Pracovnú silu je nevyhnutné vo všeobecnosti považovať za najdôležitejší zdroj, ktorý má podnik k dispozícii. Aj v trhovom prostredí je spravidla najdrahším zdrojom, obzvlášť ak ide o kvalifikovanú pracovnú silu. Každý zamestnávateľ by si mal preto uvedomiť, že jeho úspešnosť a konkurencieschopnosť je v rozhodujúcej miere závislá na pracovnej sile a jej schopnostiach, pracovnom správaní, spokojnosti a vzťahu k zamestnávateľovi.
Zamestnanecké výhody v sociálnej politike podniku
Pracovnú silu je nevyhnutné vo všeobecnosti považovať za najdôležitejší zdroj, ktorý má podnik k dispozícii. Aj v trhovom prostredí je spravidla najdrahším zdrojom, obzvlášť ak ide o kvalifikovanú pracovnú silu. Každý zamestnávateľ by si mal preto uvedomiť, že jeho úspešnosť a konkurencieschopnosť je v rozhodujúcej miere závislá na pracovnej sile a jej schopnostiach, pracovnom správaní, spokojnosti a vzťahu k zamestnávateľovi.
Na druhej strane však existuje aj určitý a stále rastúci tlak rôznych inštitúcií, štátu aj medzinárodných organizácií smerujúci k rozširovaniu a skvalitňovaniu starostlivosti o pracovníkov. Preto nevyhnutnou súčasťou modernej personálnej práce je stále širšie koncipovaná podniková sociálna politika, ktorá vo svojej podstate predstavuje určitú formu starostlivosti o zamestnancov. Je možno ju v zásade rozdeliť do troch skupín:
- povinná starostlivosť o zamestnancov – daná zákonmi, predpismi a kolektívnymi zmluvami nadpodnikovej úrovne,
- zmluvná starostlivosť o zamestnancov – daná kolektívnymi zmluvami uzavretými na podnikovej úrovni a
- dobrovoľná starostlivosť o zamestnancov – je výrazom personálnej politiky zamestnávateľa.
Sociálna politika a zamestnanecké výhody pôsobia na motiváciu zamestnancov nepriamo. Majú pozitívny vplyv na spokojnosť ľudí, znižujú fluktuáciu, pomáhajú podporovať lojalitu a udržiavať zamestnancov vo firme. Čoraz viac platí, že forma ocenenia prínosu zamestnanca v podobe mzdy nemôže dnes už v úplnosti postačovať pri rastúcej konkurencii podnikateľských subjektov na trhu práce, pri nevyhnutnosti stabilizovať kľúčových zamestnancov podniku a pri potrebe reagovať na neustále rastúcu cenu pracovnej sily. Uplatňovanie iných ako mzdových stimulov robí firmu na trhu práce zaujímavou, príťažlivou a dlhodobo konkurenčne prispôsobivou.
Existujú pritom rôzne systémy a prístupy k poskytovaniu zamestnaneckých výhod zo strany zamestnávateľov. Pri mimomzdovej stimulácii a motivácii je dôležité uplatňovať podľa posúdenia jednotlivých prípadov celoplošný prístup (vzťahuje sa na všetkých zamestnancov, napr. príplatky na stravovanie) a selektívny prístup (mimomzdová stimulácia pre prísne selektívne vybraných pracovníkov s cieľom udržať si takýchto zamestnancov „za každú cenu“). Medzi zamestnanecké výhody možno zaradiť napríklad:
- podnikové služby alebo výrobky poskytované s nižšou cenou,
- možnosť používať služobné motorové vozidlo na súkromné účely,
- zdravotná a rehabilitačná starostlivosť,
- zabezpečenie počas pracovnej neschopnosti, počas tehotenstva, materstva a rodičovstva,
- bytová politika,
- športové a kultúrne podujatia, rekreácie,
- pôžičky,
- dôchodkové pripoistenie,
- kapitálové životné poistenie,ožnosť kvalifikačného rastu (zahraničné pobyty, stáže, kurzy, tréningy),
- doprava do zamestnania a zo zamestnania,
- finančná participácia na výsledkoch podniku formou zamestnaneckých akcií,
- starostlivosť o bývalých zamestnancov,
- upravený pracovný čas (pružný pracovný čas, predĺžená dovolenka, skrátená pracovná doba), <