Zámerom príspevku je objasniť uplatnenie ustanovení zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) pri poskytovaní prepravných služieb tovaru autodopravcami tuzemskými aj zahraničnými na území Európskej únie, na území tretích krajín, ako aj v tuzemsku. Pri preprave tovaru sa často poskytujú i ďalšie služby priamo s ňou spojené. Ide o tzv. doplnkové služby, ako napr. prekladanie, manipulácia, triedenie...) a služby sprostredkovania.
V systéme prepravy sa využíva prepravná logistika, čo znamená systémové prepojenie najmodernejších prepravných technológií a elektronického spracovania informačných tokov. Preprava tovaru od výrobcu cez obchod až k spotrebiteľovi využíva najmodernejšie spôsoby balenia, manipulácie, paletizáciu, kontajnerizáciu, rôzne systémy kombinovanej dopravy s prekladiskovými terminálmi, napojenie významných prístavov a pod., keď základnou jednotkou zostáva prepravný reťazec znamenajúci plynulý prechod tovaru najmenej dvoma druhmi dopravy. Prepravná logistika tvorí základ multimodálnej kombinovanej dopravy. Pritom sa využívajú plynulé a spoľahlivé postupy, čím sa znížia náklady na skladovanie a dochádza k dodaniu tovaru v pravý čas.
Logistika toku informácií vychádza zo zásady, že pohyb tovaru sa viaže s pohybom informácií. Tieto sa delia na informácie, ktoré tovar:
- predbiehajú a oznamujú jeho príchod,
- sprevádzajú,
- nasledujú za pohybom tovaru (napr. potvrdenie príjmu tovaru, fakturácia, reklamácie...).
V rámci dopravnej logistiky možno hovoriť o voľbe prostriedkov dopravy a prepravy, ich kombinovanie a o uplatnení rôznych dopravných systémov.
Preprava tovaru ako zdaniteľná transakcia
Preprava tovaru, jej sprostredkovanie a doplnkové služby priamo spojené s prepravou tovaru v súlade s § 9 ods. 1 zákona o DPH sú službami, ktoré sú predmetom DPH, ak ich miestom dodania je tuzemsko, len vtedy podliehajú zdaneniu slovenskou DPH.
Miesto zdaniteľného obchodu
Miesto zdaniteľného obchodu je rozhodujúce pri uplatnení DPH, pretože slovenskej dani podlieha o. i. dodanie služieb v tuzemsku. Po správnom určení miesta zdaniteľného obchodu je známa krajina, v ktorej sa má uplatniť DPH a teda aj krajina, ktorá vyberie DPH. Rovnako je dôležitá táto problematika aj z hľadiska prípadnej registrácie slovenskej zdaniteľnej osoby v inej členskej krajine.
Základná zásada pri určení miesta dodania služby pri prepravných službách (všeobecne) je určená v § 15 ods. 3 zákona o DPH ako miesto, kde sa preprava alebo jej časť vykonáva. Pri preprave tovaru medzi členskými štátmi táto zásada neplatí a miesto dodania služby sa určí podľa § 16 ods. 1 zákona o DPH. V základnom princípe je to miesto, kde sa preprava tovaru začína. Ak sa však prepravná služba tovaru vykonáva vo vnútri Európskych spoločenstiev pre zákazníka identifikovaného pre daň v inom členskom štáte, ako je štát, kde sa preprava tovaru začína, je miestom dodania takejto služby členský štát, ktorý vydal odberateľovi identifikačné číslo (IČ) pre daň, pod ktorým mu bola služba poskytnutá.
Pri určení miesta dodania prepravných služieb tovaru medzi členskými štátmi sú teda rozhodujúce tieto skutočnosti:
- miesto začatia prepravy tovaru,
- postavenie odberateľa,
- inštitút prenosu daňovej povinnosti v príslušnom členskom štáte.
Ak miesto začatia prepravy tovaru je iný členský štát, ako je členský štát, ktorý pridelil odberateľovi IČ, pod ktorým si prepravu objednal, potom sa miesto dodania prepravy tovaru presúva do členského štátu odberateľa. Ak v príslušnom členskom štáte existuje prenos daňovej povinnosti na odberateľa, dodávateľ prepravnej služby (zahraničná osoba) sa nemusí registrovať pre daň v tejto krajine. Ak v príslušnom členskom štáte neexistuje tento prenos, vzniká dodávate