Príspevok sa zameriava na povinnosti podnikateľských subjektov pri účtovaní nenávratných finančných príspevkov z Európskej únie.
Podnikateľské subjekty prijímajúce prostriedky z Európskej únie (EÚ) majú povinnosť dodržiavať všeobecne záväzné právne predpisy, ktoré sa uplatňujú pri poskytovaní, účtovaní a zdaňovaní nenávratných finančných príspevkov z EÚ. Tento príspevok sa zameriava na povinnosti podnikateľských subjektov pri účtovaní nenávratných finančných príspevkov z EÚ.
Ministerstvo financií Slovenskej republiky (MF SR) v nadväznosti na novelizácie všeobecne záväzných právnych predpisov a prijatie nových právnych predpisov, ktoré sa uplatňujú pri poskytovaní, účtovaní a zdaňovaní nenávratných finančných príspevkov zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo vydalo Usmernenie MF SR č. MF/6804/2010-55 k poskytovaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného finančného príspevku zo štrukturálnych fondov, Kohézneho fondu a Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo pre súkromný a verejný sektor (nahradilo ním usmernenie č. MF/2429/2004-72 k čerpaniu, účtovaniu a zdaňovaniu nenávratného príspevku zo štrukturálnych fondov z rozpočtu Európskych spoločenstiev pre súkromný a verejný sektor).
Prostriedky štrukturálnych fondov, prostriedky Kohézneho fondu a prostriedky Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa poskytujú SR na základe rozhodnutia Európskej komisie v súlade s právnymi aktmi Európskych spoločenstiev a podľa § 20 ods. 1 zákona č. 523 /2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“) sa vedú na osobitných účtoch MF SR v Štátnej pokladnici.
Prostriedky štrukturálnych fondov okrem cieľa Európska územná spolupráca, prostriedky Kohézneho fondu a prostriedky Európskeho fondu pre rybné hospodárstvo sa v SR poskytujú prostredníctvom platobného orgánu alebo certifikačného orgánu. Tieto prostriedky sa ako prostriedky EÚ zaraďujú do príjmov štátneho rozpočtu a na ich použitie sa v štátnom rozpočte rozpočtujú výdavky, súčasťou ktorých sú aj prostriedky štátneho rozpočtu určené na financovanie spoločných programov SR a EÚ. Z výdavkov štátneho rozpočtu sa prijímateľovi poskytujú prostriedky prostredníctvom príslušného orgánu štátnej správy, alebo prostredníctvom inej právnickej osoby, na základe podmienok určených v zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku uzatvorenej medzi poskytovateľom a prijímateľom.
Účtovanie nenávratného finančného príspevku poskytovaného platobnou jednotkou
Nenávratné finančné príspevky sa v právnych predpisoch upravujúcich účtovanie v sústave jednoduchého a podvojného účtovníctva označujú ako dotácie.
Dotácie v účtovníctve z titulu poskytovateľa, delíme na:
- dotácie zo štátneho rozpočtu,
- ostatné dotácie.
Dotácie zo štátneho rozpočtu sú dotácie poskytnuté zo štátneho rozpočtu a z prostriedkov Európskych spoločenstiev podľa osobitného predpisu (zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy).
O nároku na dotáciu sa účtuje, ak je takmer isté, že na základe splnených podmienok na poskytnutie dotácie sa účtovnej jednotke (ÚJ) túto poskytne.
Dotácia predstavuje pre ÚJ – príjemcu dotácie v čase jej príjmu cudzí zdroj financovania. Prijatím dotácie zároveň vzniká aj záväzok voči subjektu, ktorý dotáciu poskytol. Záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vykazuje dovtedy, kým nie je splnená podmienka účelu, na ktorý sa dotácia poskytla. Záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vyrovnáva len účtovne, t. j. bez pohybu peňažných prostriedkov. K pohybu peňažných prostriedkov pri zúčtovaní dotácie dôjde iba v prípade povinnosti vrátiť dotáciu (alebo jej časť); k vráteniu peňažných prostriedkov dochádza pri nesplnení podmienok poskytnutia dotácie (alebo keď suma prijatej dotácie prevyšuje výšku jej skutočného použitia).
Účtovanie nenávratného finančného príspevku poskytovaného platobnou jednotkou u prijímateľov, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva
V súlade s § 30 zákona č. 528/2008 Z. z. o pomoci a podpore poskytovanej z fondov Európskej únie (ďalej len „zákon č. 528/2008 Z. z.“) prijímatelia, ktorí sú ÚJ podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“), účtujú o skutočnostiach týkajúcich sa projektu, na ktorý sa poskytuje dotácia, v analytickej evidencii a na analytických účtoch v členení podľa jednotlivých projektov.
Spôsob účtovania nenávratného finančného príspevku u prijímateľov – ÚJ, ktorými sú podnikatelia účtujúci v sústave podvojného účtovníctva je ustanovený v § 52 ods. 13 a 14 opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“).
Podľa cit. ustanovenia Postupov účtovania v PÚ na účte 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu sa účtuje v prospech tohto účtu príjem dotácie a na ťarchu tohto účtu priznanie (použitie) dotácie.
Príjem dotácie sa účtuje na ťarchu účtu 221 – Bankové účty a v prospech účtu 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu.
Priznanie dotácie sa účtuje na ťarchu účtu 346 so súvzťažným zápisom:
- u dotácie na obstaranie dlhodobého majetku a na obstaranie technického zhodnotenia v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období,
- u dotácie na hospodársku činnosť v prospech účtu 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti, ak sa dotácia poskytla na úhradu nákladov, a to v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním nákladov vynaložených na príslušný účel, na ktorý sa dotácie na hospodársku činnosť poskytli,
- u dotácie na úhradu úrokov v prospech účtu 668 – Ostatné finančné výnosy, a to v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním úrokov do finančných nákladov.
Dotácie sú pre ÚJ výnosmi, a to:
- pri dotáciách na obstaranie dlhodobého majetku pri ich priznaní sú výnosmi budúcich období; do výnosov bežného účtovného obdobia sa zúčtujú ich postupným rozpúšťaním počas doby odpisovania dlhodobého majetku ako protihodnota k nákladom z odpisov,