Slovenská republika mala prvýkrát možnosť čerpať prostriedky prostredníctvom eurofondov v oblasti kohéznej politiky v rokoch 2004 – 2006 v tzv. skrátenom programovom období. Roky 2007 – 2013 sú prvým obdobím, v ktorom máme možnosť využívať viac ako 11,3 mld. eur z fondov EÚ počas celého jeho trvania. Keďže jednotlivé projekty sú väčšinou plánované na obdobie dvoch rokov a prvé schválené a realizované projekty už skončili, v príspevku ponúkam návod, ako správne účtovať ich realizáciu.
Slovenská republika mala prvýkrát možnosť čerpať prostriedky prostredníctvom eurofondov v oblasti kohéznej politiky v rokoch 2004 – 2006 v tzv. skrátenom programovom období. Roky 2007 – 2013 sú prvým obdobím, v ktorom máme možnosť využívať viac ako 11,3 mld. eur z fondov EÚ počas celého jeho trvania. Keďže jednotlivé projekty sú väčšinou plánované na obdobie dvoch rokov a prvé schválené a realizované projekty už skončili, v príspevku ponúkam návod, ako správne účtovať ich realizáciu.
Eurofondy v obchodnej spoločnosti
Spoločnosť s ručením obmedzeným, ktorá je platiteľom dane z pridanej hodnoty, sa rozhodla uchádzať o grant na realizáciu projektu z prostriedkov Európskeho sociálneho fondu na zber údajov, vypracovanie analýz a vypracovanie záverečnej publikácie vo forme informačnej brožúry a webovej stránky. Materiály budú obsahovať informácie pre začínajúcich podnikateľov o tom, čo všetko je potrebné urobiť v oblasti daní, účtovníctva, právnych noriem, ale aj marketingu.
Predmetná spoločnosť má dvoch spoločníkov, ktorí sa na základnom imaní spoločnosti podieľajú rovnakým dielom.
Na základe predloženého projektu vrátane rozpočtu a následného vyhodnotenia predložených projektov spoločnosť získala jeho realizáciu a Ministerstvo financií SR (ďalej aj „ministerstvo“) ju vyzvalo na podpísanie zmluvy.
Kofinancovanie, to znamená spoluúčasť predkladateľa projektu na celkovom financovaní bude prebiehať takto:
- 50 % z celkovej čiastky predloženého rozpočtu ministerstvo poskytne počas realizácie zákazky na základe predložených žiadostí o platbu, to znamená formou refundácie,
- 50 % z celkovej čiastky predloženého rozpočtu bude financovaných z vlastných zdrojov spoločnosti, ako jej podiel na financovaní projektu.
Celkový rozpočet projektu predstavuje čiastku 250 000 €, to znamená, že spoločnosť je oprávnená žiadať ministerstvo o preplatenie platieb maximálne v čiastke 125 000 €. Daň z pridanej hodnoty nie je oprávneným nákladom rozpočtu, t. j. platiteľ dane z pridanej hodnoty, ktorým je aj predmetná spoločnosť, nie je oprávnený žiadať o platbu dane z pridanej hodnoty uhradenú na vstupe pri jednotlivých položkách nákladov, pokiaľ mu bola dodávateľom fakturovaná.
Termín realizácie projektu sa vzťahuje na obdobie jún 2009 až jún 2010. Spoločnosť sa rozhodla podať v priebehu realizácie projektu dve žiadosti o platbu, každú za obdobie 6 kalendárnych mesiacov. Keďže spoločnosť v momentálnej finančnej situácii nie je schopná financovať realizáciu projektu do podania žiadostí o platbu a ich následného preplatenia, spoločníci sa rozhodli poskytnúť spoločnosti krátkodobé finančné výpomoci vo výške 125 000 € úročené úrokom vo výške 3,00 % p. a.. Úrok bude vyplatený až po ukončení zákazky, pri vrátení poskytnutých finančných výpomocí.
Ministerstvo najskôr musí uznať náklady spoločnosti, ktoré majú byť preplatené za oprávnené, až potom ich môže uhradiť predkladateľovi projektu.
Pri realizácii projektov financovaných zo štrukturálnych fondov Európskej únie je bežné, že subjekt, ktorý poskytuje financie (príslušné ministerstvo, štátna agentúra, implementačná agentúra) si vyhradzuje právo kontroly vzniknutých nákladov z hľadiska efektivity, hospodárnosti a účelnosti ich vynakladania. Až po schválení vyúčtovania uhradí verejný subjekt prijímateľovi dotácie časť dohodnutej sumy. V praxi sa často stáva, že časť nákladov nie je uznaných ako oprávnené, a nie sú zo strany verejných zdrojov refundované.
V príručke pre konečného prijímateľa sú uvedené všetky oprávnené aj neoprávnené náklady z hľadiska preplatenia prostriedkov, ale tiež to, že konečný prijímateľ je povinný viesť účtovníctvo preukázateľným spôsobom. to znamená, že v každom momente je povinný vedieť preukázať zaúčtovanie nákladov týkajúcich sa realizácie projektu. Tu sa dostáva do popredia tzv. „projektové účtovníctvo“, ktoré spočíva v tom, že všetky účty účtovej osnovy, týkajúce sa účtovania nákladov spojených s realizáciou projektu, musia byť analyticky špecifikované – účty nákladov je najvhodnejšie viesť podľa rozpočtových položiek, účty zúčtovacích vzťahov analyticky oddelené od dodávateľov týkajúcich sa bežných činností účtovnej jednotky.
Pri kontrole zo strany verejných subjektov poskytujúcich finančné prostriedky musí byť predložená žiadosť o platbu za určité obdobie zhodná s údajmi uvedenými vo výkaze ziskov a strát predmetného projektu v účtovníctve konečného prijímateľa.
Okrem analytickej evidencie účtov je potrebné realizáciu projektu oddeliť v rámci účtovníctva ako samostatné stredisko, a pokiaľ to účtovný softvér umožňuje, aj rozčleniť z hľadiska zdroja financovania, čo je dôležité neskôr pri rozdelení na náklady oprávnené a neoprávnené. Oprávnené náklady by mali byť financované zo zdroja EÚ, zatiaľ čo neoprávnené náklady, týkajúce sa projektu, by mali byť financované, a v účtovníctve oddelené ako prostriedky financované z vlastných zdrojov.