doc. Ing. Miroslav Mečár, CSc.
Počet vyhľadaných dokumentov: 37
Zoradiť podľa:
Počet vyhľadaných dokumentov: 37
Zoradiť podľa:
- Článek
Daňová kontrola je jedným z množstva úkonov správcu dane, ktoré upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový priadok“) a umožňuje vykonávať daňovú kontrolu zo zákona.
- Článek
Rozšírenie rozsahu ustanovení zákona o dani z príjmov a zákona o DPH na vydanie záväzného stanoviska
Problematiku záväzného stanoviska upravuje § 53a až 53c zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“). Ide o celý proces vydávania záväzného stanoviska, lehoty na vydanie, stanovenie výšky úhrady za vydanie záväzného stanoviska ako aj možnosť späťvzatia žiadosti, ak daňový subjekt nesúhlasí s predĺženou lehotou na vydanie.
- Článek
S účinnosťou od 1. januára 2015 zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“) upravuje aj používanie virtuálnej registračnej pokladnice.
- Článek
Povinnosť platenia minimálnej dane z príjmov právnickej osoby je legislatívne upravená ako daňová licencia právnickej osoby v oblasti dane z príjmov v § 46b zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) s účinnosťou od 1. 1. 2014. To znamená, že prvýkrát povinnosť platiť minimálnu daň / daňovú licenciu vzniká daňovníkovi, ktorý je právnickou osobou za zdaňovacie obdobie roku 2014 podaním daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby po uplynutí zdaňovacieho obdobia roku 2014 v lehote podľa § 49 ZDP, t. j. v priebehu roka 2015.
- Článek
Zákonom č. 435/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) sa ustanoveniami § 53a, 53b a § 53c zavádza nový inštitút, ktorým je záväzné stanovisko. Ide o inštitút v oblasti daní, ktorý je už bežne uplatňovaný aj iných členských štátoch, napr. aj v Českej republike.
- Článek
Lehoty na vykonanie niektorých úkonov zo strany daňového subjektu voči správcovi dane upravuje príslušný hmotno-právny predpis, ktorým je zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“), zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), napr. lehotu na vykonanie registrácie pre daň z pridanej hodnoty (DPH), lehotu na podanie daňového priznania k DPH upravuje zákon o DPH lehotu na registráciu k dani z príjmov alebo lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov upravuje ZDP. Lehoty na vykonanie niektorých úkonov pri správe daní upravuje aj procesný zákon, t. j. zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“).
- Článek
Každý začínajúci podnikateľ, ktorým je fyzická alebo právnická osoba (ďalej len „daňovník“) skôr ako začne na základe povolenia podnikať, je povinný podať žiadosť o registráciu miestne príslušnému správcovi dane.
Registrácia daňovníkov z hľadiska správy daní je konanie v rámci správy daní, ktoré s daňovým konaním bezprostredne súvisí. Registrácia daňovníkov umožňuje správcovi dane získať prehľad o základných údajoch daňovníka a o ich zmenách, ku ktorým dochádza v priebehu podnikania a ktoré sú pri správe daní dôležité pre správcu dane.
- Článek
Podľa platného znenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) sa výška preddavkov na daň z príjmov právnických osôb (PO) na zdaňovacie obdobie roka 2013 odvíja od výšky poslednej známej daňovej povinnosti daňového subjektu dosiahnutej za zdaňovacie obdobie roku 2012.
- Článek
Medzi základné číselné údaje potrebné pri spracovaní daňového priznania k dani z príjmov fyzickej osoby (FO) (niektoré údaje sú platné aj pre právnické osoby – PO) za zdaňovacie obdobie roku 2012 patrí lehota na podanie daňového priznania, výška nezdaniteľnej časti, výška daňového bonusu a iné, ktorými sa článok zaoberá.
- Článek
S účinnosťou od 1. januára 2013 došlo zákonom č. 395/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP") k zrušeniu možnosti predĺženia (základnej) lehoty na podanie daňového priznania k dani z príjmov [ust. § 49 ods. 3 písm. a) a b) ZDP] za zdaňovacie obdobie roku 2012 podanom po 1. januári 2013 okrem daňovníkov, u ktorých súčasťou príjmov sú aj príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí. Touto legislatívnou úpravou § 49 ods. 2 ZDP došlo k spresneniu lehoty na podanie daňového priznania a lehoty na podanie hlásenia.
- Článek
Problematiku sankcií, t. j. postup uloženia pokuty a vyrubenia úroku z omeškania za zistené porušenia ustanovení hmotno-právnych daňových zákonov alebo procesného zákona upravuje od 1. januára 2012 zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok"). Zároveň však niektoré vybrané prípady uloženia pokuty za porušenia zákona upravujú aj daňové zákony, a v tomto prípade je to zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH"). V predchádzajúcom vydaní časopisu sme zadefinovali a vysvetlili správne delikty a uloženie pokuty vzťahujúce sa k zákonu o DPH.
- Článek
Podaniu dodatočného daňového priznania (DDP) predchádza podanie riadneho alebo opravného daňového priznania. Tento postup sa uplatňuje pri všetkých druhoch daní, pri ktorých zo všeobecne záväzného predpisu vyplýva povinnosť podať (riadne) daňové priznanie (DP) alebo na výzvu správcu dane.
- Článek
(pokračovanie z predošlého čísla)
Je možné na pokladničnom doklade z pokladnice uviesť ako označenie služby, napr. opravu osobného auta alebo kadernícke služby, mangľovanie, žehlenie jednou sumou alebo, ak podnikateľ prevádzkuje parkovisko, vzťahuje sa na neho povinnosť evidovať tržby v elektronickej registračnej pokladnici? Na tieto a mnohé ďalšie otázky čitateľ nájde otázky v príspevku.
- Článek
Vrátenie dane z úrokov plynúcich z vkladov na vkladných knižkách, bežných bankových účtov, z účtov stavebných sporiteľov a podobných vkladov v bankách (ďalej len „úroky z vkladov“) si poslednýkrát mohli uplatniť daňovníci (napr. fyzická osoba – dôchodca, študent) fyzické osoby za zdaňovacie obdobie roku 2010 podaním daňového priznania v roku 2011 a táto daň im bola príslušným správcom dane vrátená [za predpokladu, že príjem z úrokov z vkladov nepresiahol 50 % sumy podľa § 11 ods. 2 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), t. j. pre rok 2010 to bola suma 2 012,85 €].
- Článek
V súvislosti s rekodifikáciou zákona o správe daní, ktorým je zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. s účinnosťou od 1. januára 2012 (ďalej len „daňový poriadok“), ktorým bol nahradený zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmene v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“) nie sú niektoré vybrané ustanovenia, týkajúce sa predovšetkým oznamovacej povinnosti daňových subjektov zapracované do daňového poriadku; tieto ustanovenia boli presunuté do zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).
- Článek
- Článek
Hlavným zámerom uviesť do používania nový typ elektronickej registračnej pokladnice bolo zabezpečiť ochranu údajov o prijatých tržbách v hotovosti za predaný tovar a poskytnuté služby evidované v elektronickej registračnej pokladnici a obmedziť nedovolený vstup do nej bez toho, aby tieto zásahy neboli včas zistené.
- Článek
Druhá a záverečná časť článku, v ktorom autori nadväzujú na problematiku úľavy alebo odpustenia daňového nedoplatku.
- Článek
Na povolenie úľavy alebo odpustenie daňového nedoplatku nemá daňový subjekt právny nárok. Orgán, ktorý je oprávnený na povolenie úľavy alebo odpustenie daňového nedoplatku posúdi jeho žiadosť o odpustenie daňového nedoplatku a po preverení splnenia podmienok daňového dlžníka vydá rozhodnutie, ktorým povolí, resp. nepovolí úľavu alebo odpustenie daňového nedoplatku.