Daňová kontrola je jedným z množstva úkonov správcu dane, ktoré upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový priadok“) a umožňuje vykonávať daňovú kontrolu zo zákona.
Daňový poriadok neobsahuje základnú definíciu daňovej kontroly na rozdiel od definície daňového konania, ktoré je upravené v § 2 písm. c) ako konanie, v ktorom sa rozhoduje o právach a povinnostiach daňového subjektu.
Daňový poriadok v § 44 len ustanovuje, čo správca dane úkonom, ktorým daňová kontrola je, vykonáva. Pri daňovej kontrole ide o zákonom stanovený procesný kontrolný postup správcu dane.
Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných zákonov.
Daňová kontrola je svojou povahou kontrolným, preverovacím a zisťovacím procesom, nie procesom rozhodovacím, ako je to v štádiu daňového konania. Výsledkom daňovej kontroly nie je rozhodnutie, ale protokol z daňovej kontroly.
Z toho dôvodu došlo v daňovom poriadku s účinnosťou od 1. 1. 2012 k legislatívnej úprave s tým, že dokazovanie zistení uvedených v protokole z daňovej kontroly vykonanej podľa § 44 až 47 daňového poriadku sa vykonáva v rámci vyrubovacie konania podľa § 68 daňového poriadku, ktoré je už daňovým konaním, kde sa rozhoduje a právach a povinnostiach daňového subjektu.
Daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu, ktorým je preverenie a zistenie skutočností, ktoré sú rozhodujúce pre správne určenie dane. Daňová kontrola je zameraná na určitý druh dane a určité zdaňovacie obdobie s cieľom preveriť alebo zistiť všetky skutočnosti a okolnosti rozhodujúce pre správne určenie základu dane a následne aj výšku daňovej povinnosti. Pri tom správca dane vychádza z predložených účtovných a iných dokladov daňového subjektu a získaných dôkazov správcom dane, aj vyhľadávacou činnosťou správcu dane a oznamovacou povinnosťou od iných daňových subjektov alebo osôb a aj dožiadaním v rámci medzinárodnej výmeny informácií v rámci členských štátov podľa osobitného zákona a Nariadenia Rady (EÚ) č. 904/2010 o administratívnej spolupráci a boji proti podvodom v oblasti DPH. Pri využívaní medzinárodnej výmeny informácií DPH v boji proti daňovým podvodom v prípade DPH v rámci výkonu daňovej kontroly sa vyžaduje úzka spolupráca medzi príslušnými orgánmi členských štátov, ktoré sú zodpovedné za uplatňovanie osobitných predpisov v oblasti DPH. Medzinárodnou výmenou informácií správca dane overuje hodnovernosť a reálnosť cezhraničných transakcií dod