Dotácie podnikateľom a ich zobrazenie v účtovníctve

Vydáno: 21 minút čítania

Dotácie predstavujú jednu z foriem financovania činnosti podnikateľov. Špecifickou črtou poskytovania dotácií je ich viazanosť na splnenie určitých, presne vymedzených podmienok. Inými slovami, dotácia sa vždy poskytuje na konkrétny vymedzený účel. Použitie dotácie na odlišný účel, než na aký bola poskytnutá, je neprípustné, pokiaľ poskytovateľ nerozhodne inak.

Dotácie predstavujú jednu z foriem financovania činnosti podnikateľov. Špecifickou črtou poskytovania dotácií je ich viazanosť na splnenie určitých, presne vymedzených podmienok. Inými slovami, dotácia sa vždy poskytuje na konkrétny vymedzený účel. Použitie dotácie na odlišný účel, než na aký bola poskytnutá, je neprípustné, pokiaľ poskytovateľ nerozhodne inak.

Dotácie poskytované zo zdrojov štátneho rozpočtu, resp. z prostriedkov Európskych spoločenstiev predstavujú jednu z foriem štátnej, resp. európskej podpory. Sú stanovené vládou, príp. príslušnými orgánmi Európskych spoločenstiev na základe určených priorít alebo vo forme rôznych rozvojových programov.

Z výdavkov štátneho rozpočtu možno v súlade so zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok poskytovať dotácie právnickým osobám a fyzickým osobám. Dotácie, s výnimkou dotácií na úhradu nákladov preneseného výkonu štátnej správy obciam a vyšším územným celkom, dotácií na náhradu straty pri zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme, dotácií na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie a dotácií verejným vysokým školám poskytuje správca kapitoly vo svojej vecnej pôsobnosti spravidla na základe žiadosti. Rozsah a ďalšie podmienky poskytovania dotácií a spôsob ich poskytovania ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis. Vydáva ho správca kapitoly, ktorý je orgánom štátnej správy, ak nie je ustanovený osobitným zákonom. Ak správca kapitoly nie je orgánom štátnej správy, môže poskytovať dotácie za podmienok ustanovených zákonom. Použitie dotácií podlieha povinnému ročnému zúčtovaniu so štátnym rozpočtom, ktorého spôsob určuje MF SR.

Dotácia predstavuje pre účtovnú jednotku (ÚJ) v čase jej príjmu externý zdroj financovania. Prijatím dotácie teda vzniká záväzok voči subjektu, ktorý dotáciu poskytol. Záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vykazuje dovtedy, kým nie je splnená podmienka účelu, na ktorý sa dotácia poskytla. Potrebné je poznamenať, že záväzok ÚJ z titulu poskytnutia dotácie sa vyrovnáva len účtovne, t. j. bez pohybu peňažných prostriedkov. K pohybu peňažných prostriedkov pri zúčtovaní dotácie dôjde iba v prípade vrátenia peňažných prostriedkov, pričom k vráteniu peňažných prostriedkov dochádza pri nesplnení podmienok poskytnutia dotácie, alebo keď suma prijatej dotácie prevyšuje výšku jej skutočného použitia.


Dotácie v podvojnom účtovníctve

Investičné dotácie

Pod pojmom investičné dotácie treba rozumieť dotácie poskytované na rozvoj podnikateľskej činnosti daňovníka, t. j. na obstaranie dlhodobého hmotného, resp. dlhodobého nehmotného majetku.

Príjem dotácie investičného charakteru podľa § 52 ods. 12 písm. a) opatrenia MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov (ďalej iba „Postupy účtovania v PÚ“), sa zaúčtuje na ťarchu účtu 221 – Bankové účty a súvzťažne v prospech účtu 346 – Dotácie zo štátneho rozpočtu (nejde len o dotácie, podpory a príspevky zo štátneho rozpočtu, ale v zmysle § 52 ods. 13 Postupov účtovania v PÚ aj o dotácie z prostriedkov Európskych spoločenstiev), prípadne 347 – Ostatné dotácie.

Prijaté dotácie na obstaranie dlhodobého majetku sa následne zaúčtujú podľa § 52 ods. 12 písm. b) bod 1 Postupov účtovania v PÚ na ťarchu účtov 346, resp. 347 so súvzťažným zápisom v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období. Je to z dôvodu, že v zmysle § 56 ods. 12 Postupov účtovania v PÚ prijaté dotácie na obstaranie dlhodobého majetku sa rozpúšťajú do výnosov v časovej a vo vecnej súvislosti so zaúčtovaním odpisov dlhodobého hmotného majetku, na obstaranie ktorého sa dotácia poskytla, od doby zaradenia tohto majetku do užívania. Podmienkou odpisovania dlhodobého majetku je jeho uvedenie do užívania. Uvedením do užívania sa veci stávajú dlhodobým hmotným alebo dlhodobým nehmotným majetkom. Uvedením do užívania sa pritom rozumie zabezpečenie všetkých technických funkcií potrebných na užívanie a splnenie všetkých povinností určených osobitnými právnymi predpismi, napr. stavebnými, ekologickými, požiarnymi, bezpečnostnými a hy- gienickými.

Z uvedeného vyplýva, že súvzťažne so zaúčtovaním nákladov vo forme odpisov dlhodobého hmotného alebo dlhodobého nehmotného majetku ÚJ je povinná zaúčtovať v príslušnej výške výnos na účet 648 – Ostatné výnosy z hospodárskej činnosti tak, aby sa zabezpečil neutrálny dopad na výsledok hospodárenia bežného roka. Je teda zrejmé, že z pohľadu účtovníctva zúčtovanie dotácií je výsledkovo neúčinné – t. j. vznikajú odpisy a výnosy v rovnakej sume. S cieľom dosiahnutia účtovnej neutrálnosti vplyvu poskytnutej dotácie na obstaranie dlhodobého hmotného alebo dlhodobého nehmotného majetku musí teda rozpúšťanie účtu 384 „kopírovať“ účtovné odpisovanie majetku, ktorý bol zo spomínanej dotácie obstaraný. Uvedený účtovný postup zostáva nezmenený aj na daňové účely, t. j. nie je potrebné pri transformácii výsledku hospodárenia na základ dane realizovať úpravy z titulu rozdielnych daňových odpisov.

Príklad č. 1:
Poľnohospodárske družstvo získalo zo štátneho rozpočtu dotáciu investičného charakteru na obstaranie strojového parku v hodnote 9 000 000 Sk. Aký účtovný režim prináleží takejto dotácii?

Prijatú dotáciu na obstaranie strojového parku družstvo zaúčtuje na ťarchu účtu 346 so súvzťažným zápisom v prospech účtu 384. Prijaté dotácie na obstaranie dlhodobého majetku v zmysle Postupov účtovania v PÚ sa rozpúšťajú do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovaním odpisov z dl- hodobého hmotného alebo dlhodobého nehmotného majetku, na obstaranie ktorého bola dotácia poskytnutá, od doby uvedenia tohto majetku do užívania. Účtovanie bude takéto:

P. č.
Text
Suma v Sk
MD
D
1
Faktúra za stroje od dodávateľa
9 000 000

Související dokumenty

Súvisiace články

Sponzorské dary v kontexte daní a účtovníctva
Vklady fyzických osôb do podnikania
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve v príkladoch
Daňovo-účtovný aspekt sponzorského
Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Dane, účtovníctvo a odvody advokáta
Tvorba a čerpanie nedeliteľného fondu a rezervného fondu
Zmenka ako cenný papier a platobný prostriedok z účtovného a daňového hľadiska
Nepeňažný vklad do základného imania obchodnej spoločnosti
Príspevky z úradov práce v daňových a účtovných súvislostiach
Pozastavenie a skončenie podnikania fyzickej osoby
Tvorba a čerpanie rezervného a nedeliteľného fondu
Výmenný (barterový) obchod z daňového a účtovného hľadiska
Účtovanie dotácie na úhradu nájomného
Predaj obchodných podielov v spoločnosti s ručením obmedzeným
Daň z pridanej hodnoty po 1. januári 2006
Daňové priznanie k dani z príjmov právnickej osoby za zdaňovacie obdobie roka 2020
Tichý spoločník z hľadiska účtovníctva a dane
Vyradenie nevymožiteľnej pohľadávky za služby z hľadiska dane z príjmov a DPH

Súvisiace otázky a odpovede

RZZP za rok 2015 z hľadiska JÚ, PÚ a dani z príjmov
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Účtovanie dotácie
Zlúčenie dvoch s.r.o.
Zrušenie s.r.o.
Navýšenie základného imania
Daňový bonus a ročné zúčtovanie preddavkov na daň
Rozdelenie zisku
Prevoditeľnosť obchodného podielu
Ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov
Zmluva o prevzatí dlhu
Predaj časti podniku.
Zahrňovanie dotácie do základu dane
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Nevyplatená tantiéma FO ako odmena za rok 2012
Poskytnuté raňajky v rámci ubytovacích služieb v zahraničí
Spotrebná daň z uhlia
Očkovanie zamestnancov na zahraničnej pracovnej ceste
Tovar zadarmo (1 + 1 zadarmo)