Skratka (ESG) označuje environmentálne, sociálne a riadiace faktory, ktoré sú kľúčové pre dlhodobú udržateľnosť podnikania. Tento prístup presadzuje integráciu ekologických, spoločenských a riadiacich aspektov do podnikových stratégií s cieľom minimalizovať negatívne dopady a podporovať zmysluplné aktivity.
Výhody (ESG) pre podniky zahŕňajú zlepšenie reputácie, získavanie lojálnych zákazníkov, prístup k výhodnejšiemu financovaniu a posilnenie konkurencieschopnosti. Implementácia (ESG) prístupov môže predstavovať konkurenčnú výhodu, čo dokazuje množstvo úspešných príkladov z praxe. Aj malé podniky môžu dosiahnuť významné benefity prostredníctvom postupných, cielených krokov v oblasti udržateľnosti.
Všetko, čo potrebujete o tejto problematike vedieť budeme postupne uverejňovať na portáli. Ak budete mať otázky, neváhajte nám napísať a poslať do redakcie na adresu daneauctovnictvo@wolterskluwer.com
Čo znamená skratka ESG a prečo je dôležitá?
ESG je skratkou jednotlivých aspektov, ktoré sú dôležité z hľadiska dlhodobej udržateľnosti podnikania. Udržateľné podnikanie je taký prístup, keď nehľadíme len na dnešné zdroje a zisky, ale podnikáme a rozvíjame podnikanie tak, aby bolo funkčné a ziskové aj v horizonte niekoľkých desaťročí, a to pri všetkých zmenách, ktoré možno očakávať a rizikách, ktoré podnikanie prináša.
Samotná skratka ESG znamená
environmentálne, sociálne a riadiace faktory dlhodobej udržateľnosti
(z angličtiny Environmental, Social, and Governance). Tieto tri oblasti sú významné pre dlhodobú udržateľnosť podnikania a poskytujú rámec, ktorý firmám umožňuje
hodnotiť a zlepšovať ich dopady na životné prostredie
, spoločnosť ako takú a spôsob, akým sú riadené a schopné čeliť externým aj interným rizikám.ESG je politikou Európskej únie, ktorej cieľom je motivovať všetky spoločnosti, ktoré chcú pôsobiť na území EÚ, bez ohľadu na to, kde sú založené, aby podnikali zodpovedne, eticky a minimalizovali svoje negatívne dopady na životné a podnikateľské prostredie ako aj spoločnosť a naopak, aby v rámci svojej podnikateľskej činnosti podporovali zmysluplné aktivity, ktoré môžu pozitívne ovplyvňovať toto podnikanie.
Pre firmy je ESG kľúčové pre budovanie dôvery, získavanie investorov a spotrebiteľov
, ktorí sú čím ďalej tým viac citliví na správanie a dopady podnikania a vyžadujú od firiem nielen kvalitné produkty a služby, ale aj zodpovedné správanie. V praxi je ESG
kľúčom k lacnejším financiám a investíciám, zaujímavým zákazkám a dlhodobej spolupráci
. Legislatívne nastavenie ESG je také, že v horizonte niekoľkých rokov postupne vytlačí z trhu každého, kto dlhodobú udržateľnosť svojho podnikania podcení a nebude schopný preukázať. Je to teda tiež cesta, ktorá umožňuje prispôsobovanie sa meniacim požiadavkám trhu.Z môjho pohľadu je dobre nastavené ESG prihlásením sa k tomu, že si uvedomujeme, ako veľmi je dôležité aj to, čo bude zajtra, za rok, za niekoľko desaťročí. Že nám záleží v akom stave zanecháme túto planétu a spoločnosť pre budúce generácie našich detí a ich detí a že ako podnikatelia chceme byť súčasťou toho „zajtrajšku“. Že úspech nie je definovaný len tým, čo je dnes, ale aj tým ako na tom budeme o pár rokov.
Aké sú výhody pre firmy, ktoré dodržiavajú ESG princípy?
Ako som už naznačila, medzi hlavné výhody dobre nastavenej stratégie ESG patrí zlepšovanie reputácie podnikateľa a budovanie lojálnej zákazníckej základne. Firmy, ktoré si budujú reputáciu v oblasti dlhodobej udržateľnosti sú všeobecné vnímané ako zodpovedné a moderné. A spotrebitelia preukázateľne čím ďalej tým viac uprednostňujú firmy s pozitívnym dopadom na spoločnosť a prírodu. Navyše, vzťah zákazníkov takýchto firiem je veľmi osobný, častokrát presahuje rámec obvyklého vzťahu dodávateľ - zákazník, a títo spotrebitelia si vytvárajú k takejto značke veľmi osobné až rodinné vzťahy, častokrát sa - dokonca nezištne - stávajú influencermi na sociálnych sieťach aj v reálnom živote a firmu a jej produkty vnímajú ako súčasť svojho životného štýlu.
Trochu nadnesene môžem povedať, že ESG už dnes môže fungovať ako magnet na lojálnych zákazníkov. Ľudia chcú vedieť, že ich peniaze podporujú niečo zmysluplné. Osobitne mladšia generácia zákazníkov, ktorá tvorí rastúci podiel trhu, kladie dôraz na hodnoty a udržateľnosť. Ak podnik komunikuje svoje ESG aktivity - napríklad, že podporuje miestne komunity alebo používa obnoviteľné zdroje energie - automaticky sa stáva atraktívnejším.
Tu sa však výhody správne nastaveného ESG nekončia. Investície do dlhodobej udržateľnosti podnikania a osobitne do inovácií prinášajú v strednom a dlhodobom horizonte tiež úsporu nákladov, už v krátkodobom horizonte umožňujú zefektívniť procesy vo firme a optimalizovať prevádzku. Veľmi jednoduchými a finančne nenáročnými zmenami a vylepšeniami môžu ošetriť riziká, ktoré ich firmu ohrozujú častokrát až existenčne.
V neposlednom rade by som spomenula tiež prístup k financiám. Jednak k úverom a finančnej podpore, kde sa kladie veľký dôraz na ESG a projekty, ktoré
vedia preukázať svoj udržateľný charakter majú prístup k výhodnejším úverom
. Prakticky všetky banky dnes alokujú časť svojich zdrojov pre ESG významné projekty a v rámci EÚ takéto projekty a firmy získavajú zdroje za výrazne lepších podmienok. Odporúčam teda
pri nových rozvojových projektoch a inováciách vo firmách dôsledne posúdiť a zapracovať aj tzv. ESG rozmer.
S prístupom k financiám úzko súvisí aj investovanie a investori, či už individuálne alebo kolektívne. Dáta ukazujú, že investície do ESG a udržateľných projektov kontinuálne rastú a sú z pohľadu investorov preferované. Investícia zdrojov, financií aj úsilia do ESG sa výrazne oplatí aj firmám, ktoré uvažujú o odpredaji či obdobnej korporátnej transakcii. Pokiaľ sa firme podarí „vyladiť“ ESG jej trhová hodnota výrazne vzrastie. Je však potrebné upozorniť na to, že v procese odpredaja alebo krátko predtým je už neskoro. ESG je potrebné sa začať zaoberať aspoň v horizonte troch rokov pred plánovanou transakciou a komplexnú stratégiu zveriť do rúk skúseným odborníkom.
Môže ESG prístup predstavovať pre firmu konkurenčnú výhodu? Ako?
Ako je zrejmé aj z predtým uvedených benefitov ESG, tak sa jednoznačne bavíme o
konkurenčnej výhode
. A osobitne v tomto období, keď mnohí podnikatelia ešte v tejto oblasti nič nepodnikli a chýbajú im informácie. Dokonca, vidíme, že niektorí podnikatelia tieto výhody ani vidieť nechcú a chcú si len čo najlacnejšie a najrýchlejšie splniť svoje regulačnú povinnosť. To je z môjho pohľadu obrovská strata a premrhanie unikátnej príležitosti.A to v rôznych smeroch. Či už smerom k
zákazníkom, ktorí uprednostnia značky, s ktorými zdieľajú svoje hodnoty
. Rovnako to platí aj o možnostiach
získať do svojich tímov kvalitných zamestnancov
, čo na súčasnom a budúcom trhu práce bude obrovská výhoda. A netýka sa to len manažmentu a vysokých pozícií, ktoré sú obsadzované ľuďmi, ktorí už takpovediac nepracujú pre peniaze, ale preto aby nachádzali v práci zmysel života a zanechali po sebe čo najvýraznejšiu stopu. Kvalitné pracovné prostredie a jeho kontinuálne zlepšovanie je lákadlom pre zamestnancov na všetkých úrovniach. A vedie k zvýšeniu produktivity aj lojality zamestnancov. Zapojením zamestnancov do týchto aktivít môže firma získať ďalšie zaujímavé benefity.Áno, som presvedčená, že ESG prístup umožňuje firmám
odlíšiť sa na trhu
. A čím skôr začnete nad ESG rozmýšľať a vnášať ho do svojho biznisu, tým bude konkurenčná výhoda výraznejšia, v krátkodobom aj dlhodobom horizonte. Zvyknem hovoriť, že je lepšie byť pripraveným ako prekvapeným. Keď vám zrazu ujde vlak.Myslíte si, že ESG môže byť aj efektívnym marketingovým nástrojom?
Áno, ale iba vtedy, ak je to autentické. Zákazníci sú dnes mimoriadne citliví na tzv. greenwashing, teda na falošné tvrdenia o udržateľnosti. Preto je dôležité, aby ESG aktivity firmy
neboli len marketingovým trikom, ale súčasťou jej DNA.
Veľmi zaujímavým nástrojom marketingovej komunikácie je aj samotná správa o udržateľnosti alebo ESG report, ktorý firmy musia vypracovávať a niektoré majú aj povinnosť takúto správu nechať overiť audítorom. Správa o udržateľnosti je súčasťou výročnej správy, ale tak ako aj v prípade výročnej správy, jej spracovanie je v rukách firiem, aby našli svoj jedinečný spôsob ako čo najlepšie komunikovať nielen svoje úspechy v oblasti udržateľnosti, ale tiež záväzky a projekty do budúcnosti. Aj to sa počíta. Pri vypracovaní správy je dôležité si uvedomiť, komu je ako komunikačný nástroj určená, či je to zákazník, spotrebiteľ alebo obchodní partneri či zamestnanci. Je potrebné zamerať sa na kľúčové aspekty a komunikovať ich zrozumiteľne a pútavo. Budovať vzťah s čitateľom, vtiahnuť ho do svojho príbehu. Nevyužitie tejto príležitosti je podľa mňa veľkou chybou.
Aké sú príklady firiem, ktoré úspešne implementovali ESG princípy?
Tých príkladov je už v súčasnosti pomerne veľa. Spomeniem napríklad spoločnosť, ktorá sa zaoberá kybernetickou bezpečnosťou. Je to slovenská firma postavená na inováciách a podpore vzdelávania a výskumu. Ako slovenská firma dosiahla globálny úspech a vytvára okolo seba komunitu tých najkvalitnejší odborníkov, ktorí sú radi pokiaľ môžu byť súčasťou jej úspešného príbehu.
Môžem tiež spomenúť značku outdorového oblečenia, ktorá je známa svojim pozitívnym prístupom k udržateľnosti, využíva recyklované materiály a podporuje ekologické iniciatívy. Pri svojich produktoch využívajú technické vylepšenia a inovácie a majú povesť výrobcu kvalitných produktov. Napriek tomu, že ich výrobky nepatria k najlacnejším, tešia sa veľkej obľube.
Ale napríklad aj veľké giganty si uvedomujú svoju zodpovednosť v oblasti dlhodobej udržateľnosti. Zavádzajú rôzne programy, ktoré majú za cieľ znižovanie emisií, spotreby vody a optimalizáciu využívania zdrojov naprieč svojimi reťazcami. Ide o komplexné a drahé riešenia, ktoré sú častokrát aj intenzívne využívané v komunikačných a reklamných kampaniach.
Obľúbený výrobca nábytku severského dizajnu dlhodobo investuje do obnoviteľných zdrojov energie, udržateľných materiálov a programov na recykláciu svojich produktov. A verím, že to ani zďaleka nie je všetko, čo takáto firma môže ponúknuť.
Už nejakú dobu rezonuje kampaň na vratné fľaše - recyklačný program opätovného zavádzania typizovaných plne recyklovateľných sklených fliaš českého výrobcu minerálnych vôd, ktorý prepojením na film
„Vratné láhve“
reflektuje tiež svoje aktivity na podporu umenia. Obdobné kampane v centre ktorých je zavádzanie recyklovateľných sklenených fliaš nájdeme aj u viacerých ďalších značiek a výrobcov z Čiech ale aj zo Slovenska. Tieto kampane sa stretávajú s veľkým ohlasom spotrebiteľov, a je teda zrejmé, že tieto témy u spotrebiteľov rezonujú.A to sú len niektoré náhodne vybrané príklady. Tých firiem s úspešným ESG príbehom a výraznou stopou je množstvo, ale je tu stále aj množstvo ďalších príležitostí.
Je ESG drahé? Ako si ho môžu dovoliť aj malé podniky?
Toto je veľmi dobrá a dôležitá otázka. Ďakujem za ňu. Je pravda, že aj moje príbehy v predchádzajúcej otázke sa týkali veľkých firiem a nákladných projektov. Existuje však aj mnoho príkladov malých firiem a iniciatív, kde stavili na udržateľnosť, a to ich odlíšilo od konkurencie a pomohlo vytvoriť doslova kultovú značku.
V tomto prípade obzvlášť platí, že malé lokálne firmy dokázali preraziť a získať si srdcia spotrebiteľov práve vďaka inováciám, kvalite a silnému prepojeniu s komunitou. Investícia do prepojenia DNA značky s konceptom dlhodobej udržateľnosti sa im mnohonásobne vrátila. Aj na Slovensku máme viacero úspešných príbehov malých, lokálnych či rodinných podnikov, ktoré si našli vernú zákaznícku bázu a dokázali sa presadiť aj v konkurencii nadnárodných koncernov so značkami s dlhodobou tradíciou, ktoré tiež v oblasti ESG nezaostávajú.
Jedným príkladom môže byť napríklad malá rodinná potravinárska firma z Nitry, ktorú založili manželia po návrate zo zahraničia. Špecializuje sa na výrobu orieškových masiel a nátierok. Pri výrobe kladú dôraz na pôvod a kvalitu surovín. Ich oriešky a ďalšie ingrediencie pochádzajú od certifikovaných lokálnych dodávateľov, ktorí spĺňajú vysoké štandardy udržateľnosti. Výrobky neobsahujú palmový olej, sóju, umelé prísady ani konzervanty, čím firma prispieva k ochrane biodiverzity a minimalizuje negatívne dopady na životné prostredie. Svoje výrobky balia do skla, čo je vynikajúci a dobre recyklovateľný materiál.
Z iného súdka ešte môžem spomenúť dnes už kultovú značku, ktorá vyrába dizajnové ponožky. Tá stavila na lokálnu výrobu na Slovensku a v Česku, čo výrazne znižuje ich uhlíkovú stopu spojenú s logistikou. Takouto výrobou podporujú miestnu ekonomiku a prispievajú k udržaniu tradičných remeselných zručností. Využívajú kvalitné certifikované materiály a investujú do vývoja ekologických alternatív materiálov, ako sú recyklované vlákna alebo organická bavlna. Táto značka sa však spája aj s podporou neziskových a charitatívnych organizácií, ktoré dlhodobo podporuje a participácii na edukačných projektov pre deti a mládež, kde učia o dôležitosti kreativity a podnikavosti.
Napriek mnohým úspešných príbehom často počúvam, že ESG je len pre veľkých hráčov, pretože si to vyžaduje obrovské rozpočty a zdroje. Pravdou však je, že
ESG nemusí byť nevyhnutne drahé
. Nie je ani potrebné začať s obrovskou premenou celého konceptu podnikania a firmy. Je dôležité začať, hoci aj malými, postupnými krokmi. A postupne implementovať vylepšenia a inovácie.Napríklad,
malý podnik môže začať znižovaním spotreby energie
- výmenou klasických žiaroviek za LED, používaním ekologických čistiacich prostriedkov, či vybudovaním komunitnej záhrady, o ktorú sa radi postarajú samotní zamestnanci. Alebo sa zamyslieť nad efektívnejším balením produktov, čo je nielen ekologickejšie, ale často aj lacnejšie. Zmena nemusí byť nákladná, ak sa na ňu pozriete ako na investíciu a hľadáte príležitosti, ktoré pomôžu postupne transformovať váš biznis na dlhodobo udržateľný.