Cieľom príspevku je informovať o zmene Smernice o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní v súvislosti s aplikáciou princípov transferového oceňovania pri podnikových reštrukturalizáciách.
Neexistuje žiadna právna alebo všeobecne akceptovaná definícia podnikovej reštrukturalizácie. V kontexte kapitoly IX Smernice je tento pojem definovaný ako cezhraničné presunutie funkcií, majetku a/alebo rizík pri podnikaní nadnárodných spoločností (ďalej len „NNS“). Podniková reštrukturalizácia môže zahŕňať cezhraničný transfer cenného nehmotného majetku, ako aj zrušenie alebo podstatnú renegociáciu existujúcich dohôd (napr. zmena plnoprávneho výrobcu na zmluvného výrobcu, zmena plnoprávneho distribútora na distribútora s obmedzenými právomocami alebo na agenta).
Dôvody podnikovej reštrukturalizácie sú najmä maximalizácia rozsahu synergie a ekonomík, zjednodušenie manažmentu v podnikovej štruktúre a zvýšenie efektivity dodávateľského reťazca. Podniková reštrukturalizácia môže byť potrebná aj z dôvodu zachovania ziskovosti alebo obmedzenia strát.
Podniková reštrukturalizácia je často sprevádzaná realokáciou ziskov medzi členov nadnárodnej skupiny, buď hneď po reštrukturalizácii, alebo až po niekoľkých rokoch.
Jedným z hlavných cieľov toho príspevku je skúmať v akom rozsahu je takáto realokácia v súlade s princípom nezávislého vzťahu. Podľa uvedeného je potrebné skúmať, či by si nezávislé osoby pri podnikovej reštrukturalizácii dohodli rovnaké podmienky ako si dohodnú závislé osoby NNS.
Základný legislatívny rámec a princípy pre aplikáciu transferového oceňovania
Legislatívny rámec
Problematika transferového oceňovania je v slovenskej vnútroštátnej legislatíve upravená v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) v nasledovných ustanoveniach:
- § 2 – v písm. n), o), p) a r) definuje základné pojmy – závislá osoba, ekonomické alebo personálne prepojenie, iné prepojenie, zahraničná závislá osoba,
- § 17 – v ods. 5 a 6 upravuje možnosť zvýšenia základu dane základu dane a korešpondujúcu úpravu základu dane, ak dôjde k úprave základu dane závislej osoby v zahraničí,
- § 18 – definuje princíp nezávislého vzťahu, metódy transferového oceňovania, možnosť daňového subjektu požiadať správcu dane o odsúhlasenie použitia metódy transferového oceňovania a dokumentačnú povinnosť.
Nakoľko NNS pôsobia vo viacerých štátoch, z hľadiska posudzovania ich zdaňovania je potrebné vychádzať aj z príslušných ustanovení medzinárodných zmlúv.
V tomto prípade ide o zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, ktorými je SR viazaná. Jednotlivé zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia sú prioritne dojednávané na základe Modelovej daňovej zmluvy OECD o príjmoch a o kapitáli (ďalej len „Modelovej zmluvy OECD“), pričom vybrané ustanovenia sú minoritne dojednávané na základe Modelovej zmluvy OSN. Problematika transferového oceňovania je upravená v Článku 9 Modelovej zmluvy OECD, ktorý v ods. 1 umožňuje úpravu základu dane závislých osôb ak:
- sa podnik jedného zmluvného štátu priamo alebo nepriamo zúčastňuje na riadení alebo majetku podniku druhého zmluvného štátu, alebo
- sa tie isté osoby priamo alebo nepriamo zúčastňujú na riadení, kontrole alebo majetku podniku jedného zmluvného štátu a podniku druhého zmluvného štátu
a ak v týchto prípadoch sú oba podniky vo svojich obchodných alebo finančných vzťahoch viazané podmienkami, na ktorých sa dohodli alebo ktoré im boli uložené a kto