Novela zákona o DPH účinná od 1. 1. 2005

Vydáno: 89 minút čítania

Zákon č. 651/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z. bol prijatý NR SR 26. 10. 2004. Novelu zákona z pohľadu riešenia problematiky je možné rozdeliť do štyroch blokov: 1. riešenie cezhraničných dodávok plynu a elektrickej energie v rámci Európskeho spoločenstva, 2. zjednodušenie pre zahraničné osoby, 3. úprava platného zákona – odstránenie nekorektných ustanovení a zosúladenie zákona nadväzne na 6. Smernicu Rady č. 77/388/EHS a 4. ostatné zmeny zákona.

 

Zákon č. 651/2004 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z. (ďalej len „zákon“) bol prijatý NR SR 26. 10. 2004. Novelu zákona z pohľadu riešenia problematiky je možné rozdeliť do štyroch blokov:

  • riešenie cezhraničných dodávok plynu a elektrickej energie v rámci Európskeho spoločenstva,
  • zjednodušenie pre zahraničné osoby,
  • úprava platného zákona – odstránenie nekorektných ustanovení a zosúladenie zákona nadväzne na 6. Smernicu Rady č. 77/388/EHS,
  • ostatné zmeny zákona.

Hlavným zámerom novely zákona je vykonať v platnej úprave zmeny a doplnenia, ktorými sa dosiahne skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH. Nová smernica prehodnotila pravidlá DPH o mieste dodávok tovarov, ku ktorým patrí aj elektrina a plyn, s ohľadom na transakcie medzi členskými štátmi v súlade s Čl. 8 Smernice č. 77/388/EHS. Aby sa dosiahol skutočný vnútorný trh pre elektrinu a plyn bez prekážok DPH, miesto dodávky plynu v rozvodnom systéme zemného plynu a elektriny predtým, ako tovar dosiahne konečnú fázu spotreby, malo by sa určiť ako miesto, kde má spotrebiteľ zriadený svoj podnik. Dodanie elektriny a plynu od obchodníkov a distributérov ku konečnému spotrebiteľovi malo by sa zdaňovať na mieste, kde spotrebiteľ skutočne využíva tovar.  Tým sa zabezpečí zdaňovanie v krajine, kde nastáva skutočná spotreba, t. j. v mieste, kde sa nachádza počítač spotreby spotrebiteľa. Súčasne sa zabezpečí harmonizácia pravidiel, ktoré upravujú miesto poskytovania služieb prenosu a prepravy rozvodnými sieťami, aby nedochádzalo k dvojitému alebo žiadnemu zdaneniu v súlade s Čl. 9 bod 2 písm. e) 6. Smernice č. 77/388/EHS. Dovoz plynu pomocou rozvodného systému zemného plynu alebo dovoz elektriny by mali byť oslobodené, aby nedochádzalo k dvojitému zdaneniu.

Okrem toho novela dopĺňa a upresňuje niektoré ďalšie ustanovenia zákona. Predovšetkým sa doplňuje do zákona osobitná úprava pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu zahraničnou osobou, ktorá nemá v tuzemsku sídlo, miesto podnikania ani prevádzkareň, ak bude tovar umiestnený v tuzemsku v systéme tzv. call of stock. Pôjde o premiestnenie tovaru do tuzemska, keď tovar bude umiestnený v sklade a bude určený na dodanie pre jediného vopred určeného zákazníka, ktorý sa následne (podľa dohodnutých podmienok) stáva vlastníkom tovaru, t. j. tovar bude podľa potrieb odberateľa postupne predávaný zahraničnou osobou.

So zámerom zjednodušenia uplatňovania zákona pre zahraničných podnikateľov, ktorí dovážajú tovar z tretích štátov cez SR a vyhnutia sa náročným daňovým povinnostiam (od registrácie za platiteľa dane po podávanie daňových priznaní a súhrnných výkazov) navrhuje sa možnosť zvoliť si zo strany zahraničných dovozcov v tuzemsku daňového zástupcu pri dovoze tovaru. Daňový zástupca bude podávať daňové priznania a súhrnné výkazy pod osobitným identifikačným číslom pre daň prideleným Daňovým úradom Bratislava I. Daňový zástupca bude môcť zastupovať viacerých dovozcov.

CEZHRANIČNÉ DODÁVKY PLYNU A ELEKTRINY

SR ako členský štát EÚ je povinná prenášať do svojho národného zákona všetky zmeny, ktoré prijme EÚ. Úprava zákona je na základe novej smernice EÚ (Smernica č. 2003/92 ES zo 7. 10. 2003), ktorou sa novelizuje 6. Smernica Rady. Táto smernica zaväzuje všetky členské štáty preniesť úpravu do národných zákonov od 1. 1. 2005. Ide o vyriešenie cezhraničných dodávok elektriny a zemného plynu medzi jednotlivými členskými štátmi.


Bod 15
Plyn a elektrina sú na účely zákona považované za tovary. Miesto dodania tovarov spojené s prepravou je vo všeobecnosti určené v § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Keďže plyn a elektrina sa ťažko fyzicky sledujú, je osobitne náročné určiť miesto dodania tovaru podľa cit. ustanovenia. Z tohto dôvodu na základe Smernice Rady č. 2003/92/ES sa určuje osobitne miesto dodania tovarov.

V § 13 ods. 1 zákona sa dopĺňa písm. e) a f). Ust. § 13 zákona upravuje miesto dodania tovaru. Konkrétne tieto nové ustanovenia riešia miesto dodania pri dodávkach tovaru – zemného plynu a elektriny, ak je dodanie tovaru spojené s prepravou a odoslaním cez rozvodný systém.

Podľa § 13 ods. 1 písm. a) zákona miestom dodania tovaru, ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa odoslanie alebo preprava tovaru osobe, ktorej má byť tovar dodaný, začína uskutočňovať. Napr. tovar má byť dodaný zo SR do Rakúska (do iného členského štátu) – miestom dodania je tuzemsko, územie SR, miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) tovaru začína uskutočňovať.

V nových ustanoveniach § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákon stanovuje výnimku z tohto ustanovenia pre tovary, ktorými sú elektrina a zemný plyn. Pri § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona miesto dodania sa presúva do členského štátu obchodníka alebo zákazníka. Taktiež daňová povinnosť sa presúva do členského štátu obchodníka alebo zákazníka.

Podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona
miestom dodania tovaru pri dodaní plynu cez rozvodný systém zemného plynu obchodníkovi alebo pri dodaní elektriny obchodníkovi je miesto, kde obchodník má sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, pre ktorú sa tovar dodáva. Ak obchodník nemá takéto miesto, je miestom dodania tovaru jeho bydlisko alebo miesto, kde sa obvykle zdržiava. Pri dodaní plynu a elektriny miesto dodania sa presúva tam, kde je obchodník (odberateľ), pre ktorého sa dodávka uskutočňuje.

Obchodníkom
je zdaniteľná osoba, ktorej hlavnou činnosťou vo vzťahu ku kúpenému zemnému plynu alebo elektrine je ich ďalší predaj a jeho vlastná spotreba týchto tovarov je zanedbateľná. Tento obchodník je zdaniteľnou osobou v inom členskom štáte. Obchodník, ktorý nakupuje zemný plyn a elektrinu ako podnikateľ, nemusí mať hlavnú činnosť nákup a predaj zemného plynu a elektriny, ale vo vzťahu k práve nakupovanej elektrine a plynu vystupuje, že sú určené u neho na ďalší predaj. Ak by obchodník nebol zdaniteľnou osobou, potom nie je možné na určenie miesta dodania uplatniť § 13 ods. 1 písm. e) zákona.

Do 31. 12. 2004 miesto dodania tovaru (elektriny a zemného plynu) bolo miesto, z ktorého sa zemný plyn a elektrina dodáva. Teda v podstate miesto podniku, ktorý dodávku realizuje. Ak je dodanie zemného plynu a elektriny uskutočnené do 31. 12. 2004 a dodanie sa uskutočňuje z jedného členského štátu do iného medzi osobami identifikovanými pre daň, v podstate ide o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.

Príklad č. 1:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v decembri 2004 elektrinu zo SR do Rakúska obchodníkovi – osobe identifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) začína uskutočňovať, teda územie tuzemska (SR) – § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Pre slovenského platiteľa dane je dodanie oslobodené od dane (§ 43 zákona), rakúsky podnikateľ má nadobudnutie tovaru v Rakúsku. Toto nadobudnutie tovaru – elektriny podlieha dani v Rakúsku. Ide teda o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.


Príklad č. 2:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v decembri 2004 elektrinu zo SR do ČR obchodníkovi, osobe neidentifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, z ktorého sa preprava (odoslanie) začína uskutočňovať, teda územie tuzemska (SR) – § 13 ods. 1 písm. a) zákona. Pre slovenského platiteľa dane dodanie nie je oslobodené od dane, nakoľko odberateľ v ČR nie je osobou identifikovanou pre daň. Toto dodanie tovaru – elektriny dodávku 19%slovenskou DPH. Nejde o intrakomunitárne dodanie a nadobudnutie tovaru.


Od 1. 1. 2005
sa určuje miesto dodania elektriny a zemného plynu podľa § 13 ods. 1 písm. e) zákona. Znamená to, že miesto sa určuje podľa toho, kde je obchodník (odberateľ). Tým dodávka elektriny a zemného plynu už nemá miesto dodania v členskom štáte dodávateľa, ale v členskom štáte odberateľa (obchodníka). V členskom štáte obchodníka vzniká aj daňová povinnosť.


Príklad č. 3:

Slovenský podnikateľ – platiteľ dane dodáva v januári 2005 zemný plyn zo SR do Maďarska obchodníkovi – osobe identifikovanej pre daň. Miestom dodania je miesto, kde obchodník má svoje sídlo, teda územie Maďarska – § 13 ods. 1 písm. e) zákona. Daňová povinnosť je v členskom štáte obchodníka.


Podľa § 13 ods. 1 písm. f) zákona
miestom dodania tovaru pri dodaní plynu cez rozvodný systém zemného plynu alebo pri dodaní elektriny inej osobe ako obchodníkovi je miesto, kde zákazník skutočne tieto tovary využije a spotrebuje.

Ide o zákazníka (odberateľa), ktorý zemný plyn a elektrinu nakupuje pre svoje využitie, spotrebuje tieto tovary. Miesto dodania sa presúva na členský štát, kde zemný plyn a elektrina sú spotrebované.

Ak zákazník skutočne nespotrebuje tieto tovary alebo ich časť, považujú sa za využité a spotrebované v mieste, kde má tento zákazník sídlo, miesto podnikania alebo prevádzkareň, pre ktoré sa tovary dodávajú. Ak zákazník nemá takéto miesto, považujú sa za využité a spotrebované v mieste jeho bydliska alebo v mieste, kde sa obvykle zdržiava.

Tak ako zákon uvažuje o obchodníkovi (odberateľovi), že je zdaniteľnou osobou, teda podnikateľským subjektom, obdobne to platí aj pre zákazníka (odberateľa) – tiež je zdaniteľnou osobou, je podnikateľským subjektom (podnikateľom). Celkovo tieto obchody – dodávky zemného plynu a elektriny sú medzi podnikateľmi, teda dodávateľ aj odberateľ sú podnikateľmi.

Bod 59 a bod 5
Nadväzne na určenie miesta dodania plynu a elektriny v § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona sa ustanovuje, že osobou povinnou platiť daň je príjemca tohto tovaru, ak je platiteľom dane alebo je registrovaný pre daň podľa § 7 zákona. Zahraničné osoby, ktoré dodávajú plyn cez rozvodný systém zemného plynu alebo elektrinu a miesto dodania týchto tovarov je v tuzemsku podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona, nie sú povinné sa registrovať za platiteľov dane na Daňovom úrade Bratislava I, pretože splnenie daňovej povinnosti za dodané tovary prechádza na zákazníka (§ 69 ods. 9 zákona).

Podľa § 69 ods. 9 zákona platiteľ alebo osoba registrovaná pre daň podľa § 7 zákona, ktorej je dodaný tovar podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona, je povinná platiť daň pri tomto tovare, ak je dodaný z iného členského štátu zahraničnou osobou.

V § 5 ods. 1 zákona sa ukladá zahraničnej osobe, kedy má povinnosť registrovať sa za platiteľa dane v SR. Zákon tu uvádza, že zahraničná osoba v určitých prípadoch nie je povinná sa registrovať. Sú to prípady, kedy sa daňová povinnosť podľa § 69 ods. 2 až 4 zákona prenáša na príjemcu v tuzemsku. Od 1. 1. 2005 nie je povinná podať žiadosť o registráciu ani zahraničná osoba, ak dodáva len tovar podľa § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.  Osobou povinnou platiť daň v tuzemsku je podľa § 69 ods. 9 zákona platiteľ alebo osoba registrovaná pre daň podľa § 7 zákona, ktorej je tovar dodaný. Znamená to, že zahraničná osoba sa nemusí v tuzemsku registrovať pre daň, ak pri dodávke plynu alebo elektriny, ktoré dodala slovenskému odberateľovi do tuzemska, tento odberateľ je platiteľom dane alebo osobou identifikovanou pre daň podľa § 7 zákona. V tomto prípade prechádza daňová povinnosť na odberateľa, teda splnenie daňovej povinnosti prechádza na obchodníka alebo zákazníka.

Platiteľ dane alebo osoba identifikovaná pre daň podľa § 7 zákona od 1. 1. 2005 je povinná platiť daň, ak nadobudne zemný plyn alebo elektrinu od dodávateľa (podnikateľa) z iného členského štátu, k

Související dokumenty

Súvisiace články

Osobitná úprava uplatňovania dane z pridanej hodnoty – vybrané problémy
Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty s právom na odpočítanie vstupnej dane
Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty
Kúpa tovaru z Číny
Vznik daňovej povinnosti a daň z pridanej hodnoty
Vybrané rozsudky Súdneho dvora Európskych spoločenstiev v oblasti dane z pridanej hodnoty
Daňová povinnosť a vystavovanie faktúr pri dodaní služieb v tuzemsku
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Prehľad zdaniteľných obchodov
Trojstranný obchod
Vývoz tovaru mimo Európskej únie
Daň z pridanej hodnoty pri dovoze tovaru na územie Európskej únie
Prevod majetku z hľadiska dane z pridanej hodnoty
Prevádzkareň v zahraničí a skupinová registrácia
Uplatňovanie osobitnej úpravy DPH - režim OSS (One Stop Shop) v roku 2022
Preprava tovaru v procese DPH
Osobitná úprava uplatňovania DPH pri použitom tovare v roku 2020
Odpočítanie dane z pridanej hodnoty v neziskových organizáciách
Provízia za sprostredkovanie

Súvisiace otázky a odpovede

DPH při fakturaci služeb mezi českou a slovenskou s.r.o.
Fakturácia
Zrušenie s.r.o.
Predaj výživových doplnkov
Obecný podnik
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Označenie tovaru v maloobchodnej predajni
Povinnosti advokáta
Zmluvy podpísané spoločníkom s.r.o.
Sídlo spoločnosti
Finančný lízing auta
Ubytovacie služby v bytovom dome
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Zabezpečenie stravy - reštaurácia DPH
Stravovacie služby poskytnuté škole
Naše interné gastrolístky, resp. ich fakturácia
Nákup ojazdeného vozidla z EÚ
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Licenčná zmluva