Daň z pridanej hodnoty je všeobecnou nepriamou daňou zo spotreby, ktorá je navyše na úrovni EÚ harmonizovaná, a teda jej právny základ vychádza z práva EÚ. Konkrétne ide o smernicu Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. ES L 347 11.12.2006, s. 1) v platnom znení (ďalej len „smernica o DPH“).
Smernica o DPH ustanovuje relatívne rozsiahle pravidlá pre uplatňovanie spoločného systému DPH, pričom z obsahového hľadiska jej ustanovení (článkov) vyplýva, že tieto možno rozdeliť do dvoch skupín. Prvá skupina pozostáva z obligatórnych ustanovení, ktoré boli členské štáty EÚ povinné transponovať do svojich vnútroštátnych zákonov o DPH, prípadne iných všeobecne záväzných právnych predpisov, a to bez možnosti odkloniť sa od pravidiel v nich uvedených. To znamená, že naprieč celou EÚ sú tieto pravidlá upravené vo všetkých členských štátoch EÚ. Ide napríklad o predmet dane, zdaniteľné osoby, základ dane, vznik daňovej povinnosti, ako aj právo na odpočítanie dane. Naopak, druhú skupinu ustanovení tvoria tie články smernice o DPH, ktoré poskytujú členským štátom EÚ možnosť, avšak nie povinnosť, ich transpozície do vnútroštátnych zákonov o DPH, prípadne iných všeobecne záväzných právnych predpisov. V tejto súvislosti teda hovoríme o dobrovoľných ustanoveniach, ktoré môžu byť predmetom transpozície, ale nemusia. Či v konečnom dôsledku nakoniec transponované budú, závisí už len na jednotlivých členských štátoch EÚ. Jedným z takýchto dobrovoľných ustanovení je aj článok 273 smernice o DPH. Predmetného ustanovenia smernice o DPH sa dotkol aj Súdny dvor vo svojom rozsudku z 25. mája 2023, vo veci Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie (TVA - Acquisition fictive), C-114/22, ECLI:EU:C:2023:430, ktorému bude venovaný tento článok.
Uvedený rozsudok Súdneho dvora sa zaoberal odopretím práva na odpočítanie dane na základe neplatnosti transakcie podľa vnútroštátneho občianskeho práva. Návrh na začatie prejudiciálneho konania podal Najvyšší správny súd Poľska (Naczelny Sąd Administracyjny), pričom sa týkal výkladu článkov 167, 168 písm. a), 178 písm. a) a 273 smernice o DPH v spojení so zásadami daňovej neutrality a proporcionality.