Zo všeobecného hľadiska možno definovať dotáciu ako peňažné prostriedky, ktoré majú charakter platby, a ktorú jednotlivec alebo inštitúcia poskytuje inému jednotlivcovi alebo inštitúcii bez toho, že by očakával(a) nejakú protihodnotu.
Môže ísť v zásade o:
- účelovú dotáciu (je určená na presne vymedzené použitie) alebo
- neúčelovú dotáciu (jej využitie nie je presne definované, možno ju použiť na akékoľvek výdavky).
Iným rozdelením by bolo delenie na:
- vyrovnávacie dotácie (vystupujú ako určité percento z celkových výdavkov subjektov, ktoré ich prijímajú),
- nevyrovnávacie (neodvodzované) dotácie, ktoré nie sú viazané na výdavky príjemcu.
Z hľadiska účelovosti, by bolo možné dotácie deliť na dotácie poskytnuté na:
- životné prostredie,
- poľnohospodárstvo a potravinárstvo,
- priemysel a výrobu,
- kultúru a umenie,
- sociálne projekty,
- školstvo, vzdelávanie a štipendiá,
- komunálnu sféru a rozvoj obcí,
- vedu a výskum a
- cestovný ruch a rozvoj vidieka.
Dotácie sa poskytujú najmä zo štátneho rozpočtu a zo štátnych účelových fondov. Oporou pre poskytovanie dotácií a príspevkov v právnom slova zmysle je príslušný zákon, resp. na jeho základe podzákonná právna regulácia ako napr. nariadenie vlády, vyhláška, výnos. V prípade poskytovania dotácií zo štátnych (účelových) fondov poskytuje, okrem zákonnej regulácie, právnu oporu aj normatívna interná inštrukcia príslušného správcu štátneho (účelového) fondu, najmä jeho štatút. Základným právnym rámcom pre poskytovanie dotácií zo štátneho rozpočtu je zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy“).
Dotácie predstavujú určitú formu nenávratného financovania z verejných zdrojov poskytovanú na vopred stanovený účel. Poskytujú sa zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obcí a vyšších územných celkov, zo štátnych fondov a podobne, a to prevažne v peňažnej forme.
Pri poskytovaní nenávratných finančných príspevkov je možné stretnúť sa aj s pojmami podpora a príspevok, ktoré sú však charakterom rovné dotáciám a môžu byť poskytované tiež zo štátneho rozpočtu. Ide napríklad o príspevky na samostatnú zárobkovú činnosť poskytované úradom práce na základe zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“).
Granty predstavujú nenávratné finančné čiastky, obvykle dostupné na špecifické účely, ktoré sú poskytnuté po splnení stanovených kritérií. Jedným z hlavných faktov často spojených zo získaním grantu je spolufinancovanie, t. j. nutnosť vynaložiť taktiež svoje vlastné finančné prostriedky. Množstvo grantov je špecificky poskytovaných pre určitú lokalitu alebo región. Právnym základom je grantová zmluva alebo zmluva o poskytnutí grantu.
Dotácie, podpory, príspevky z hľadiska ich oslobodenia od dane z príjmov poskytnuté fyzickým osobám
Oslobodené plnenia plynúce ako podpory, príspevky, dotácie fyzickým osobám sú upravené v § 9 ods. 2 písm. d), j), i) a s) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len ZDP“) a sú riešené rôznym spôsobom.
Možno ich rozdeliť na plnenia poskytnuté:
- v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa zákona o službách zamestnanosti,
- z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, vyšších územných celkov a štátnych fondov,
- na odstránenie alebo zmiernenie následkov mimoriadnych udalostí (povodeň, požiar, zemetrasenie, lavína a pod.).
Podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP sú od dane oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce (zákon o službách zamestnanosti) okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ZDP. V rámci aktívnej politiky trhu práce sú v nadväznosti na § 6 ZDP poskytované podpory a príspevky daňovníkovi, ktorý dosahuje príjmy z činnosti v poľnohospodárskej výrobe vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v z. n. p. (ďalej len „zákon o súkromnom podnikaní občanov“) [§ 6 ods. 1 písm. a) ZDP] a príjmy zo živnosti vykonávanej na základe živnostenského oprávnenia [§ 6 ods. 1 písm. b) ZDP].
♣ Príklad č. 1:
Fyzická osoba dostala príspevok na výkon podnikateľskej činnosti v súlade so zákonom o službách v zamestnanosti od úradu práce na základe uzatvorenej dohody. Daňovník uplatňuje príjmov výdavky percentom z príjmov (paušálne výdavky) podľa § 6 ods. 10 ZDP. Je tento príspevok na začatie vykonáva podnikateľskej činnosti oslobodený od dane, alebo ide o zdaniteľný príjem fyzickej osoby podnikateľa?
Podľa § 9 ods. 2 písm. d) ZDP sú od dane oslobodené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce okrem platieb prijatých v súvislosti s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 ZDP. Ak daňovník prijal príspevok (dotáciu) v súvislosti s výkonom činnosti, z ktorých plynú príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ZDP, príjem nie je od dane z príjmov oslobodený a ide o zdaniteľné príjmy z podnikania.
•••
Upozornenie! V súčasnosti (október 2020) je v NR SR predložený návrh novely ZDP, ktorý v nadväznosti na pandémiu dopĺňa oslobodenia v § 9 ods. 2 písm. d) ZDP aj o presne vymedzené plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách v zamestnanosti. Navrhovaným znením zákona sa oslobodzujú od zdanenia plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky práce na projekty na podporu udržania pracovných miest a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti u daňovníka, ktorý dosahuje príjmy podľa § 6 ZDP. V tejto súvislosti sa v nadväznosti na zamedzenie nepriaznivých vplyvov pandémie na podnikateľské prostredie v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsobeným korona vírusom SARS-CoV-2 oslobodzuje napríklad príjem daňovníka, ktorý dosahuje príjmy podľa § 6, a ktorý ich prijme ako zamestnávateľ na preplatenie miezd svojim zamestnancom a zároveň aj ako náhradu za stratu jeho zdaniteľného príjmu z činnosti. V súvislosti s oslobodením plnení je potrebné upozorniť, že sa z daňových výdavkov musia vylúčiť výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane.
Podľa § 9 ods. 2 písm. j) ZDP sú, okrem iných príjmov, oslobodené aj dotácie poskytované z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, vyšších územných celkov a štátnych fondov vrátane nepeňažného plnenia, okrem platieb prijatých