Informácia o poslednej novele zákona o elektronickej registračnej pokladnici

Vydáno: 41 minút čítania

Hlavným zámerom uviesť do používania nový typ elektronickej registračnej pokladnice bolo zabezpečiť ochranu údajov o prijatých tržbách v hotovosti za predaný tovar a poskytnuté služby evidované v elektronickej registračnej pokladnici a obmedziť nedovolený vstup do nej bez toho, aby tieto zásahy neboli včas zistené.

Zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“) nadobudol účinnosť od 1. marca 2009. Hlavným zámerom uviesť do používania nový typ elektronickej registračnej pokladnice (ERP) podľa zákona o používaní ERP bolo zabezpečiť ochranu údajov o prijatých tržbách v hotovosti za predaný tovar a poskytnuté služby evidované v ERP a obmedziť nedovolený vstup do nej bez toho, aby tieto zásahy neboli včas zistené.

Na základe uvedeného je ERP podľa zákona o používaní ERP z hľadiska technických podmienok náročnejšia na jej zhotovenie a rovnako je náročná aj prípadná technická úprava používanej ERP podľa vyhlášky č. 55/1994 Z. z. v z. n. p. (ďalej len „vyhláška“). Z uvedeného dôvodu bola do prechodného ustanovenia § 18 ods. 1 zákona o používaní ERP už pri spracovaní návrhu tohto zákona upravená lehota používania ERP podľa vyhlášky aj po účinnosti zákona o používaní ERP, t. j. po 1. marci 2009, a to až do 31. decembra 2010. Táto predĺžená lehota sa vzťahovala aj na činnosť servisnej organizácie, ktorej platnosť certifikátu podľa podmienok vyhlášky bola predĺžená tiež do 31. decembra 2010.

V priebehu druhého polroka 2010 sa daňové subjekty a asociácie obchodníkov, ktoré združujú fyzické osoby (FO) a právnické osoby (PO), ktoré používajú ERP na evidenciu tržieb prijatých v hotovosti, obrátili na Ministerstvo financií SR a Ministerstvo hospodárstva SR s návrhom o ďalšie predĺženie lehoty na používanie ERP podľa vyhlášky, a to až do 31. decembra 2012. Tiež boli predložené aj návrhy na zrušenie zákona o ERP s tým, že doteraz používaná ERP plne postačuje a nie je dôvod na jej zmenu na taký typ ERP, ktorá bude spĺňať technické podmienky ustanovené v § 2 písm. a) bod 1 a 2 zákona o používaní ERP s fiskálnou pamäťou, fiskálnou tlačiarňou a ďalšie súčasti ERP, ktoré ustanovuje § 2 písm. a) bod 1 a 2 zákona o používaní ERP s poukázaním aj na zvýšenú obstarávaciu cenu takejto ERP a zvýšenie nákladov na ich obstaranie.

Hlavným dôvodom na opätovné predĺženie lehoty používania ERP podľa vyhlášky bola však skutočnosť, že ekonomickú a finančnú situáciu podnikateľov od roku 2009 negatívne ovplyvnila ekonomická a finančná kríza, ktorá najviac postihla svetový bankový sektor a ktorá sa prejavila znížením podnikateľských aktivít podnikateľov a v zhoršení finančnej a ekonomickej situácie podnikateľov.

Ministerstvo financií SR po zvážení predložených dôvodov akceptovalo uvedené čiastočne dôvody na opätovné predĺženie lehoty na používanie ERP podľa podmienok ustanovených vyhláškou s prijatím kompromisu obidvoch strán. Lehota na používanie pôvodnej ERP bolo predĺžená zákonom č. 494/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon o používaní ERP, ktorý bol účinný od 31. decembra 2010 podľa § 18 ods. 1 a 2 tohto zákona najdlhšie 31. decembra 2011. To znamená, že lehota na používanie ERP na evidenciu tržieb v hotovosti podľa vyhlášky bolo možné používať najdlhšie do 31. decembra 2011. Zároveň bolo podľa novely zákona o používaní ERP umožnené daňovníkom počas kalendárneho roka 2011 používať súbežne ERP aj podľa podmienok ustanovených vo vyhláške a aj podľa podmienok ustanovených zákonom o používaní ERP. Bolo na rozhodnutí daňovníka, ktorý už používa ERP, podľa akých podmienok bude používať ERP do konca roka 2011. Veľa podnikateľov už v priebehu roka 2010 začalo používať ERP podľa podmienok zákona o používaní ERP a tak sa v dostatočnom predstihu pripravili na výmenu ERP, keďže v tom čase ešte nemali záruku, že k termínu predĺženia na používanie podľa ERP podľa podmienok vyhlášky dôjde. Zároveň však bolo touto novelou tiež ustanovené, že daňovníci, ktorí začali používať na evidenciu tržieb v hotovosti ERP prvýkrát po účinnosti tejto novely, t. j. po 31. decembri 2010, boli povinní používať ERP len podľa podmienok ustanovených zákonom o používaní ERP.

Na základe uvedenej analýzy o používaní ERP je jednoznačné, že dňom 31. decembra 2011 definitívne skončilo používanie ERP podľa podmienok ustanovených vyhláškou. Od 1. januára 2012 každý podnikateľ, ktorý prijíma tržby za tovar a služby uvedené na prílohe č. 1 k zákonu o používaní ERP v hotovosti, je povinný tieto prijaté tržby evidovať prostredníctvom ERP, len v súlade so zákonom o používaní ERP.

Nadväznosť daňového poriadku na zákon o používaní ERP

S účinnosťou od 1. januára 2012 nadobúda účinnosť nový procesný zákon pri správe daní, ktorým je zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ktorý nahrádza zákon o správe daní.

Prijatím nového zákona o správe daní – daňového poriadku ako aj ďalších dôležitých zákonov, ako je zákon č. 479/2009 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní a poplatkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2011 Z. z. , nový kompetenčný zákon pre oblasť daňovej a colnej správy pod. č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v z. n. p., dochádza k zavŕšeniu prvej etapy (UNITAS I) reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov k 1. januáru 2013-2014 (UNITAS II). Účelom reformy daňovej a colnej správy je zmeniť daňovú a colnú správu tak, aby bola efektívnejšia, účinnejšia z pohľadu výberu štátnych príjmov a priniesla výrazné zníženie administratívne záťaže podnikateľov, ale tiež aj daňových a colných orgánov. Prvá etapa reformy daňovej a colnej správy sa začala realizovať v praxi od 1. januára 2012.

V súvislosti s prijatím nového procesného zákona, kompetenčného zákona nadväzne na Koncepciu

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti v podnikaní a sankcie (III.)
Komentár k zákonu o obmedzení platieb v hotovosti s príkladmi (2. časť)
Prijaté depozity pre exekútora od oprávneného na úhradu trov
Nové elektronické registračné pokladnice
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (IV.)
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve v príkladoch
Doklad z registračnej pokladnice
Vplyv hodnoty z dennej uzávierky na daňové priznanie
Najvýznamnejšie zmeny v Obchodnom zákonníku budú účinné už od februára 2013
Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice od roku 2013
Otázky a odpovede k používaniu elektronických registračných pokladníc
Otázky a odpovede k používaniu elektronických registračných pokladníc
Zmluvná pokuta
Sankčný postih daňovníkov za nesprávne používanie elektronických registračných pokladníc v roku 2011
Euro a elektronické registračné pokladnice
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Novely daňového poriadku v roku 2023
Rozhodnutie Súdneho dvora EÚ o primeranosti sankcie uloženej daňovým úradom

Súvisiace otázky a odpovede

Príjem hotovosti za prenájom majetku v s.r.o.
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Prevádzkovanie záložne a ERP
Dodatočné daňové priznanie a pokuta
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Zrušenie s.r.o.
Odvody a príkazná zmluva
Oznamovacia povinnosť
Registrácia na daňovom úrade
Oznamovacia povinnosť - úroky účtované do daňových nákladov
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Dodatočné daňové priznanie
Daňový dopad záporného goodwillu
Kúpa auta v zahraničí
Prenájom športovej haly občianským združením a nasledná zľava pre deti
DPH a spätná oprava zakladu dane - 2.cast