Účtovanie emisných kvót je aktuálnym problémom, a to najmä z dôvodu, že podľa medzinárodných štandardov finančného vykazovania (IFRS) táto problematika stále nie je jednotne upravená. Od roku 2005, kedy bola spustená schéma obchodovania s emisnými kvótami, je vykazovanie emisných kvót predmetom diskusií významných organizácií, ako aj poradenských firiem a odborníkov po celom svete. Účtovné jednotky (ÚJ) v praxi používajú viaceré prístupy k účtovaniu emisných kvót, ktoré budeme ďalej analyzovať. Právna úprava v SR síce otázku účtovania emisných kvót vyriešenú má, obsahuje však niekoľko nedostatkov, ktoré budú taktiež predmetom nasledovného článku.
Stručný vývoj a princíp obchodovania s emisnými kvótami
Vo februári 2005 vstúpil do platnosti Kjótsky protokol k rámcovému dohovoru OSN o zmene klímy (ďalej len „Kjótsky protokol“), ktorého cieľom je redukcia emisií skleníkových plynov a ďalších piatich znečisťujúcich látok počas obdobia rokov 2008 až 2012 najmenej o 5 % pod úroveň emisií v roku 1990. Európska únia sa zaviazala znížiť v sledovanom období emisie o 8 %. Za účelom dosiahnutia cieľa stanoveného v Kjótskom protokole bolo od 31. januára 2005 zavedené obchodovanie s emisnými kvótami.
Poznámka: Ostatná medzinárodná konferencia OSN v juhoafrickom Durbane sa začala 28. novembra 2011. Až v jej závere, dňa 11. decembra 2011 sa delegáti zo 194 krajín sveta dohodli, že platnosť Kjótskeho protokolu bude predĺžená o päť rokov a najneskôr od roku 2020 začne platiť nová zmluva, na ktorej sa začalo pracovať a predstavená bude koncom roka 2012 na summite v Katare. Nová zmluva bude platná aj pre USA a Čínu, ktoré pôvodný Kjótsky protokol neratifikovali.
Princíp obchodovateľných povolení v oblasti emisií skleníkových plynov spočíva vo vydaní práv (tzv. emisných kvót) znečisťujúcim podnikom na produkovanie maximálneho množstva emisií na stanovené obdobie. V súčasnosti prebieha druhé obchodovateľné obdobie, ktoré začalo v roku 2008 a skončí v roku 2012. Vlády jednotlivých krajín môžu tieto kvóty podnikom, ktoré sú producentmi emisií, bezodplatne prideliť alebo predať, pričom vo väčšine štátov prebieha pridelenie emisných kvót bezodplatne. Podniky môžu ďalej s emisnými kvótami obchodovať, t. j. v prípade nedostatku si môžu dokupovať ďalšie emisné kvóty alebo predávať nadbytočné iným subjektom. Vo väčšine krajín je možné trh s emisnými kvótami označiť za aktívny. Každoročne, do apríla nasledujúceho roka, musia podniky odovzdať emisné kvóty vo výške emisií, ktoré za daný rok skutočne vyprodukovali.
Ako potvrdzujú čísla vyprodukovaných emisií v Slovenskej republike za prvé dve obchodovateľné obdobia, tieto obdobia boli charakteristické pomerne vysokou nadalokáciou. Napr. v roku 2009 bolo podnikom pridelených 32 140 581 ton emisných kvót a vypustených 21 532 555 ton, čo predstavuje až 49 % nadalokáciu. Znamená to, že podniky mali pridelené nadmerné množstvo emisných kvót, v dôsledku ktorého neboli motivované znižovať svoje emisie a investovať do ochrany životného prostredia. Od roku 2012 sa princípy prideľovania emisných kvót menia, čím by sa mal tento nedostatok odstrániť. Navyše bola v roku 2011 na Slovensku zavedená nová daň z emisných kvót, ktorá zdaňuje tieto prebytočné emisné kvót↓y, a to až 80 % sadzbou dane.
Poznámka: Daň z emisných kvót vyvolala vlnu nesúhlasných názorov zo strany podnikov. Išlo najmä o tie podniky, ktoré investovali do ochrany životného prostredia a svojimi investíciami vo výške miliónov eur znížili emisie vypúšťané do ovzdušia, pričom pri návratnosti investície kalkulovali aj s tržbami z predaja emisných kvót. Zdanenie vo výške 80 % pre nich predstavovalo výraznú zmenu. Hoci daň z emisných kvót napokon schválená bola, Ministerstvo životného prostredia vydalo vyhlášku, v ktorej uvádza spôsob výpočtu úspor dosiahnutých z dôvodu investícií do technológií znižujúcich množstvo vypustených emisií. Uvedená úspora je jednou z položiek, o ktoré si môže daňovník znížiť svoj základ dane z titulu nespotrebovaných emisných kvót.
Obchodovanie s emisnými kvótami v Slovenskej republike
Obchodovanie s emisnými kvótami v SR vychádza jednak z Kjótskeho protokolu, ako aj z práva Európskej únie. Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2003/87/ES z 13. októbra 2003 o vytvorení systému obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov v spoločenstve v z. n. p. prebral do práva Slovenskej republiky zákon č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o obchodovaní s emisnými kvótami“). Uvedená smernica zriaďuje sy