Odpočítanie DPH zo vstupov môže platiteľ DPH vo väčšine prípadov uskutočniť na základe obdržanej faktúry od dodávateľa. V praxi však niekedy môže dôjsť k oneskorenému doručeniu či dokonca vystaveniu faktúry, jej strate, prípadne niektorí online zahraniční dodávatelia neposkytujú faktúru na účely slovenského zákona o DPH vôbec. V článku si ukážeme postup v prípade nákupov vstupov od slovenského dodávateľa, nadobudnutia tovaru do dodávateľa z EÚ či prijatia služby od zahraničného dodávateľa.
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) vo svojom § 51 ods. 1 podmieňuje právo platiteľa na odpočítanie nasledovne:
- pri odpočítaní DPH, ktorú voči nemu uplatnil slovenský dodávateľ, musí slovenský odberateľ disponovať faktúrou od tohto dodávateľa,
- pri odpočítaní DPH, vzťahujúcej sa k prijatej službe, ktorú samozdanil, musí byť služba uvedená v záznamoch podľa § 70 zákona o DPH,
- pri odpočítaní DPH, vzťahujúcej sa k tovaru nadobudnutému z inej členskej krajiny EÚ, musí slovenský odberateľ disponovať faktúrou od zahraničného dodávateľa.
Neskoro obdržaná faktúra od slovenského dodávateľa
♦ Príklad č. 1:
Slovenský dodávateľ „A“ vystavil 27. marca 2015 faktúru odberateľovi „B“ za služby dodané 20. marca 2015. Ako mesačný platiteľ DPH uviedol faktúru vo výkazoch za mesiac marec nasledovne:
- v daňovom priznaní k DPH v r. 3 (základ DPH) a r. 4 (DPH) – v týchto riadkoch sa uvádzajú dodávky s miestom