Ak si kúpite v obchode tovar a v lehote dvoch rokov od jeho zakúpenia sa na ňom vyskytnú vady, máte právo reklamovať ich u predávajúceho. Vzťahuje sa ale právo kupujúceho na reklamáciu zakúpeného tovaru naozaj na všetok tovar a môžete ho uplatniť u predávajúceho za akýchkoľvek podmienok, alebo je obmedzené určitými podmienkami?
Ak si kúpite v obchode tovar a v lehote dvoch rokov od jeho zakúpenia sa na ňom vyskytnú vady, máte právo reklamovať ich u predávajúceho. Vzťahuje sa ale právo kupujúceho na reklamáciu zakúpeného tovaru naozaj na všetok tovar a môžete ho uplatniť u predávajúceho za akýchkoľvek podmienok, alebo je obmedzené určitými podmienkami?
V obchodných domoch, prevádzkach podnikateľov, bytových domoch a ďalších miestach dochádza každodenne k uzatváraniu kúpnych zmlúv. Na základe kúpnej zmluvy sa predávajúci zaväzuje dodať kupujúcemu predmet kúpy (tovar) požadovaný kupujúcim a previesť na neho vlastnícke právo k tomuto tovaru a kupujúci sa zaväzuje zaplatiť predávajúcemu za tovar kúpnu cenu.
Tovar, ktorý je predmetom kúpnej zmluvy, predávajúci je povinný dodať kupujúcemu vždy v zmluvne dohodnutej, prípadne právnymi predpismi ustanovenej akosti, množstve, vyhotovení, balení a bez akýchkoľvek vád. Ak má vec v čase dodania vady, na ne predávajúci je povinný upozorniť kupujúceho. Ak tak predávajúci neurobí (bez ohľadu na to, či o nich vedel alebo nevedel, resp. ani nemohol vedieť) a kupujúci takéto vady zistí dodatočne po prevzatí tovaru, je oprávnený takýto reklamovať vadný tovar u predávajúceho. Pravidlo zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru v čase dodania tovaru kupujúcemu platí vždy (s výnimkou nižšie uvedených prípadov) ide bez ohľadu na to, či ide o kúpnu zmluvu uzatvorenú podľa Občianskeho zákonníka alebo kúpnu zmluvu uzatvorenú podľa Obchodného zákonníka.
Často sa stáva, že vady na tovare vzniknú až po jeho dodaní kupujúcemu. V tom prípade, predávajúci zodpovedá za ne len vtedy, ak sa na tovar vzťahuje záruka za akosť tovaru a vady vznikli na tovare v záručnej dobe. Predávajúci počas záručnej doby zodpovedá za to, že dodaný tovar bude po určitú dobu spôsobilý na použitie na dohodnutý, inak obvyklý účel alebo že si zachová dohodnuté, inak obvyklé vlastnosti. Zodpovednosť za akosť tovaru v záručnej dobe je vo svojej podstate rozšírenou zodpovednosťou predávajúceho za vady tovaru. Pri tovare, na ktorý sa nevzťahuje záruka za akosť (napr. použité veci, ak predávajúci záruku na ne dobrovoľne neposkytne alebo tovar, ktorý je predmetom dodávateľských obchodných zmlúv, ak predávajúci neposkytne záruku prostredníctvom zmluvy alebo svojho jednostranného vyhlásenia), kupujúci má nároky z vád tovaru len v prípade, ak ide o vady, ktoré už existovali na tovare v čase plnenia predávajúcim. Pri poskytnutí záruky na tovar predávajúci zodpovedá aj za vady, ktoré vznikli na tovare neskôr, do doby určenej v záruke.
Zodpovednosť predávajúceho za akosť tovaru počas záručnej doby môže vyplynúť zo zmluvy, z vyhlásenia predávajúceho (najmä vo forme záručného listu, vyznačenia doby trvanlivosti alebo použiteľnosti dodaného tovaru na jeho obale) alebo zo zákona.
Kupujúci (predovšetkým podnikatelia) sa často domnievajú, že na každý tovar, ktorý si zakúpili na základe kúpnej zmluvy, je možné aplikovať 24-mesačnú záručnú dobu priamo zo zákona a záručnú dobu si v kúpnej zmluve (v domnienke, že zodpovednosť predávajúceho za vady tovaru v záručnej dobe vyplýva priamo zo zákona) nedojednajú. Pri posudzovaní zodpovednosti predávajúceho za vady, ktoré sa na tovare vyskytnú v záručnej dobe, je nevyhnutné rozlišovať kúpne zmluvy patriace do skupiny tzv. spotrebiteľských zmlúv a kúpne zmluvy, ktoré nepatria medzi spotrebiteľské zmluvy. Zodpovednosť predávajúceho za vady tovaru vzniknuté v záručnej dobe vzniká priamo zo zákona len pre skupinu tzv. spotrebiteľských kúpnych zmlúv. V ostatných prípadoch poskytnutie záruky za akosť je dobrovoľným inštitútom a závisí od vôle predávajúceho, či ju poskytne alebo nie a ak ju poskytne závisí od predávajúceho v akom trvaní a za akých podmienok.
Na posúdenie zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru v čase dodania tovaru (ďalej len „zodpovednosť za vady“) a zodpovednosti predávajúceho za vady tovaru v záručnej dobe (ďalej len „zodpovednosť zo záruky“) je nevyhnutné rozlišovať najmä:
1. spotrebiteľské kúpne zmluvy,
2. spotrebiteľské kúpne zmluvy uzatvárané na diaľku (tzv. zásielkový predaj),
3. spotrebiteľské kúpne zmluvy uzatvorené formou podomového predaja,
4. kúpne zmluvy uzatvorené podľa Občianskeho zákonníka a nepatriace do skupiny tzv. spotrebiteľských zmlúv,
5. kúpne zmluvy spravujúce sa ustanoveniami Obchodného zákonníka.