Výročná správa a jej náležitosti

Vydáno: 32 minút čítania

Výročná správa spolu účtovnými dokladmi, účtovnými zápismi, účtovnými knihami, odpisovým plánom, inventúrnymi súpismi, účtovým rozvrhom, účtovnou závierkou účtovnej jednotky v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov je účtovným záznamom.

Výročná správa spolu účtovnými dokladmi, účtovnými zápismi, účtovnými knihami, odpisovým plánom, inventúrnymi súpismi, účtovým rozvrhom, účtovnou závierkou účtovnej jednotky (ÚJ) v zmysle zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“) je účtovným záznamom.

Ide o podstatnú súčasť účtovníctva ÚJ, pretože v zmysle § 8 ods. 3 zákona o účtovníctve je účtovníctvo ÚJ úplné vtedy, ak ÚJ zaúčtovala v účtovnom období v účtovných knihách všetky účtovné prípady podľa § 3 zákona o účtovníctve a za toto účtovné obdobie zostavila individuálnu účtovnú závierku (ÚZ), prípadne konsolidovanú účtovnú závierku (KÚZ), vyhotovila výročnú správu podľa § 20 zákona o účtovníctve, prípadne konsolidovanú výročnú správu, zverejnila údaje podľa § 21 cit. zákona a má o týchto skutočnostiach všetky účtovné záznamy. Ak ÚJ výročnú správu nevyhotovia v súlade s pravidlami uvedenými v § 20 zákona o účtovníctve, daňový úrad má právo uložiť pokutu za porušenie uvedenej povinnosti až do výšky 3 % z celkovej sumy majetku zisteného zo súvahy zostavenej za účtovné obdobie, ktoré je kontrolované, v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3 cit. zákona ÚJ účtujúcej v sústave podvojného účtovníctva, resp. zisteného z konsolidovanej súvahy zostavenej za účtovné obdobie, ktoré je kontrolované, v ocenení upravenom o položky podľa § 26 ods. 3 cit. zákona ÚJ, ktorá zostavuje KÚZ.


Kto má povinnosť vyhotovovať výročnú správu

Povinnosť vyhotovenia výročnej správy sa týka účtovných jednotiek, ktoré majú povinnosť mať individuálnu ÚZ overenú audítorom:

Účtovná jednotka
Podmienky povinného auditu
(§ 19 zákona o účtovníctve)
Obchodná spoločnosť, ak povinne vytvára základné imanie (spoločnosť s ručením obmedzeným)
V roku predchádzajúcom roku, za ktorý sa ÚZ overuje, boli splnené aspoň dve z týchto podmienok:
1. celková suma majetku presiahla 20 mil. Sk, pričom sumou majetku sa rozumie suma majetku zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve (rezervy, opravné položky, odpisy),
2. čistý obrat presiahol 40 mil. Sk, pričom čistým obratom na tento účel sú tržby z predaja výrobkov, tovarov a z poskytovania služieb,
3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období presiahol 20.
 
Družstvo
V roku predchádzajúcom roku, za ktorý sa ÚZ overuje, boli splnené aspoň dve z týchto podmienok:
1. celková suma majetku presiahla 20 mil. Sk, pričom sumou majetku sa rozumie suma majetku zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve (rezervy, opravné položky, odpisy),
 2. čistý obrat presiahol 40 mil. Sk, pričom čistým obratom na tento účel sú tržby z predaja výrobkov, tovarov a z poskytovania služieb,
3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období presiahol 20.
Akciová spoločnosť
Vždy, nie je potrebné spĺňať osobitné podmienky.
ÚJ, ktorej povinnosť auditu ustanovuje osobitný predpis – banka a pobočka zahraničnej banky, nadácia
Vždy, nie je potrebné spĺňať osobitné podmienky.
ÚJ, ktorá zostavuje ÚZ v zmysle § 17a zákona o účtovníctve podľa medzinárodných účtovných noriem – Exportno-importná banka SR, obchodník s cennými papiermi, pobočka zahraničného obchodníka s cennými papiermi, Garančný fond investícií, správcovská spoločnosť, pobočka správcovskej spoločnosti, poisťovňa, pobočka zahraničnej poisťovne, zaisťovňa, pobočka zahraničnej zaisťovne, Slovenská kancelária poisťovateľov, dôchodková správcovská spoločnosť, doplnková dôchodková poisťovňa, Fond ochrany vkladov, Burza cenných papierov, Centrálny depozitár cenných papierov Slovenskej republiky
Vždy, nie je potrebné spĺňať osobitné podmienky.
Obchodná spoločnosť
Ak najmenej dve po sebe idúce účtovné obdobia spĺňa aspoň dve z týchto podmienok:
1. celková suma majetku presiahla 5 mld. Sk, pričom sumou majetku sa rozumie suma zistená zo súvahy v ocenení neupravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve (rezervy, opravné položky, odpisy),
2. čistý obrat presiahol 5 mld. Sk,
3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov v jednotlivom účtovnom období presiahol 2 000.
 
Prijímatelia podielu zaplatenej dane podľa ustanovenia § 50 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov:
a) občianske združenie,
 b) nadácia,
 c) neinvestičný fond,
 d) nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby,
 e) účelové zariadenie cirkvi a náboženskej spoločnosti,
 f) organizácia s medzinárodným prvkom,
 g) Slovenský Červený kríž.
 
Ak suma ročného podielu prijatej dane je vyššia ako 1 mil. Sk.

Povinnosť zostaviť KÚZ a teda aj konsolidovanú výročnú správu má podľa ustanovenia § 22 ods. 10 zákona o účtovníctve materská účtovná jednotka v nasledujúcom účtovnom období, ak podľa údajov z posledných individuálnych účtovných závierok materskej ÚJ a individuálnych účtovných závierok jej dcérskych ÚJ na všetkých úrovniach konsolidácie v každom z dvoch po sebe nasledujúcich účtovných obdobiach boli splnené aspoň dve z týchto podmienok:
  1. celková suma majetku materskej účtovnej jednoty a dcérskych účtovných jednotiek je väčšia ako 350 mil. Sk, pričom sumou majetku sa rozumie suma majetku zistená zo súvah v ocenení upravenom o položky podľa § 26 ods. 3 zákona o účtovníctve (rezervy, opravné položky, odpisy),
  2. čistý obrat materskej účtovnej jednoty a dcérskych účtovných jednotiek je vyšší ako 700 mil. Sk, pričom čistým obratom na tento účel sú tržby z predaja výrobkov, tovarov a z poskytovania služieb,
  3. priemerný prepočítaný počet zamestnancov materskej účtovnej jednotky a dcérskych účtovných jednotiek za účtovné obdobie presiahol 250.
 
Ak má účtovná jednotka povinnosť zostaviť individuálnu výročnú správu aj konsolidovanú výročnú správu, údaje z individuálnej výročnej správy a údaje z konsolidovanej výročnej správy možno spojiť do jednej výročnej správy.
Súlad výročnej správy s ÚZ zostavenou za to isté účtovné obdobie musí byť overený audítorom, s výnimkou výročnej správy podľa osobitného predpisu (výročná správa Národnej banky Slovenska, výročné správy nadácií).



Obsahové náležitosti výročnej správy

Zákon o účtovníctve v § 20 ustanovuje, čo musí výročná správa obsahovať. Aj pre výročnú správu platí, že musí poskytovať verný a pravdivý obraz. Toto ustanovenie týkajúce sa obsahových náležitostí výročnej správy platí primerane aj pre konsolidovanú výročnú správu. Výročná správa obsahuje:
  1. ÚZ za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
  2. správu audítora k ÚZ za účtovné obdobie, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
  3. informácie o vývoji ÚJ,
  4. informácie o stave, v ktorom sa ÚJ nachádza,
  5. informácie o významných rizikách a neistotách, ktorým je účtovná jednotka vystavená,
  6. informácie o udalostiach osobitného významu, ktoré nastali po skončení účtovného obdobia, za ktoré sa vyhotovuje výročná správa,
  7. informácie o predpokladanom budúcom vývoji činnosti ÚJ,
  8. informácie o nákladoch na činnosť v oblasti výskumu a vývoja,
  9. informácie o nadobúdaní vlastných akcií, dočasných listov, obchodných podielov a akcií, dočasných listov a obchodných podielov materskej účtovnej jednotke,
  10. informácie o návrhu na rozdelenie zisku alebo vyrovnanie straty,
  11. informácie o údajoch požadovaných podľa osobitných predpisov,
  12. informácie o tom, či účtovná jednotka má organizačnú zložku v zahraničí.
Informácie uvedené v bodoch 3, 4, 5 sa poskytujú vo forme vyváženej a obsiahlej analýzy stavu a prognózy vývoja a obsahujú dôležité finančné a nefinančné ukazovatele. Súčasťou týchto informácií sú aj informácie o vplyve činnosti účtovnej jednotky na životné prostredie a na zamestnanosť, s poukázaním na príslušné údaje uvedené v ÚZ.
Ak je to pre posúdenie aktív, pasív a finančnej situácie účtovnej jednotky, ktorá používa nástroje podľa zákona č. 566/2001 Z. z. o cenných papieroch a investičných službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších predpisov významné, účtovná jednotka je povinná uviesť vo výročnej správe tiež informácie o:
  1. cieľoch a metódach riadenia rizík v účtovnej jednotke,
  2. politike na zabezpečenie hlavných typov plánovaných obchodov, pri ktorých sa použijú zabezpečovacie deriváty,
  3. cenových rizikách, ktorým je účtovná jednotka vystavená,
  4. úverových rizikách, ktorým je účtovná jednotka vystavená,
  5. rizikách likvidity a rizikách súvisiacich s tokom hotovosti, ktorým je účtovná jednotka vystavená.
Iný obsah výročnej správy môže určiť osobitný predpis (napr. obsah výročnej správy nadácie upravuje ustanovenie § 35 ods. 2 zákona č. 34/2002 Z. z. o nadáciách).
Výročná správa obdobne ako ÚZ musí byť overená audítorom v lehote do 12 mesiacov od dňa, ku ktorému sa ÚZ zostavuje.


Zverejňovanie výročnej správy

Účtovná jednotka, ktorá sa zapisuje do obchodného registra, je povinná zverejniť výročnú správu uložením do zbierky listín obchodného registra do 30 dní po jej schválení (ako súčasť výročnej správy môže byť uložená ÚZ). 
Účtovná jednotka, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zostavovať KÚZ, je povinná uložiť konsolidovanú výročnú správu do zbierky listín obchodného registra do jedného roka od skončenia účtovného obdobia (ako súčasť konsolidovanej výročnej správy môže byť uložená KÚZ).
 
ÚJ, ktorej činnosť je zaradená do kategórie priemyselnej výroby (Kategória D) podľa prílohy vyhlášky Štatistického úradu Slovenskej republiky č. 552/2002 Z. z., ktorou sa vydáva štatistická odvetvová klasifikácia ekonomických činností a ktorej čistý obrat za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie bol v prepočte väčší ako 250 mil. EUR, je povinná predkladať výročnú správu Ministerstvu financií Slovenskej republiky spolu so záznamami z valných zhromaždení uskutočnených v účtovnom období, za ktoré sa predkladá výročná správa.
Lehota na predloženie je stanovená d

Související dokumenty

Súvisiace články

Lehoty súvisiace s účtovnou závierkou a výročnou správou
Zmeny vo vykazovaní informácií vo výročnej správe v roku 2018
Doručovanie účtovnej závierky za rok 2019 do registra účtovných závierok
Doručovanie dokumentov do registra účtovných závierok za rok 2018
Novela zákona o účtovníctve
Povinnosti orgánov obchodných spoločností pri zostavovaní, schvaľovaní a zverejňovaní informácií
Výročná správa a vykazovanie nefinančných informácií v Slovenskej republike
Aktuálne zmeny v zákone o účtovníctve
Lehoty pri účtovnej závierke a výročnej správe
Overovanie účtovnej závierky audítorom za rok 2020 a ukladanie správy audítora do registra účtovných závierok
Audit a závierka
Neziskové organizácie a register účtovných závierok
Prehľad zmien v zákone o účtovníctve v roku 2023 s vplyvom na rok 2024 a 2025
Oceňovanie krátkodobého finančného majetku
Pôžičky poskytované zamestnancom
Úvery a pôžičky v jednoduchom účtovníctve
Vstupná cena hmotného majetku (1. časť)
Daň z príjmov fyzickej osoby
Recenzia na monografiu

Súvisiace otázky a odpovede

Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Fúzia spoločnosti
Zaokrúhľovanie platieb v hotovosti a účtovníctvo ROPO
Účtovanie vratných obalov
Drobný hmotný majetok a dlhodobý majetok – účtovanie
Dodatočné DPPO
Kladné a záporné položky na faktúre
Kód zdroja
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Výhrevné panely
Reprezentačné
Rozpúšťanie dotácie na obstaraný dlhodobý hmotný majetok
Splatenie základného imania v hotovoti.
Účtovanie kontokorentného úveru
Trojzápočet účtovanie účastníkov dohody
Účtovanie lízingu
Vratky nevyčerpaných FP v danom roku
Zníženie základného imania
Náklad - daňovým výdavkom po zaplatení.
Splatenie základného imania v jednoosobovej s.r.o.