Daňová kontrola zameraná na DPH (II.)

Vydáno: 31 minút čítania

V tomto čísle časopisu prinášame druhú časť seriálu o daňovej kontrole. Podstatou daňovej kontroly je zistenie alebo preverenie skutočností rozhodujúcich pre správne určenie vzťahu k štátnemu rozpočtu, t. j. pri dani z pridanej hodnoty ide o preverenie priznanej vlastnej daňovej povinnosti alebo deklarovaného nadmerného odpočtu.

Daňová kontrola, ktorá prebieha podľa zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), má tri etapy, a to:

  • začatie,
  • priebeh a
  • ukončenie,

pričom tieto majú určené pravidlá, ktoré musia byť dodržané tak kontrolovaným daňovým subjektom, ako aj správcom dane. Správca dane preveruje, či kontrolovaný platiteľ DPH dodržal ustanovenia zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“).

Základnými procesnými nástrojmi na získavanie informácií potrebných pri výkone daňovej kontroly sú:

  • inštitút svedeckej výpovede,
  • miestne zisťovanie,
  • dožiadanie a
  • súčinnosť tretích osôb.

Začatie daňovej kontroly

Podľa § 46 daňového poriadku sa daňová kontrola vo všeobecnosti, teda nielen kontrola dane z pridanej hodnoty, začína dňom určeným v oznámení správcu dane o začatí daňovej kontroly. Oznámenie musí obsahovať predpísané náležitosti: deň začatia daňovej kontroly, miesto výkonu daňovej kontroly, druh kontrolovanej dane, kontrolované zdaňovacie obdobie alebo kontrolované účtovné obdobie, lehotu na predloženie všetkých dokladov potrebných na vykonanie daňovej kontroly, poučenie o následkoch nepredloženia dokladov. Takýmto následkom nepredloženia dokladov je prechod na určovanie dane podľa pomôcok a pokuta za nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy.

Ak z dôvodov na strane daňového subjektu nemožno daňovú kontrolu začať v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole, je daňový subjekt povinný túto skutočnosť oznámiť správcovi dane do ôsmich dní od doručenia oznámenia a dohodnúť s ním nový termín začatia kontroly, daňová kontrola však nesmie začať neskôr ako 40 dní od doručenia oznámenia o výkone daňovej kontroly.

Daňová kontrola môže byť začatá aj bez oznámenia, a to v prípade, ak o jej vykonanie požiadajú orgány činné v trestnom konaní, alebo ak je dôvodné podozrenie, že účtovné a iné doklady budú pozmenené alebo zničené. V týchto prípadoch je správca dane povinný v deň začatia daňovej kontroly spísať zápisnicu o začatí daňovej kontroly, v ktorej musia byť uvedené zákonom stanovené náležitosti vrátane dôvodu, pre ktorý daňová kontrola začala bez oznámenia.

Zápisnica o začatí daňovej kontroly sa spisuje aj v prípade, ak sa vykonáva daňová kontrola na zistenie oprávnenosti nároku na vrátenie nadmerného odpočtu alebo jeho časti. Ak správca dane nemôže spísať zápisnicu o začatí daňovej kontroly, daňová kontrola je začatá v deň uvedený v oznámení o daňovej kontrole, ktoré kontrolór zašle daňovému subjektu.

Priebeh daňovej kontroly

Ak kontrolór v priebehu daňovej kontroly zistí skutočnosti odôvodňujúce vykonanie daňovej kontroly aj iného zdaňovacieho obdobia alebo účtovného obdobia alebo inej dane, ktoré neboli uvedené v zápisnici o začatí daňovej kontroly alebo v oznámení o daňovej kontrole, správca dane je oprávnený rozšíriť výkon daňovej kontroly aj o iné zdaňovacie obdobie, túto skutočnosť je správca dane povinný písomne oznámiť bez zbytočného odkladu kontrolovanému daňovému subjektu. Rozšírená daňová kontrola sa nepovažuje za novú kontrolu, teda správca dane nespisuje novú zápisnicu o začatí daňovej kontroly.

Dôkazné bremeno – pochybnosti o predložených dokladoch

Správca dane, ako vyplýva z ustanovenia § 24 daňového poriadku, dokazovanie vedie, zabezpečuje jeho výkon, určuje rozsah dokazovania, spôsob vykonania a získania jednotlivých dôkazov. Je na zvážení správcu dane, či považuje niektorú skutočnosť za preukázanú, alebo navrhne vykonať ďalšie dokazovanie.

V prípade, ak vzniknú pochybnosti o správnosti, pravdivosti alebo úplnosti d

Související dokumenty

Súvisiace články

Plnenia použité na svoje dodávky ako platiteľ (§ 49 ods. 2 zákona o DPH)
Dodatočné daňové priznanie k DPH a vysporiadanie vzťahu so štátnym rozpočtom
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty účinná od 1. januára 2017
Daňové priznanie k DPH – komentár
Z rozsudkov Súdneho dvora Európskych spoločenstiev v oblasti dane z pridanej hodnoty
Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly – zjednocujúce stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
Vplyv podvodného konania na strane nadobúdateľa na uplatnenie oslobodenia od DPH
Úrok z omeškania pri zadržiavaní nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly vo vzťahu k sankciám za neposkytnutie súčinnosti pri výkone daňovej kontroly
Daňová kontrola zameraná na DPH (I.)
Daňová kontrola zameraná na DPH (III.)
Daňová kontrola zameraná na DPH (IV.)
Uznesenie Súdneho dvora Vikingo. Definitívny koniec konceptu deklarovaného dodávateľa v rozhodovacej praxi na Slovensku?
Prerušenie výkonu daňovej kontroly z dôvodu realizácie medzinárodnej výmeny informácií - rozsudok SD EÚ
Intrakomunitárne dodanie v prípade dvoch dodaní a len jednej dopravy
Odpočítanie dane z pridanej hodnoty - stačí existencia tovaru a faktúra
Darček k predplatnému periodických publikácií z hľadiska DPH
Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly
Odpočet DPH a spochybnenie dodávateľa daňovým úradom (II.)
Zmena zákona o dani z pridanej hodnoty účinná od 1. októbra 2007

Súvisiace otázky a odpovede

Lehota na vydanie rozhodnutia
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Rovnaký termín doručenia oznámenia o daňovej kontrole a podania dodatočného daňového priznania
Postup pri daňovej kontrole
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť
Procesný postup správcu dane
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Obnova konania
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Oneskorené podanie daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb
Chyby v daňovom priznaní zistené po lehote práva na vyrubenie dane
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Pálenie pneumatík
Ochrana verejného záujmu
Právne postavenie pozemkových spoločenstiev
Príjem hotovosti za prenájom majetku v s.r.o.
Úhrada faktúry za tovar a ERP