Článok je prvým zo série článkov o uplatňovaní dane z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. v z. n. p. Jednotlivé články sa postupne budú zaoberať základnými náležitosťami tejto dane, a to predmetom dane, zdaniteľnou osobou, registráciou pre daň, miestom zdaniteľného obchodu, základom dane, vznikom daňovej povinnosti a práva na odpočítanie dane, oslobodením od dane, osobitnými úpravami uplatňovania dane a administratívnymi povinnosťami zdaniteľných osôb.
Článok je prvým zo série článkov o uplatňovaní dane z pridanej hodnoty podľa zákona č. 222/2004 Z. z. v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Jednotlivé články sa postupne budú zaoberať základnými náležitosťami tejto dane, a to predmetom dane, zdaniteľnou osobou, registráciou pre daň, miestom zdaniteľného obchodu, základom dane, vznikom daňovej povinnosti a práva na odpočítanie dane, oslobodením od dane, osobitnými úpravami uplatňovania dane a administratívnymi povinnosťami zdaniteľných osôb.
Základným predpokladom efektívneho fungovania komunitárneho práva je jednotný výklad a aplikácia jeho právnych noriem vo všetkých členských štátoch EÚ. Jednotný výklad a aplikáciu komunitárneho práva zabezpečuje súdny systém, ktorého súčasťou je aj Súdny dvor Európskych spoločenstiev. Jeho rozhodnutia o predbežných otázkach položených národnými súdmi zohrávajú významnú úlohu aj v oblasti DPH.
Predmet dane
- dodanie tovaru za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou,
- poskytnutie služby za protihodnotu v tuzemsku uskutočnené zdaniteľnou osobou,
- nadobudnutie tovaru za protihodnotu v tuzemsku z iného členského štátu EÚ,
- dovoz tovaru do tuzemska z územia tretích štátov.