Skončenie uplatňovania opatrení v oblasti dane z príjmov FO zavedených pre zmiernenie dosahov pandémie

Vydáno: 34 minút čítania

V súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 vláda SR na základe uznesenia č. 111/2020 z 11. 3. 2020 vyhlásila podľa § 8 zákona č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. na území Slovenskej republiky 12. 3. 2020 mimoriadnu situáciu. Počas mimoriadnej situácie boli prijaté viaceré opatrenia zamerané nielen na zabránenie šíreniu korona vírusu, ale aj opatrenia, ktorých cieľom bolo zmierniť ekonomické dôsledky uvedenej situácie.

Pokiaľ ide o opatrenia týkajúce sa oblastí patriacich do pôsobnosti Ministerstva financií SR, tieto boli zavedené zákonom č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.“). Podľa § 2 ods. 1 cit. zákona opatrenia podľa tohto zákona sa uplatňujú počas obdobia od 12. 3. 2020, kedy vláda SR vyhlásila mimoriadnu situáciu podľa osobitného predpisu v súvislosti s ohrozením verejného zdravia II. stupňa z dôvodu ochorenia COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 na území Slovenskej republiky do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá, ak § 2 ods. 3 cit. zákona neustanovuje inak (ďalej len „obdobie pandémie“) a až do uplynutia najneskoršej lehoty podľa tohto zákona.

Zákon č. 67/2020 Z. z. bol doposiaľ 6-krát novelizovaný, pričom ostatná novela bola vykonaná zákonom č. 264/2020 Z. z., ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Predmetný zákon schválila Národná rada SR dňa 22. 9. 2020 a účinnosť nadobudol 29. 9. 2020. Vychádzajúc z dôvodovej správy k návrhu tohto zákona jeho cieľom je aj počas trvania mimoriadnej situácie vytvoriť fikciu o jej ukončení 30. 9. 2020, a to pre konkrétne, taxatívne určené opatrenia zavedené zákonom č. 67/2020 Z. z. V rámci siedmej hlavy zákona č. 67/2020 Z. z., súčasťou ktorej sú opatrenia v oblasti dane z príjmov, sa v súlade s § 2 ods. 3 cit. zákona v znení účinnom od 29. 9. 2020, obdobie pandémie považuje za skončené 30. 9. 2020 na účely opatrení uvedených v § 21 až § 24a zákona č. 67/2020 Z. z.

V nasledujúcej časti článku sa budeme venovať tomu, ako zmena vykonaná ostatnou novelou zákona č. 67/2020 Z. z. ovplyvní v roku 2020 podávanie daňových priznaní k dani z príjmov fyzickej osoby (ďalej len „daňové priznanie“) a zaplatenie dane z príjmov fyzickej osoby (ďalej len „daň z príjmov“) za rok 2019, platenie preddavkov na daň fyzickej osoby (ďalej len „preddavky na daň“) a podávanie oznámení o zrazení a odvedení dane z príjmov, ktoré podávajú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti za rok 2019.

Daňové priznanie a zaplatenie dane z príjmov

V súlade s § 49 ods. 2 ZDP sa daňové priznanie podáva do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia. Zdaňovacím období fyzickej osoby je v každom prípade kalendárny rok, posledným dňom lehoty na podanie daňového priznania za rok 2019 bol preto 31. 3. 2020.

Uvedenú lehotu si daňovník, s výnimkou daňovníka v konkurze, mohol podľa § 49 ods. 3 písm. a) a b) ZDP predĺžiť na základe oznámenia podaného príslušnému správcovi dane do konca marca 2020, a to najviac o 3 celé kalendárne mesiace, resp. o 6 celých kalendárnych mesiacov, ak súčasťou jeho príjmov v roku 2019 sú zdaniteľné príjmy plynúce zo zdrojov v zahraničí (t. j. najdlhšie do konca júna 2020, resp. do konca septembra 2020).

Daňovníkovi v konkurze mohol lehotu na podanie daňového priznania za rok 2019 predĺžiť v súlade s § 49 ods. 3 písm. c) ZDP správca dane rozhodnutím najviac o tri kalendárne mesiace (t. j. najdlhšie do konca júna 2020) za predpokladu, že žiadosť o predĺženie lehoty bola podaná najneskôr 15 dní pred uplynutím lehoty podľa § 49 ods. 2 ZDP(t. j. 15 dní pred 31. 3. 2020).

V rámci opatrení na zmiernenie dôsledkov pandémie bola v § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. pre podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie roka 2019, ktorého posledný deň lehoty na jeho podanie v zmysle uvedených ustanovení ZDP uplynul počas obdobia pandémie, určená nová lehota na podanie daňového priznania. Je ňou koniec kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie.

Vzhľadom na skutočnosť, že obdobie pandémie, ktoré začalo od 12. 3. 2020, sa na účely tohto opatrenia považuje za skončené 30. 9. 2020, daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roka 2019, ktorého posledný deň lehoty na podanie daňového priznania podľa § 49 ods. 2 a 3 ZDP uplynul počas obdobia pandémie, sa podáva v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, t. j. v lehote do 31. 10. 2020. Keďže táto lehota pripadá na sobotu, v súlade s ust. § 27 ods. 4 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), posle

Související dokumenty

Súvisiace články

Vysporiadanie daňovej povinnosti fyzickej osoby k dani z príjmov za rok 2017
Situácie, keď je výhodné podať daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2024
Daňová strata ako súčasť opatrení v oblasti dane z príjmov počas obdobia mimoriadnej situácie
Daň z príjmov v otázkach a odpovediach
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2022 (2. časť)
Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca súvisiace s ukončením obdobia pandémie
Lehoty súvisiace s vysporiadaním daňovej povinnosti za rok 2019
Vplyv stanovenia životného minima na daň z príjmov fyzických osôb
Skutočnosti dôležité pre výpočet daňovej povinnosti fyzickej osoby za rok 2010
Daňový bonus v praxi v roku 2020
Odpočet daňových strát vykázaných v rokoch 2015 až 2018 u právnickej osoby
Zdaňovacie obdobia pri zrušení a zániku spoločnosti
Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2020
Najvýznamnejšie zmeny v tlačivách daňových priznaní fyzických osôb za zdaňovacie obdobie roka 2021
Odpočet daňovej straty právnickej osoby v roku 2022
Daň z príjmov právnickej osoby – príklady problematických okruhov
Vývoz tovaru mimo Európskej únie
Platenie preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby počas pandémie

Súvisiace otázky a odpovede

Daňový bonus SZČO
Odvody a príkazná zmluva
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Zaúčtovanie benefitu vo forme poukážok
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Prevod majetku a záväzkov z SZČO do s.r.o. z pohľadu účtovania, ocenenia majetku, DPH a dani z príjmov
Poskytovanie ubytovania a dopravy zamestnancom a pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry
Daňový bonus a odídenec
Dovolenka nad rámec zákona
Daňový bonus a NČZD na manželku
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Licenčná zmluva
Odmena za vytvorenie softvéru
Stravné poukážky a ich nominálna hodnota
Príspevok na podporu zamestnancov podľa § 50a zákona o službách zamestnanosti
Zdaňovanie vreckového
Permanentky na plaváreň zakúpené zo sociálneho fondu

Súvisiace predpisy

Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov
67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19
264/2020 Z.z. , ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z.z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov
301/2019 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov