Podobne ako predchádzajúci zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, aj legislatívna úprava nového zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov podlieha (a je predpoklad, že aj bude podliehať) častým zmenám. Popri objektívnych dôvodoch, akým je napr. vstup SR do EÚ, sa vyskytujú aj rôzne subjektívne faktory vyplývajúce zo zámerov reprezentujúcich rôzne skupiny daňových subjektov.
Podobne ako predchádzajúci zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov, aj legislatívna úprava nového zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) podlieha (a je predpoklad, že aj bude podliehať) častým zmenám. Popri objektívnych dôvodoch, akým je napr. vstup SR do EÚ, sa vyskytujú aj rôzne subjektívne faktory vyplývajúce zo zámerov reprezentujúcich rôzne skupiny daňových subjektov. Dňom 1. 5. 2004 SR sa stala právoplatným členom EÚ. Táto skutočnosť, hoci nie tým výrazným spôsobom, ako to bolo pri dani z pridanej hodnoty, resp. pri jednotlivých spotrebných daniach, sa premietla aj do legislatívnej úpravy ZDP prostredníctvom príslušných ustanovení, ktoré priniesol zákon č. 177/2004 Z. z., s účinnosťou od 1. 5. 2004 (pozn.: v časopise sme sa im už venovali) a hlavne zákon č. 659/2004 Z. z. účinný od 1. 1. 2005 (niektoré ustanovenia sa použijú už pri vyčíslení daňovej povinnosti za rok 2004 a dve ustanovenia nadobudnú účinnosť až v priebehu roka 2005, resp. 2006). Zoznam európskych právnych noriem implementovaných do ZDP uplatňovaného v SR je uvedený v prílohe ZDP, čo okrem iného znamená, že majú pre daňovníkov dane z príjmu fyzickej osoby (FO), resp. daňovníkov dane z príjmu právnickej osoby (PO) rovnakú záväznosť ako iné ustanovenia ZDP.
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 2 ZDP – Základné pojmy
Čo sa rozumie pod pojmom finančný prenájom na účely aplikácie ZDP, ako aj stanovenie podmienok, pri naplnení ktorých sú náklady spojené s takýmto prenájmom hmotného alebo nehmotného majetku u nájomcu (vrátane odpisov tohto majetku) uznané za daňové výdavky, jednoznačne vyplýva už z § 2 písm. s) ZDP, v ktorom sú definované niektoré pojmy uplatňované pri dani z príjmov či už FO alebo PO. Podmienky uplatnenia nákladov na prenájom hmotného a nehmotného majetku s dohodnutým právom kúpy prenajatého majetku vo výdavkoch pri vyčíslení základu dane z príjmov boli na iných miestach zo ZDP vypustené.
Medzi základné pojmy používané v ZDP sa zaraďujú aj ďalšie dva nové pojmy. Konkrétne ide o pojem daňovník členského štátu EÚ. Je ním FO alebo PO z príslušného členského štátu, ktorá súčasne nie je na území SR považovaná za daňovníka s neobmedzenou daňovou povinnosťou. Pôjde teda v zásade o daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou. V niektorých prípadoch však takýchto daňovníkov bude potrebné odlíšiť od daňovníkov s obmedzenou daňovou povinnosťou, ktorí budú mať trvalý pobyt, resp. sídlo na území inej krajiny, ako členskej krajiny EÚ. Týkať sa to bude napríklad určitých príjmov zo zdrojov z územia Slovenskej republiky oslobodených od dane z príjmu FO, resp. PO.
Takisto od roku 2005 v ZDP sa začína uplatňovať pojem účelové sporenie. Rozumie sa ním vkladanie finančných prostriedkov do banky alebo platenie poistného na životné poistenie (prípadne investovanie prostredníctvom oprávnenej osoby) na zabezpečenie príjmu plynúceho daňovníkovi po dovŕšení 55. roku života. Definovanie tohto pojmu má význam v nadväznosti na rozšírenie okruhu nezdaniteľných položiek (položiek odpočítateľných od základu dane z príjmu FO).
DAŇ FYZICKEJ OSOBY
§ 3 ZDP – Predmet dane
Došlo k upresneniu príjmov, ktoré nie sú predmetom dane z príjmu FO. Okrem príjmov plynúcich z dôvodu nadobudnutia nových akcií v súlade s § 208 Obchodného zákonníka (pri zvýšení základného imania a. s. na majetku tejto spoločnosti) to budú aj príjmy plynúce z nadobudnutia podielov v súlade s § 144 Obchodného zákonníka (na základe rozhodnutia valného zhromaždenia o zvýšení základného imania s. r. o. z majetku prevyšujúceho hodnotu upísaného základného imania) a s § 223 Obchodného zákonníka (pri nadobudnutí členského podielu v družstve).
§ 4 ZDP – Základ dane
Z § 2 písm. l) ZDP vyplýva, že zdaňovacím obdobím je kalendárny rok, ak ZDP neustanovuje inak. Na účely vyčíslenia dane z príjmu FO v samotnom ZDP nebolo doteraz osobitne vymedzené iné zdaňovacie obdobie ako kalendárny rok. Na účely dane z príjmu PO však v § 41 ZDP je definované zdaňovacie obdobie v prípadoch vstupu daňovníka do likvidácie, do konkurzu alebo vyrovnania a aj v prípade samotného rozhodnutia daňovníka (napr. určenie zdaňovacieho obdobia ako hospodárskeho roka). Doplnený § 4 ods. 9 ZDP jednoznačne ustanovuje, že u daňovníkov dane z príjmu FO s príjmami z podnikania, z inej samostatnej zárobkovej činnosti a z prenájmu bude za zdaňovacie obdobie považované obdobie uceleného kalendárneho roka, a to aj v prípadoch, ak na daňovníka bol vyhlásený konkurz alebo povolené vyrovnanie.
§ 5 ZDP – Príjmy zo závislej činnosti
Do konca roku 2004 štipendiá vyplácané vysokými školami študentom doktorandského štúdia v súlade s § 9 ods. 2 písm. k) ZDP boli oslobodené od dane z príjmov. Z tohto dôvodu nebolo ani potrebné ich jednoznačné zaradenie v rámci príjmov FO, ktoré sú predmetom dane. Nový prístup k zdaňovaniu týchto príjmov s účinnosťou od roku 2005 sa prejavil v ich zaradení do skupiny príjmov zo závislej činnosti [konkrétne vymedzených v § 5 ods. 1 písm. a) ZDP, pri súčasnom upresnení § 9 ods. 2 písm. k) ZDP], z ktorého vyplýva, že ďalej už nepôjde o príjmy od dane oslobodené. Pokiaľ pôjde o vysporiadanie daňovej povinnosti za rok 2004, do základu dane príslušného doktoranda sa ešte nezahrnú.
Ďalšia zmena sa týka okruhu oslobodených príjmov zo závislej činnosti. Konkrétne sa týka oslobodenia príspevkov na stravovanie zamestnancov. Odvolávka na § 152 Zákonníka práce v § 5 ods. 7 písm. b) ZDP okrem iného znamenala, že za oslobodené sa považovali len príspevky zamestnávateľa na stravovanie poskytované v