Dotácie, podpory, resp. príspevky predstavujú finančné prostriedky, ktoré ich príjemca získava po splnení stanovených podmienok a sú určené na presne vymedzený účel. Účelom tohto článku je priblížiť ustanovenia zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), ktoré upravujú zdaniteľnosť predmetných plnení u príjemcu – fyzickej osoby s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (SZČ) podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, ktorá neúčtuje v sústave podvojného účtovníctva.
Do základu dane sa v súlade s § 2 písm. j) ZDP zahŕňajú zdaniteľné príjmy, t.j. príjmy, ktoré sú predmetom dane a nie sú od dane z príjmov fyzickej osoby oslobodené. Podmienky pre oslobodenie dotácií, podpôr a príspevkov od dane z príjmov fyzickej osoby sú v platnom a účinnom znení zákona o dani z príjmov ustanovené v § 9 ods. 2 písm. d) a j) a s účinnosťou od 1.1.2022 aj v novom § 9 ods. 2 písm. af) ZDP.
Na základe znenia ust. § 9 ods. 2 písm. d) a j) ZDP v znení účinnom do konca roka 2020, predmetné plnenia prijaté fyzickou osobou v súvislosti s výkonom podnikateľskej činnosti alebo v súvislosti s výkonom inej SZČ, teda v súvislosti s výkonom činností, z ktorých fyzickej osobe plynú príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP (ale rovnako aj vtedy, ak tieto plnenia, by fyzickej osobe plynuli v súvislosti s výkonom činností, z ktorých jej plynú príjmy z prenájmu podľa § 6 ods. 3 a príjmy z použitia diela a umeleckého výkonu podľa § 6 ods. 4 ZDP), boli v každom prípade považované za zdaniteľné príjmy. K legislatívnej zmene vo vzťahu k rozsahu zdaniteľnosti predmetných plnení došlo od 1.1.2021, keď na základe zákona č. 416/2020 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len "zákon č. 416/2020 Z.z."), sa okruh príjmov oslobodených od dane z príjmov fyzickej osoby podľa predmetných ustanovení rozšíril, a to aj o taxatívne vymedzené plnenia prijaté v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú fyzickej osobe príjmy z podnikania a z inej SZČ podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP.
Dotácie, podpory a príspevky oslobodené od dane z príjmov fyzickej osoby
Plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce
V súlade s ust. § 9 ods. 2 písm. d) ZDP v znení účinnom od 1.1.2021 sú od dane z príjmov fyzickej osoby oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o službách zamestnanosti") okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 ZDP,
ak nejde o plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e)
zákona o službách zamestnanosti.
V nadväznosti na cit. ustanovenie sa s účinnosťou od 1.1.2021 okruhu plnení poskytovaných v rámci aktívnej politiky na trhu práce, oslobodených dane z príjmov fyzickej osoby rozšíril aj o plnenia poskytnuté daňovníkom v súvislosti s vykonávaním činností, z ktorých im plynú príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP, avšak len za predpokladu, že tieto plnenia sú daňovníkom s uvedenými príjmami poskytnuté podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti.
V zmysle predmetného ustanovenia zákona o službách zamestnanosti ide o tie plnenia v rámci aktívnych opatrení na trhu práce, ktoré sú poskytované z projektov na podporu udržania pracovných miest vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov. Ide teda napr. o plnenia z projektov PRVÁ POMOC, PRVÁ POMOC PLUS, PRVÁ POMOC PLUS PLUS poskytované v rámci opatrení č. 1, č. 3A a č. 3B, ktoré sú určené zamestnávateľom, ktorí v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, na základe rozhodnutia Úradu verejného zdravotníctva SR (ďalej len "ÚVZ SR") museli svoje prevádzky zatvoriť, na náhradu mzdy zamestnancov a plnenia v rámci opatrení č. 2 a č. 4A určené pre samostatne zárobkovo činné osoby, ktoré v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu na základe rozhodnutia ÚVZ SR museli svoje prevádzky zatvoriť, alebo ktorým po