Zákon o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia (II.)

Vydáno: 20 minút čítania

V úvodnej časti autorka predstavila zákon č. 11/2019 Z. z. o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia (ďalej len „zákon o pravidlách riešenia sporov“), ktorý je transpozíciou Smernice Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia v Európskej únii (ďalej len „smernica o mechanizmoch riešenia sporov“). V prvej časti sa autorka okrem iného venovala hlavným cieľom smernice o mechanizmoch riešenia sporov, pravidlám zákona, príslušnými orgánmi a časovou aplikáciou.

Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia

Začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia

Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia začína na základe žiadosti dotknutého daňového subjektu. Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia je potrebné doručiť ministerstvu financií, pričom takúto žiadosť musí dotknutý daňový subjekt doručiť aj príslušnému orgánu členskému štátu, ktorého sa sporná otázka týka, resp. všetkým takýmto príslušným orgánom, ak je zainteresovaných viac členských štátov. Každý štát však týchto prípadoch postupuje podľa svojich právnych predpisov, ktorými bola smernica o mechanizmoch riešenia sporov transponovaná.

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia musí dotknutý daňový subjekt podať najneskôr do troch rokov od doručenia prvého oznámenia o úkone, ktorý vedie k spornej otázke. Takýmto úkonom môže byť napríklad rozhodnutie o vyrubení dane, protokol z daňovej kontroly, ale tiež to môže byť aj výzva na podanie daňového priznania, ktorá nasvedčuje, resp. smeruje k tomu, že sporná otázka môže vzniknúť, avšak v každom prípade je potrebné brať ohľad na okolnosti konkrétneho prípadu. Lehota na podanie takejto žiadosti musí byť zachovaná aj vtedy, ak dotknutý daňový subjekt podá voči rozhodnutiu o vyrubení dane opravný prostriedok.

Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia podľa 2. časti zákona musí obsahovať všetky zákonom stanovené náležitosti, ktoré sú uvedené v § 3 ods. 3 v písmenách a) až n) zákona. Ide o obligatórne náležitosti, preto v prípade, ak žiadosť nebude obsahovať niektorú z nich, ministerstvo postupuje primerane podľa § 13 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), t. j. vyzve dotknutý daňový subjekt, aby žiadosť doplnil, resp. nedostatky odstránil, a zároveň ho poučí o následkoch nevyhovenia výzve.

Ministerstvo financií môže taktiež dotknutý daňový subjekt vyzvať, aby mu poskytol doplňujúce informácie, a to najneskôr do troch mesiacov od doručenia žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia. Dotknutý daňový subjekt na túto výzvu odpovedať najneskôr do troch mesiacov od jej doručenia a svoju odpoveď musí v rovnakej lehote zaslať aj príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.

Lehota na rozhodnutie o žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia je šesť mesiacov od jej d

Související dokumenty

Súvisiace články

Aktualizácia Modelovej zmluvy OECD (1. časť)
Softvér z hľadiska zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (licenčné poplatky)
Transpozícia smernice ATAD 1 a zmeny v zdaňovaní fyzických osôb (1. časť)
Implementácia projektu BEPS v EÚ – Balíček ATAP (1. časť)
Aktualizácia Modelovej daňovej zmluvy Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD) o príjmoch a o majetku z júla 2014
Medzinárodné zdanenie príjmov z predaja (scudzenia) majetku
Aktualizácia Modelovej daňovej zmluvy OECD o príjmoch a majetku z júla 2010 (1. časť)
Aktualizácia Modelovej daňovej zmluvy OECD o príjmoch a o majetku z júla 2010 (2. časť)
Uplatnenie cestovných náhrad do daňových výdavkov
Vplyv zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia na ustanovenia zákona o dani z príjmov (1. časť)
Vplyv zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia na ustanovenia zákona o dani z príjmov (2. časť)
Vplyv zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia na ustanovenia zákona o dani z príjmov (3. časť)
Vplyv zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia na ustanovenia zákona o dani z príjmov (4. časť)
Aplikácia zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia medzi Slovenskom a Bulharskom pri podnikaní v Bulharsku
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených Slovenskou republikou (4. časť)
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených SR (5. časť)
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených SR (6. časť)
Analýza medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia uzatvorených SR (7. časť)
Patenty a ochranné známky – vybrané problémy

Súvisiace otázky a odpovede

Medzinárodné zdaňovanie príjmov FO
Nájom vozidiel od dcérskej spoločnosti odštepného závodu z CZ
Dividendy vyplatene daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou
Stála prevádzkareň vo Švajčiarsku
Urokové príjmy z dlhopisov a priímy z predaja dlhopisov a ich zdanenie
Ust. § 16 ods. 1 e) zákona o dani z príjmov
Zrážkova daň a softvér
Licencie k Microsoft Office 365
Zrážková daň z výnosových úrokov na prelome rokov
Zrážková daň na licenčné poplatky
Dividendy vyplatené cudzincovi
Dividendy zo spoločnosti so sídlom v Spojených arabských emirátoch- rezident
Predaj nehnuteľnosti zahraničnou osobou a DPPO
Spevák, s.r.o. a daň z príjmov
Spevák, n.o. a daň z príjmov
Slobodné povolanie
Odmeny spoločníkovi a ich zdanenie na Slovensku
Výplata dividend
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Zmiešaná zmluva na dve rôzne činnosti a zrážková daň