Predávať a nakupovať rôzny tovar prostredníctvom elektronického obchodu (e-shopu) je rastúcim trendom. V závislosti od typu a krajiny pôvodu odberateľa a druhu dodávaného produktu však pravidlá pre správne zdanenie daňou z pridanej hodnoty prinášajú viacero variantov samotného procesu predaja, resp. fakturácie. Vo väčšine prípadov predávajú podnikatelia svoje produkty prostredníctvom automatizovaného systému vyhodnocovania objednávok, vystavovania faktúr a odosielania produktov. Tento systém, resp. proces, je preto vhodné vopred nastaviť na účely splnenia požiadaviek zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) či iných zákonov. V článku sa venujem nastaveniu takéhoto procesu pri predaji hmotného tovaru, ako aj digitálnych produktov rôznym typom odberateľov zo Slovenska a z EÚ.
E-shop a predaj hmotného tovaru
Slovenská obchodná spoločnosť, platiteľ DPH, prevádzkuje e-shop s autosúčiastkami. Zákazníkmi e-shopu, vzhľadom na jazyk webovej stránky, sú prioritne osoby so sídlom v SR – podnikateľské subjekty, ako aj súkromné osoby, no rovnako aj podnikateľské subjekty, ako aj súkromné osoby z Českej republiky.
Niektoré súčiastky má obchodná spoločnosť na sklade a môže ich zákazníkovi odoslať hneď v deň prijatia platby, niektoré potrebuje objednať od externých dodávateľov s určitou dobou dodania. Tovar je v oboch prípadoch odoslaný v deň úhrady objednávky, t. j. prijatia platby. V niektorých prípadoch však treba objednanú súčiastku vyrobiť a v takomto prípade je zákaznícka objednávka vybavená až po určitej lehote od uskutočnenia objednávky, resp. prijatia platby, no v určitých prípadoch e-shop od zákazníka vyžaduje platbu vopred vo výške 50 % sumy objednaného tovaru.
Objednávka tovaru odberateľom zo Slovenska
Ak je odberateľom súkromná osoba alebo podnikateľský subjekt so sídlom alebo bydliskom na Slovensku (platiteľ DPH, ako aj neplatiteľ DPH) a tovar bude odoslaný na miesto v rámci SR, slovenský dodávateľ ako platiteľ DPH predá tovar za cenu vrátane DPH v sadzbe 20 %.
Ak je dodanie tovaru spojené s odoslaním alebo prepravou tovaru, je totiž miestom dodania tovaru miesto, kde sa tovar nachádza v čase, keď sa jeho odoslanie alebo preprava odberateľovi začína uskutočňovať (s výnimkou tzv. zásielkového predaja v zmysle § 6 zákona o DPH, tovaru dodaného s inštaláciou a montážou či tovaru, ktorého preprava/odoslanie sa začína na území tretieho štátu) a tým je Slovenská republika [§ 13 ods. 1 písm. a) zákona o DPH a § 69 ods. 1 zákona o DPH].
Dodávateľ vystaví pri predaji tovaru v zmysle § 72 ods. 1 písm. a) a § 73 písm. a) zákona o DPH faktúru s náležitosťami podľa § 74 zákona o DPH za cenu vrátane DPH, ktorá zároveň plní aj funkciu účtovného dokladu v zmysle § 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Faktúru je povinný vystaviť do 15 dní odo dňa dodania tovaru, v praxi sa však vystavuje ihneď pri dodaní tovaru v rámci vybavovania zákazníckej objednávky.
Zákon o DPH síce v § 72 ods. 1 písm. a) ustanovuje, že platiteľ DPH je povinný vystaviť faktúru iba pri „dodaní tovaru alebo služby s miestom dodania v tuzemsku inej zdaniteľnej osobe alebo právnickej osobe, ktorá nie je zdaniteľnou osobou“, teda nie pri predaji súkromnej (nezdaniteľnej) osobe, v praxi však mnohé e-shopy vystavujú faktúru pri každom predaji každému odberateľovi, a to spravidla z týchto dôvodov:
- okrem pravidiel pre DPH sú dodávatelia povinní vyhotoviť účtovný doklad podľa § 10 ods. 2 zákona o účtovníctve „bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje“ a na tento účel poslúži faktúra,
- v zmysle § 70 zákona o DPH je platiteľ DPH povi