Dane predstavujú kľúčovú súčasť podnikateľského prostredia a dôležitý nástroj zvyšovania príjmov do štátneho rozpočtu. Daňová sústava preto musí byť, z hľadiska jej koncepcie a konkrétnej aplikácie, predovšetkým transparentná, predvídateľná a primeraná. Dodanie tovaru predstavuje najčastejší spôsob realizácie obchodných záväzkových vzťahov podnikateľských subjektov.
Je nutné uviesť, že pokiaľ v nasledujúcom texte hovoríme o vzniku zdaniteľného plnenia pri dodaní tovaru, máme na mysli dodanie tovaru podliehajúceho dani z pridanej hodnoty, nakoľko zákon osobitne upravuje zdanenie tovaru dodaného či prepraveného podliehajúceho spotrebným daniam. Vo vzťahu k daňovej sústave Slovenskej republiky je dodanie tovaru a na neho viazaný vznik daňovej povinnosti upravený osobitným zákonom, a to zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Právna úprava obsiahnutá v zákone o DPH je plne harmonizovaná s právom Európskej únie, pričom dodanie tovaru podliehajúcemu dani z pridanej hodnoty upravuje predovšetkým smernica Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty. Daň z pridanej hodnoty predstavuje univerzálnu daň, ktorou sa zdaňujú nielen tovar, ale i služby, a to v každej fáze jeho distribúcie a výroby.
Daňou vo všeobecnej rovine bez ohľadu na predmet dane rozumieme podľa zákona č. 563/ 2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) daň podľa osobitných predpisov, vrátane jej úroku z omeškania, úroku a pokuty. Pokiaľ hovoríme o vzniku zdaniteľného plnenia pri dodaní tovaru predmetom, dane z pridanej hodnoty je podľa § 2 zákona o DPH dodanie tovaru v tuzemsku (územie Slovenskej republiky) za protihodnotu uskutočnené zdaniteľnou osobou, nadobudnutie tovaru v tuzemsku za protihodnotu z iného členského štátu EÚ a danie tovaru do iného štátu. Pre vznik daňovej povinnosti musí ísť iba o dodanie tovaru za protihodnotu, dodanie tovaru na osobnú spotrebu a dodanie tovaru pre iný účel ako na podnikanie sa považuje za dodanie tovaru za protihodnotu iba v prípade, ak pri kúpe alebo výrobe tovaru bola z neho daň čiastočne alebo úplne odpočítateľná. Bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ktorého hodnota bez dane nepresiahne sumu 17 € za kus, ako i bezodplatné dodanie obchodných vzoriek nepovažujeme za dodanie tovaru za protihodnotu.
Dodanie tovaru a vznik daňovej povinnosti v tuzemsku
Dodaním tovaru na účely vzniku zdaniteľného plnenia vo všeobecnosti rozumieme prevod práva nakladať s hmotným majetkom ako vlastník. Ustanovenie § 8 zákona o DPH sa vzťahuje nielen dodanie tovaru v tuzemsku, ale i na jeho dodanie z iného členského štátu. Pre dodanie tovaru, na ktorý zákon viaže vznik daňovej povinnosti je preto rozhodujúci prevod práva nakladať s hmotným majetkom ako vlastník.
Na účely zákona o DPH sú hmotným majetkom:
- hnuteľné veci,
- nehnuteľné veci,
- elektrina, plyn, voda, teplo, chlad a podobné nehmotné veci,
- bankovky a mince, ak sa predávajú na zberateľské účely za inú cenu, ako je ich nominálna hodnota, alebo za inú cenu, ako je prepočet ich nominálnej hodnoty na eurá referenčným výmenným kurzom určeným a