Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť – účtovanie a zdaňovanie

Vydáno: 28 minút čítania

Príspevok na samostatnú zárobkovú činnosť poskytujú úspešným žiadateľom úrady práce, sociálnych vecí a rodiny na čiastočnú úhradu nákladov súvisiacich s prevádzkovaním samostatnej zárobkovej činnosti, vo výške v závislosti od miesta, kde žiadateľ bude samostatnú zárobkovú činnosť vykonávať. Príspevok nie je od dane oslobodený, daňovník je povinný zdaniť ho v zdaňovacom období a vo výške v závislosti od spôsobu zisťovania základu dane z príjmov.

Podmienky získania a poskytnutia príspevku na samostatnú zárobkovú činnosť sú vymedzené v § 49 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“). Na príspevok nie je právny nárok.

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže príspevok poskytnúť uchádzačovi o zamestnanie, ktorý:

  • bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 3 mesiace,
  • bol vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie najmenej 12 mesiacov v prípade, že v období 6 mesiacov pred zaradením do evidencie pozastavil alebo skončil prevádzkovanie samostatnej zárobkovej činnosti – s ohľadom na § 5 zákona o službách zamestnanosti sa to okrem osôb prevádzkujúcich živnosť a samostatne hospodáriacich roľníkov, týka aj členov štatutárneho a dozorného orgánu obchodnej spoločnosti, osôb vykonávajúcich tzv. slobodné povolanie a činnosť agentúry dočasného zamestnávania,
  • bude samostatne zárobkovo činnou osobou, ktorá bude prevádzkovať živnosť v zmysle zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p., alebo bude vykonávať poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch podľa § 12a až § 12e zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v z. n. p. – znamená to, že príspevok nemôžu dostať právnické a fyzické osoby vykonávajúce tzv. slobodné povolanie (lekár, znalec, tlmočník, audítor a pod.),
  • o príspevok písomne požiada,
  • bude samostatnú zárobkovú činnosť prevádzkovať nepretržite najmenej 3 roky.

Výška príspevku je závislá od:

  • regiónu (územného kraja),
  • celkovej ceny práce, ktorou je súčet priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky zverejnenej Štatistickým úradom SR za príslušné obdobie a preddavku na poistné na povinné verejné zdravotné poistenie, poistného na sociálne poistenie a povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie platených zamestnávateľom,
  • priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v okrese, v ktorom bude uchádzač o zamestnanie prevádzkovať samostatnú zárobkovú činnosť.

Výška príspevku je:

  • v bratislavskom kraji najviac 2,5-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje,
  • v ostatných krajoch:
    • v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 4-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje,
    • v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou alebo rovnakou ako je celoslovenský priemer v kalendárnom roku, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje, najviac 3-násobok celkovej ceny práce vypočítanej z priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za prvý až tretí štvrťrok kalendárneho roka, ktorý predchádza kalendárnemu roku, v ktorom sa príspevok poskytuje.

Výška príspevku v roku 2018 je nasledujúca:

Miesto prevádzkovania samostatnej zárobkovej činnosti

Maximálna výška príspevku v roku 2018

100 %

Související dokumenty

Súvisiace články

Príspevky z úradov práce v daňových a účtovných súvislostiach
Vplyv prijatých dotácií, podpôr a príspevkov na základ dane z príjmov fyzickej osoby
Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Daňová evidencia samostatne zárobkovo činných osôb
Virtuálna mena z účtovného a daňového hľadiska
Výmenný (barterový) obchod z daňového a účtovného hľadiska
Dane, účtovníctvo a odvody advokáta
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Nájom nebytových priestorov
Dotácie, podpory a príspevky v jednoduchom účtovníctve alebo pri paušálnych výdavkoch
Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Zmenka ako cenný papier a platobný prostriedok z účtovného a daňového hľadiska
Účtovanie nenávratných príspevkov zo štrukturálnych fondov
Nepeňažný vklad do základného imania obchodnej spoločnosti
Pozastavenie a skončenie podnikania fyzickej osoby
Vklady fyzických osôb do podnikania
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Zmena právnej formy podnikania z hľadiska daní a účtovníctva (2. časť)
Daňovo-účtovný aspekt sponzorského

Súvisiace otázky a odpovede

RZZP za rok 2015 z hľadiska JÚ, PÚ a dani z príjmov
Daňový bonus a ročné zúčtovanie preddavkov na daň
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Náhrada mzdy pri neplatnej výpovedi
Zapožičanie zamestnanca
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Prevod majetku a záväzkov z SZČO do s.r.o. z pohľadu účtovania, ocenenia majetku, DPH a dani z príjmov
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Výkaz nedoplatkov zo zdravotnej poisťovne
Výplata mzdy v hotovosti
Zaúčtovanie benefitu vo forme poukážok
Poskytovanie ubytovania a dopravy zamestnancom a pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry
Čerpanie sociálneho fondu v RO obce
Stravné lístky na konci zdaňovacieho obdobia
Účtovanie dotácie
Ročné zúčtovanie zdravotného poistenia 2016
Sociálne a zdravotné poistenie
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Nevyplatená tantiéma FO ako odmena za rok 2012