Zameraním článku je riešenie niektorých aktuálnych problémov súvisiacich s daňou z príjmov právnickej osoby a ich vplyv na základ dane v príslušnom zdaňovacom období.
Finančný príspevok poskytnutý zamestnávateľom v rámci "prvej pomoci"
V súvislosti s krízou spôsobenou šírením vírusu COVID-19 je v rámci projektu "Prvá pomoc" a "Prvá pomoc plus" na podporu udržania zamestnanosti pre podnikateľov a živnostníkov v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu poskytovaná zamestnávateľom podpora na udržanie pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní formou finančného príspevku. Projekt "Prvá pomoc" a "Prvá pomoc plus" sa realizuje prostredníctvom úradov práce, sociálnych vecí a rodiny ako aktívne opatrenie na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 63/2020 Z.z. (ďalej len "zákon o službách zamestnanosti").
Príspevky poskytované v rámci týchto opatrení sa účtujú ako poskytnutie dotácie zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov Európskej únie podľa príslušných postupov účtovania. U zamestnávateľa - podnikateľského subjektu, ktorý účtuje v sústave podvojného účtovníctva, sa nárok na príspevok účtuje na ťarchu účtu
346 - Dotácie zo štátneho rozpočtu
a v prospech účtu
648 - Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti.
Prijímatelia finančného príspevku riešia otázku, či zaúčtovaný výnos je ich zdaniteľným príjmom alebo ide o príjem oslobodený od dane. Problematiku u právnických osôb upravuje novela zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len "ZDP") zákonom č. 416/2020 Z.z. účinným od 1.1.2021, a to doplnením písm. k) do § 13 ods. 2, ktoré sa podľa prechodného ustanovenia § 52zzi ods. 1 ZDP prvýkrát použije už pri podaní daňového priznania po 31.12.2020.
Podľa uvedeného ustanovenia sa plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti
oslobodzujú od zdanenia
.V súvislosti s oslobodením uvedených príjmov je potrebné podľa § 21 ods. 1 písm. j) ZDP z daňových výdavkov vylúčiť aj výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane, t.j. tie výdavky, ktoré sú hradené z prijatých plnení (príspevkov) oslobodených od dane. Ide o zachovanie princípu neutrálneho vplyvu uvedených plnení na základ dane.
Obdobne sa oslobodzuje od dane aj plnenie poskytnuté podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z.z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR.
Príklad č. 1:
Spoločnosť bola povinná v čase vyhlásenia mimoriadnej situácie uzatvoriť prevádzku, preto požiadala úrad práce, sociálnych vecí a rodiny o finančný príspevok na udržanie pracovného miesta vo výške 80 % priemerného zárobku zamestnanca. V roku 2020 bol spoločnosti poskytnutý príspevok v úhrnnej sume 25 000 €. Je uvedený príspevok zdaniteľným príjmom alebo príjmom oslobodeným od dane?
Príspevok vo výške 25 000 € zaúčtovaný do výnosov v roku 2020, použitý na mzdy zamestnancov uzatvorenej prevádzky v tomto zdaňovacom období,