V praxi vznikajú situácie, že platiteľ DPH musí opraviť faktúru o dodaní tovaru alebo služby. K oprave faktúry môže dôjsť jednak z dôvodu poskytnutia dodatočnej zľavy odberateľovi, napr. z dôvodu porušenia dohodnutých zmluvných podmienok, alebo z dôvodu nesprávne vystavenej faktúry (fakturované nesprávne množstvo, nesprávny výpočet). Pri oprave pôvodnej faktúry daňovník platiteľ uplatňuje odlišný postup v závislosti od dôvodu opravy základu dane.
Povinnosť úpravy odpočítanej dane a lehoty na jej opravu upravuje § 53 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“). Toto ustanovenie nadväzuje na § 25 zákona o DPH, ktoré ukladá daňovníkom povinnosť upraviť základ dane a daň.
- Ak na jednej strane dochádza znížením základu dane k zníženiu daňovej povinnosti, musí na druhej strane dôjsť k zníženiu odpočítanej dane.
- Ak na jednej strane dochádza k zvýšeniu daňovej povinnosti na druhej strane, má platiteľ právo na odpočítanie zvýšenej dane.
Ak po skončení zdaňovacieho obdobia, v ktorom platiteľ uplatnil odpočítanie dane, dôjde k zníženiu základu dane podľa § 25 ods. 1 zákona o DPH, je platiteľ, ktorý odpočítal daň, povinný opraviť odpočítanú daň. Opravu odpočítanej dane vykoná platiteľ v tom zdaňovacom období, v ktorom dostal doklad o oprave základu dane.
Povinnosť opraviť základ dane pri dodaní tovaru alebo služby a pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu vzniká platiteľovi dane:
- pri úplnom alebo čiastočnom zrušení dodávky tovaru alebo služby a pri úplnom alebo čiastočnom vrátení dodávky tovaru,
- pri znížení ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- pri zvýšení ceny tovaru