ochranné pomôcky, testy, vakcíny, iné lieky, zdravotnícky materiál, prípadne iný hnuteľný majetok štátu, ktorý sa používa na zamedzenie šírenia pandémie, zmiernenie negatívnych následkov pandémie alebo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti, počas obdobia pandémie pre verejný záujem zachovanie chodu hospodárstva Slovenskej republiky a tiež za zachovanie životov a zdravia fyzických osôb. Preto v tomto prípade sa takýto postup orgánov verejnej správy nebude považovať za rozpor so zásadou hospodárneho nakladania s hnuteľným majetkom štátu.
Touto novelou sa opatrenia v oblasti majetku verejnej správy upravili v jednom ustanovení, a to § 36c ods. 3 – Opatrenia v oblasti majetku verejnej správy a správy bytov a nebytových o priestorov.
Do odseku 3 tohto ustanovenia sa doplnilo znenie v tom zmysle, že v prípade darovania hnuteľného majetku štátu na účely zmiernenie následkov pandémie ako sú testy, lieky a ochranné pomôcky, sa darovanie takýchto zdravotných pomôcok nepovažuje za nehospodárne nakladanie majetkom štátu.
Novela č. 47/2021 Z. z. účinná od 6. 2. 2021, ktorou sa upravujú opatrenia v oblasti dane z príjmov
Cieľom tejto právnej úpravy je pomôcť daňovníkom postihnutým ekonomickými opatreniami prijatými v rámci trvania pandémie ako zmiernenie podmienok pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), aby neprišli o daňový bonus na vyživované deti.
Ide o daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti alebo príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktorí z dôvodu prijatých opatrení proti šíreniu korona vírusu nemohli vykonávať svoju prácu a dosahovať príjmy na uplatnenie nároku na daňový bonus na deti podľa § 33 ZDP. Týmto daňovníkom štát vyplatil príspevky v rámci pandemických opatrení prostredníctvom tzv. pandemického nemocenského, ošetrovného, príspevkov poskytovaných v rámci aktívnej politiky trhu práce a dotácii poskytovaných kultúrnej obci z Ministerstva kultúry SR, ktoré sú v súčasnosti od dane z príjmov oslobodené a teda nevstupujú do zdaniteľných príjmov daňovníka. Jednou z rozhodujúcich podmienok pre uplatnenie nároku na daňový bonus na dieťa je výška zdaniteľných príjmov daňovníka. V prípade nedosiahnutia tejto hranice zdaniteľných príjmov daňovník nemá nárok na vyplatenie daňového bonusu na dieťa alebo detí., stráca nárok na jeho vyplatenie. Preto sa v súvislosti s týmito oslobodenými príjmami upravuje podmienka pre uplatnenie daňového bonusu tak, že do zákonom určenej hranice výšky zdaniteľných príjmov započítavajú aj špecificky vymedzené oslobodené príjmy od dane sociálneho a zdravotného charakteru uvedených v tomto ustanovení.
Touto novelou sa opatrenia v oblasti dane z príjmov dopĺňajú o dve nové ustanovenia § 24aa a § 24ab.
Komentár k ustanoveniu § 24aa
Podľa nového ust. § 24aa sa rozširujú zdaniteľné príjmy na účely uplatnenia daňového bonusu daňovníkom podľa § 33 ZDP, keď sa za zdaniteľné príjmy budú považovať aj oslobodené príjmy uvedené v tomto ustanovení, za účelom splnenia podmienky zákonom určenej výšky zdaniteľných príjmov pre uplatnenie daňového bonusu, ktorým je aspoň 6-násobok minimálnej mzdy.
Pre úplnosť uvádzame, že pre zdaňovacie obdobie roku 2020 predstavuje 6-násobok minimálnej mzdy sumu 3 480 €.
Výpočet: 6-násobok minimálnej mzdy, ktorá pre rok 2020 je vo výške 580 €: 580 x 6 = 3 480 €
Za zdaniteľné príjmy (odsek 1) na účely priznania nároku na vyplatenie daňového bonusu na dieťa za zdaňovacie obdobie roku 2020, t. j. od 1. 1. 2020 do 31. 2. 2020 sú aj:
- príjmy poskytnuté v rámci aktívnej politiky trhu práce; ide o príjem ako sú projekty na podporu udržania pracovných miest podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z. z. v z. n. p.,
- platba podľa osobitného predpisu; ide o príjem podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z., ako je odstraňovanie následkov mimoriadnych udalostí alebo znižovanie negatívnych vplyvov krízovej situácie mimo času vojny a vojnového stavu v oblasti kultúry,
- prijaté nemocenské z dôvodu, že bol uznaný za dočasne práceneschopného z dôvodu nariadenia karanténneho opatrenia alebo izolácie podľa osobitného predpisu; ide napr. o § 293er zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 63/2020 Z. z. v z. n. p. vzťahujúce sa na vyplatené nemocenské,
- prijaté ošetrovné podľa osobitného predpisu; ide napr. o § 293er zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 63/2020 Z. z. v z. n. p. vzťahujúce sa na vyplatené ošetrovné.
Príjmy uvedené skôr pod písm. a) až d) sú posudzované ako zdaniteľné príjmy, ale len na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 33 ZDP.
Podľa odseku 2 ich uplatní daňovník:
a) s príjmami podľa osobitného predpisu podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP na príjmy:
- podľa odseku 1 písm. a) a b) preukázateľne prijaté a zaúčtované v účtovníctve podľa zákona o účtovníctve daňovníka, zaevidované v daňovej evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 ZDP alebo zaevidované v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 10 ZDP od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020,
- podľa odseku 1 písm. c) a d) preukázateľné prijaté od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2020,
b) s príjmami podľa osobitného predpisu podľa § 5 ZDP na príjem preukázateľne prijaté za zdaňovacie obdobie 2020 plynúci najdlhšie do 31. 1. 2021, ak sa týkajú zdaňovacieho obdobia 2020.
Podľa odseku 3 vyčíslenie zdaniteľných príjmov uvedené v odseku 1 uplatní len daňovník, ktorý na účely uplatnenia daňového bonusu (§ 39 ZDP) nespĺňa podmienku dosiahnutia zdaniteľných príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy z vykonávanej činnosti, z ktorej dosahuje príjmy podľa osobitného predpisu, t. j. podľa § 5 a 6 ods. 1 a 2 ZDP). Znamená to, že ak daňovník bude dosahovať požadovanú minimálnu výšku zdaniteľných príjmov z vlastnej vykonávanej činnosti aj bez príjmov uvedených v odseku 1, neuplatňuje si zahrnutie týchto príjmov a postupuje podľa § 33 ZDP rovnako ako za rok 2019.
Zamestnanec, ktorý podľa odseku 4 na účely uplatnenia daňového bonusu podľa § 33 ZDP nespĺňa podmienku dosiahnutia zdaniteľných príjmov aspoň vo výške 6-násobku minimálnej mzdy z príjmov zo závislej činnosti podľa osobitného predpisu, t.j. podľa § 5 a 6 ods. 1 a 2 ZDP a v súvislosti s týmito príjmami dosahoval príjmy podľa odseku 1, je povinný v lehote do 15. februára 2021 oznámiť zamestnávateľovi výšku prijatých príjmov na účely ich započítania na uplatnenie daňového bonusu podľa § 33 ZDP v členení ako sú uvedené v odseku 1 tohto ustanovenia. Následne zamestnávateľ na ne prihliadne pri vykonávaní ročného zúčtovania a výpočte dane z príjmov podľa § 38 ZDP, ak zamestnanec o vykonanie ročného zúčtovania zamestnávateľa požiada.
Zhrnutie: ak daňovník dosiahne požadovanú výšku zdaniteľných príjmov z vlastnej vykonávanej činnosti aj bez príjmov uvedených v odseku 1, neuplatňuje postup zahrnutia príjmov podľa odseku 1 (nebude nič oznamovať) a postupuje podľa § 33 ZDP ako doteraz. V prípade, ak zamestnávateľ už vykonal ročné zúčtovanie za rok 2020, môže postupovať podľa § 40 ZDP tak, že vystaví za zamestnanca opravné ročné zúčtovanie preddavkov z príjmov zo závislej činnosti za rok 2020.
Komentár k ustanoveniu § 24ab
Táto legislatívna úprava zabezpečí, aby zamestnávatelia alebo daňovníci s príjmami z podnikania z inej samostatnej zárobkovej činnosti (SZČO) výdavky vynaložené v súvislosti so zabránením nebezpečnej choroby COVID-19 a predchádzaniu jej šíreniu boli počas obdobia pandémie považované za daňové výdavky podľa § 19 ZDP, t. j. aj za zdaňovacie obdobie roku 2020.
Za daňové výdavky sa považujú aj výdavky vynaložené v súvislosti s ochranou zdravia pre blízke osoby zamestnancov alebo SZČO, ktoré s nimi žijú v spoločnej domácnosti vrátane výdavkov na ich testovanie. Za zamestnancov sa považujú fyzické osoby, ktoré vykonávajú činnosť pre daňovníka v mieste jeho podnikania, ktoré sa v rámci testovania nachádzajú v podniku daňovníka a plnia pokyny prevádzkovateľa podniku podľa jeho zadania a objednávok. Medzi takéto osoby sa počítajú aj pracovníci spolupracujúcich spoločností, ktorí vykonávajú svoju prácu fyzicky na pracoviskách zadávateľov služieb ako sú napr. pracovníci externej spoločnosti, ktorí vykonávajú formou poskytovania služieb činnosti logistiky, servisnej činnosti, upratovacej činností a iných činností.
V prípade zabezpečenia testovania zamestnancov a ich blízkych osôb, takto poskytnuté nepeňažné plnenie, nebude podliehať zdaneniu.
Podľa odseku 1 sa za daňové výdavky podľa § 19 ZDP považujú aj výdavky / náklady na testovanie na ochorenie COVID-19 vrátane výdavkov súvisiacich so zabezpečením testovania vynaložené počas obdobia pandémie nasledovným daňovníkom:
- zamestnávateľom na zamestnanca vrátane testovania blízkej osoby žijúcej so zamestnancom v spoločnej domácnosti podľa § 115 až § 117 Občianskeho zákonníka,
- daňovníkom s príjmami podľa osobitného predpisu podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP na testovanie tohto daňovníka vrátane testovania blízkej osoby žijúcej s daňovníkom v spoločnej domácnosti uvedených v § 115 až § 117 Občianskeho zákonníka,
- daňovníkom na fyzické osoby, ktoré vykonávajú činnosť pre daňovníka v mieste jeho podnikania.
Podľa odseku 2 suma na úhradu výdavkov zamestnanca vrátane nepeňažného plnenia poskytnutého zamestnancovi zamestnávateľom, na účely vykonania testovania na ochorenie COVID-19 vrátane testovania blízkej osoby žijúcej so zamestnancom v spoločnej domácnosti (§ 115 až § 117 Občianskeho zákonníka) nie je počas obdobia pandémie predmetom dane zamestnanca podľa osobitného predpisu, t. j. podľa § 5 ZDP. V prípade, ak zamestnávateľ už vykonal ročné zúčtovanie za rok 2020 alebo vydal daňovníkovi potvrdenie o zdaniteľných príjmoch za rok 2020, môže postupovať podľa § 40 ZDP a vystaví opravné ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2020.