Zákon o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia (II.)

Vydáno: 20 minút čítania

V úvodnej časti autorka predstavila zákon č. 11/2019 Z. z. o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia (ďalej len „zákon o pravidlách riešenia sporov“), ktorý je transpozíciou Smernice Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii (ďalej len „smernica o mechanizmoch riešenia sporov“). V prvej časti sa autorka okrem iného venovala hlavným cieľom smernice o mechanizmoch riešenia sporov, pravidlám zákona, príslušnými orgánmi a časovou aplikáciou.

Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia

Začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia

Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia začína na základe žiadosti dotknutého daňového subjektu. Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia je potrebné doručiť ministerstvu financií, pričom takúto žiadosť musí dotknutý daňový subjekt doručiť aj príslušnému orgánu členskému štátu, ktorého sa sporná otázka týka, resp. všetkým takýmto príslušným orgánom, ak je zainteresovaných viac členských štátov. Každý štát však týchto prípadoch postupuje podľa svojich právnych predpisov, ktorými bola smernica o mechanizmoch riešenia sporov transponovaná.

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia musí dotknutý daňový subjekt podať najneskôr do troch rokov od doručenia prvého oznámenia o úkone, ktorý vedie k spornej otázke. Takýmto úkonom môže byť napríklad rozhodnutie o vyrubení dane, protokol z daňovej kontroly, ale tiež to môže byť aj výzva na podanie daňového priznania, ktorá nasvedčuje, resp. smeruje k tomu, že sporná otázka môže vzniknúť, avšak v každom prípade je potrebné brať ohľad na okolnosti konkrétneho prípadu. Lehota na podanie takejto žiadosti musí byť zachovaná aj vtedy, ak dotknutý daňový subjekt podá voči rozhodnutiu o vyrubení dane opravný prostriedok.

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia podľa 2. časti zákona musí obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti, ktoré sú uvedené v § 3 ods. 3 v písmenách a) až n) zákona. Ide o obligatórne náležitosti, preto v prípade, ak žiadosť nebude obsahovať niektorú z nich, ministerstvo postupuje primerane podľa § 13 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), t. j. vyzve dotknutý daňový subjekt, aby žiadosť doplnil, resp. nedostatky odstránil, a zároveň ho poučí o následkoch nevyhovenia výzve.

Ministerstvo financií môže taktiež dotknutý daňový subjekt vyzvať, aby mu poskytol doplňujúce informácie, a to najneskôr do troch mesiacov od doručenia žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia. Dotknutý daňový subjekt na túto výzvu odpovedať najneskôr do troch mesiacov od jej doručenia a svoju odpoveď musí v rovnakej lehote zaslať aj príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.

Lehota na rozhodnutie o žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia je šesť mesiacov od jej d

Související dokumenty

Súvisiace články

Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených SR (7. časť)
Patenty a ochranné známky – vybrané problémy
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“
Odmeny členov dozorných a správnych orgánov a zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia medzi SR a Rakúskom
Odmena za poradenské služby
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených Slovenskou republikou (1. časť)
Stála prevádzkareň v kontexte s obmedzenou daňovou povinnosťou z pohľadu vzorovej zmluvy OECD
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených Slovenskou republikou (2. časť)
Zmeny vo Vzorovej zmluve OECD a Komentári k nej platné od júla 2008
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených Slovenskou republikou (3. časť)
Konkurenčné služby od zmluvného partnera
Modelová zmluva OECD a jej vplyv na zdanenie príjmov v SR (IV.)
Modelová zmluva OECD a jej vplyv na zdanenie príjmov v SR (V.)
Modelová zmluva OECD a jej vplyv na zdanenie príjmov v SR (VI.)
Porovnanie vybraných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (I.)
Porovnanie vybraných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (II.)
Porovnanie vybraných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (III.)
Porovnanie vybraných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (IV.)
Porovnanie vybraných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (V.)

Súvisiace otázky a odpovede

Medzinárodné zdaňovanie príjmov FO
Nájom vozidiel od dcérskej spoločnosti odštepného závodu z CZ
Dividendy vyplatene daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou
Stála prevádzkareň, organizačná zložka - kapitálové vzťahy s hlavnou spoločnosťou a tretími stranami
Zdaňovanie podielov na zisku
Zdaňovanie príjmu zo zahraničia
Zrážkova daň a softvér
Zrážková daň z výnosových úrokov na prelome rokov
Zrážková daň na licenčné poplatky
Stála prevádzkareň vo Švajčiarsku
Urokové príjmy z dlhopisov a priímy z predaja dlhopisov a ich zdanenie
Ust. § 16 ods. 1 e) zákona o dani z príjmov
Dividendy vyplatené cudzincovi
Slobodné povolanie
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Zmiešaná zmluva na dve rôzne činnosti a zrážková daň
Autorské práva zahraničného autora a daň z príjmov
Dividenda vyplatená právnickej osobe českou spoločnosťou
Dividenda vyplatená českej právnickej osobe slovenskou spoločnosťou
Licencie k Microsoft Office 365