Komentár k novele zákona o DPH (II.)

Vydáno: 50 minút čítania

(pokračovanie)

Novelizácia zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. zákonom č. 344/2020 Z. z. (ďalej len „novela“ a „zákon o DPH“) priniesla rozsiahle zmeny pravidiel v elektronickom obchode. V druhej časti komentára zameranej na nové pravidlá uplatňovania DPH v elektronickom obchode sa venujeme najmä definícii predaja tovaru na diaľku a miesta určenia, ako aj novým pravidlám zdaňovania elektronických rozhraní/platforiem.

 
5. Nové pravidlá uplatňovania DPH v oblasti elektronického obchodu
Vo všeobecnosti možno elektronický obchod definovať ako predaj alebo nákup tovaru alebo služieb prebiehajúci medzi podnikmi, domácnosťami, jednotlivcami či súkromnými organizáciami prostredníctvom elektronických transakcií zrealizovaných cez internet alebo iných (online komunikačných) počítačových sietí. (OECD: Measuring the Digital Economy: A New Perspective, 2. Investing in smart infrastructure, 2.7. E-commerce across borders, OECD Publishing, Paris 2014. 160p. ISBN 978-92-64-21130-8. Európsky dvor audítorov: Osobitná správa "Elektronický obchod: mnoho výziev pri výbere DPH a ciel zostáva vyriešiť", Európska únia, Úrad pre publikácie, 2019. 59p.[online]. URL: https://op.europa.eu/webpub/eca/special-reports/e-commerce-12-2019/sk/)
Pri elektronickom obchode a dodávaní tovaru z tretích krajín sa javí oblasť zdanenia DPH ako veľká výzva pre všetky jurisdikcie v rámci celého sveta. Dá sa povedať, že Európska únia je jedným z lídrov v oblasti zdaňovania elektronického obchodu, pretože už v roku 2008 s účinnosťou od roku 2015 urobila významné zmeny v oblasti uplatňovania DPH pre elektronický obchod
[Smernica Rady 2008/8/ES z 12. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb (Ú.v. EÚ L 44, 20.2.2008)]
, aj keď iba v jeho obmedzenej oblasti, a to konkrétne v oblasti poskytovania vybraných typov služieb, konkrétne služieb rozhlasového a televízneho vysielania, telekomunikačných služieb a elektronicky dodávaných služieb (ďalej len "digitálne služby") poskytovaných pre nezdaniteľnú osobu, t.j. služieb typu B2C.
Zaviedla nové pravidlá pre určenie miesta dodania týchto služieb rešpektujúce tzv. princíp určenia (destination principle) a zaviedla aj zjednodušené pravidlá pre výber dane v podobe schémy jedného kontaktného miesta tzv. "One-Stop-Shop" (ďalej len "OSS schémy")
[V praxi sa stretávame s označením tohto zjednodušenia aj mini One-Stop-Shop (MOSS), pretože pokrýva obmedzený rozsah plnení, len digitálne služby.
Pri nových pravidlách elektronického obchodu od roku 2021 je však už potrebné používať len pojem One-Stop-Shop (OSS), pretože tieto pokrývajú značne rozšírený rozsah plnení, a okrem služieb sa týkajú aj tovaru. V rámci zjednodušenia MOSS/OSS sa poskytovateľ služieb registruje vo svojom členskom štáte usadenia do schémy zjednodušenia, podá špeciálne priznanie v schéme zjednodušenia, v ktorom uvedie presné rozlíšenie dane podľa jednotlivých členských štátov zákazníkov, t.j. ktorým členským štátom zdanenia (spotreby) daň prináleží podľa usadenia zákazníka.
 
 
Poskytovateľ služby zároveň zaplatí celú sumu dane svojmu členskému štátu (identifikácie) a ten odošle príslušné čiastky dane uvedeným členským štátom zdanenia (spotreby).]. 
Už tieto pravidlá sa dotkli platforiem, ak sa ich využitím poskytujú elektronické služby.
[Článok 1 bod 1 písm. c) vykonávacieho nariadenia Rady (EÚ) č. 1042/2013 zo 7. októbra 2013, ktorým sa mení vykonávacie nariadenie (EÚ) č. 282/2011, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb. (Ú.v. EÚ, L 284/1, 26.10.2013)]
.
V tomto trende lídra pri zdaňovaní elektronického obchodu Európska únia aj pokračovala a výsledkom jej snahy je prijatie balíka viacerých právnych aktov od roku 2017, cieľom ktorých je podchytiť okrem zdanenia digitálnych služieb aj zdanenie predaja tovaru na diaľku tak na území Európskej únie, ako aj dovezeného z územia tretích štátov k zákazníkovi v Európskej únii.
Slovenská republika transponovala tieto nové pravidlá do novely zákona o DPH. Cieľom nových pravidiel je na jednej strane zabezpečiť správne zdanenie spotreby, ale na strane druhej aj podpora cezhraničného obchodovania na vnútornom trhu EÚ tým, že sa odstránia bariéry v oblasti elektronického obchodu najmä pre malé a stredné podniky.
Novými pravidlami, najmä v oblasti odstránenia oslobodenia pri dovoze zásielok malej hodnoty, sa sleduje odstránenie narúšania hospodárskej súťaže, ktorá sa daným oslobodením vytvárala najmä voči podnikom, ktoré dodávali tovar v rámci EÚ a ktorých dodávky boli zdaňované.
Existujúce zjednodušenia pre priznanie a výber dane z cezhranične dodávaných služieb budú pokrývať aj iné typy služieb B2C, ako sú digitálne, ale najmä však predaj tovaru na diaľku, jednak predaj tovaru na diaľku v rámci EÚ a aj predaj tovaru na diaľku, ktorý je dovážaný z území tretích štátov. Rovnako tieto pravidlá zahŕňajú aj výber dane od digitálnych plat­foriem v určitom prípade, t.j. ak ide o nákup tovaru, ktorý je realizovaný cez tieto digitálne platformy, ktoré uľahčujú predaj takéhoto tovaru.
Nové pravidlá zdaňovania v oblasti elektronického obchodu vstúpia do platnosti od 1. júla 2021. Pôvodne mali nové pravidlá vstúpiť do platnosti od 1. januára 2021
(Článok 4 smernice Rady (EÚ) 2017/2455 z 5. decembra 2017, ktorou sa mení smernica 2006/112/ES a smernica 2009/132/ES, pokiaľ ide o určité povinnosti týkajúce sa dane z pridanej hodnoty pri poskytovaní služieb a predaji tovaru na diaľku), 
avšak v súvislosti s neočakávanou krízou, ktorú spôsobila pandémia COVID-19, bolo potrebné uplatňovanie nových pravidiel odsunúť o 6 mesiacov, pretože členské štáty, rovnako ako aj dotknuté podniky, deklarovali, že nebudú pripravené implementovať nové pravidlá, najmä pokiaľ ide o informačné systémy.
Z uvedeného dôvodu prijala Rada rozhodnutie
(Rozhodnutie Rady (EÚ) 2020/1109 z 20. júla 2020, ktorým sa v reakcii na pandémiu COVID-19 menia smernice (EÚ) 2017/2455 a (EÚ) 2019/1995, pokiaľ ide o dátumy transpozície a uplatňovania)
, ktorým posunula účinnosť nových pravidiel o elektronickom obchode.
Keďže ide rozsiahlu novelu DPH, pokiaľ ide o nové pravidlá v elektronickom obchode, aby sme pokryli všetky dôležité zmeny, rozhodli sme sa túto oblasť rozdeliť na dve časti. Prvá časť je obsahom dnešného komentára a budeme sa v nej venovať najmä definícii predaja tovaru na diaľku a miestu určenia. Poukážeme na zjednodušenie pre malé a stredné podniky zavedením jednotného ročného EÚ obratu vo výške 10 000 eur. Najdôležitejšou oblasťou tejto časti však zostáva ustanovenie, ktorým sa cez elektronické rozhranie/platformu stáva cez vytvorenú fikciu dodávateľom pri predaji tovaru na diaľku, tak pre dodanie v rámci EÚ, ako aj pre dovážaný tovar z tretích štátov.
V pokračovaní príspevku, ktorý bude obsahom III. časti komentára k novele zákona o DPH, sa budeme detailne venovať zmenám v existujúcich osobitných úpravách uplatňovania dane podľa § 68a a § 68b. Dôraz budeme klásť na vysvetlenie novej osobitnej úpravy uplatňovania dane na predaj tovaru na diaľku dovážaného z územia tretích štátov podľa § 68c, ako aj novej osobitnej úpravy na priznávanie a platbu dane pri dovoze tovaru podľa § 68cb. Následne vysvetlíme aj správu daní pri uplat

Související dokumenty

Súvisiace články

Zdaňovanie predaja digitálnych produktov od roku 2019
Náučné videá vytvorené vlastnou činnosťou a daň z pridanej hodnoty
Zmeny zákona o dani z pridanej hodnoty v roku 2023 a 2024
Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Vybrané prípady uplatňovania DPH pri zásielkovom predaji a pri službách poskytnutých elektronicky
Náučné videá vytvorené vlastnou činnosťou a DPH
Služby dodávané elektronickými prostriedkami
Fakturácia elektronických služieb nezdaniteľnej osobe do ČR
Elektronické služby a DPH
Zľavový kupón zakúpený cez aplikáciu
Dobrovoľná registrácia na portáli Finančnej správy SR
Nové oslobodenia a podpory v zákone o dani z príjmov a ďalšie zmeny v zdaňovaní FO
Softvér z účtovného a daňového hľadiska
Účtovanie predaja tovarov a služieb prostredníctvom zľavových portálov
Spotrebný materiál zakúpený cez e-shop
Deň zdaniteľného plnenia pri dobierke
Aktívne a pasívne príjmy fyzickej osoby z hľadiska dane z príjmov, DPH a odvodov
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Predaj tovaru prostredníctvom e-shopu po novom

Súvisiace otázky a odpovede

DPH při fakturaci služeb mezi českou a slovenskou s.r.o.
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Nárok na odpočítanie dane
Licenčná zmluva
Fakturácia
Stavebné práce v Belgicku
Odpočítanie DPH z cestovného
Ukončenie podnikania - živnosti a daňové náležitosti
Označenie tovaru v maloobchodnej predajni
Dlhodobý prenájom motorového vozidla
Zaúčtovanie benefitu vo forme poukážok
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Zabezpečenie stravy - reštaurácia DPH
Nákup ojazdeného vozidla z EÚ
Prevod majetku a záväzkov z SZČO do s.r.o. z pohľadu účtovania, ocenenia majetku, DPH a dani z príjmov
Zamestnanecké stravovacie karty
Debetné stravovacie karty
Stravovacie služby poskytnuté škole
Stravovacie služby poskytnuté škole

Súvisiace predpisy

Zákon NR SR č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty