Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“

Vydáno: 29 minút čítania

Cieľom príspevku je poskytnúť výklad v oblasti medzinárodného zdaňovania ziskov podnikov (rezidentov druhých zmluvných, resp. nezmluvných štátov), ktoré vykonávajú na území Slovenskej republiky svoju činnosť, vysvetliť, ako sa aplikujú zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, posúdiť vznik stálej prevádzkarne v kontexte závislý zástupca na území SR v súlade s aktualizáciou Modelovej daňovej zmluvy OECD o daniach z príjmov a z majetku (ďalej len „Modelová zmluva“) a uvedenú problematiku ilustrovať na praktických príkladoch.

Cieľom príspevku je poskytnúť výklad v oblasti medzinárodného zdaňovania ziskov podnikov (rezidentov druhých zmluvných, resp. nezmluvných štátov), ktoré vykonávajú na území Slovenskej republiky svoju činnosť, vysvetliť, ako sa aplikujú zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, posúdiť vznik stálej prevádzkarne v kontexte závislý zástupca na území SR v súlade s aktualizáciou Modelovej daňovej zmluvy OECD o daniach z príjmov a z majetku (ďalej len „Modelová zmluva“) a uvedenú problematiku ilustrovať na praktických príkladoch.
 
Vzťah medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia k vnútroštátnym predpisom
 
Jedným zo zámerov uzatvárania medzinárodných zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len „zmluva“) je obmedzenie práva vybrať daň a rozdeliť ho medzi jednotlivé zmluvné štáty. Rovnako zmluva rieši prípady, kedy právo vybrať daň z určitého príjmu, ktorý má zdroj v jednom štáte a plynie rezidentovi druhého štátu, majú podľa vnútroštátnych predpisov obidva zmluvné štáty. Zmluva v týchto prípadoch stanoví, ktorý zmluvný štát má právo na zdanenie príjmu (štát zdroja alebo štát rezidencie), alebo ak môže byť zdanený v obidvoch štátoch, stanoví spôsob vylúčenia dvojitého zdanenia. Zmluva tiež vytvára podmienky na spoluprácu v daňovej oblasti s cieľom obmedziť daňové úniky v medzinárodnom meradle.
 
Základný právny vzťah medzi vnútroštátnym predpisom a zmluvou je uvedený v ustanovení § 1 ods. 2 zákona  č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) a v § 99 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“).
 
Podľa § 1 ods. 2 ZDP medzinárodná zmluva, ktorá bola schválená, ratifikovaná a vyhlásená spôsobom usta- noveným zákonom, má prednosť pred týmto zákonom (zákonná prioritná doložka), t. j. ustanovenia zákona sa nepoužijú, ak medzinárodná zmluva, ktorou je SR viazaná, ustanovuje inak.
 
Zmluva však nesmie sprísniť vnútroštátny predpis, môže ho iba modifikovať a zásadne nestanovuje daňovníkom žiadne povinnosti, ktoré nie sú vo vnútroštátnych predpisoch zmluvných štátov obsiahnuté. Len vtedy, ak určitý príjem je zdaniteľný aj v súlade s vnútroštátnym predpisom aj v súlade so zmluvou, je možné zdaniť ho. 
 
Pri riešení problematiky zdanenia ziskov podniku z činnosti, ktoré plynú daňovníkovi (rezidentovi jedného štátu) vykonávajúcemu činnosť na území druhého štátu, pričom tieto dva štáty sú viazané zmluvou, je potrebné vychádzať aj z príslušných ustanovení zmluvy. 
Podľa článku, ktorý sa v zmluvách obvykle označuje ako Čl. 7, zisky podniku, ktorý je rezidentom druhého zmluvného štátu, sa môžu zdaniť iba v SR, pokiaľ tento podnik vykonáva svoju činnosť na území SR prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorá je tam umiestnená. SR môže zisky podniku zdaniť iba v rozsahu, v akom ich možno pripočítať tejto stálej prevádzkarni.
 
Podmienky vzniku stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“ sú v zmluvách obvykle definované v Čl. 5 ods. 5. Vznik stálej prevádzkarne na území SR je podmienený okrem splnenia podmienok uvedených v Čl. 5 ods. 5 zmluvy aj splnením podmienok podľa § 16 ods. 2 ZDP.
 
Podľa Čl. 5 ods. 5 zmluvy, ak osoba iná ako nezávislý zástupca koná v zmluvnom štáte v mene podniku a má a obvykle uplatňuje právomoc uzatvárať zmluvy v mene podniku, predpokladá sa, že tento podnik má stálu prevádzkareň v tomto štáte vo vzťa

Související dokumenty

Súvisiace články

Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely účinnej od 1. 1. 2014 (3. časť)
Dokumentačná povinnosť o transferovom oceňovaní v kontexte aktuálnych zmien v decembri 2022 (II.)
Daň vyberaná zrážkou (II.)
Implementácia projektu BEPS v EÚ – Balíček ATAP (1. časť)
Daňové aspekty investícií a podnikania v Kazachstane
Povinná dokumentácia pri transferovom oceňovaní
Zdaňovanie osobných spoločností z pohľadu medzinárodných daňových vzťahov
Vybrané zmeny v zdaňovaní fyzických osôb od 1. januára 2021
Softvér z hľadiska zmlúv o zamedzení dvojitého zdanenia (licenčné poplatky)
Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely účinnej od 1. 1. 2014
Prevod obchodného podielu v spoločnosti s ručením obmedzeným
Zdaňovanie príjmov po úmrtí fyzickej osoby
Zdanenie podielových listov
Úprava základu dane o neuhradené záväzky
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte "Závislý zástupca"
Podávanie prehľadu a hlásenia
Zmena právnej formy podnikania z hľadiska daní a účtovníctva
Zdanenie príjmov z predaja nehnuteľností u fyzických osôb

Súvisiace otázky a odpovede

Pobočka zahraničnej súkromnej vysokej školy
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Zníženie základného imania
Odstupné pri zrušení zmluvy
Odstupné zo zrušenia zmluvy
Zlúčenie dvoch s.r.o.
Odpočet daňovej straty po zlúčení spoločností
Navýšenie základného imania
Vyplatenie podielu na zisku v s.r.o. za rok 2012 a odvody
Zrušenie s.r.o.
Započítanie vzájomných pohľadávok spoločníka a konateľa a aj zamestnanca
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Rozdelenie zisku
Preplácanie nákladov podľa zmluvy a ich zdaňovanie
Omylom vystavená faktúra
Potrebuje občianské združenie - športový klub živnostenský list pre prenájom športoviska tretím osobám?
Výplata dividend na vlastnú akciu
Predaj obchodného podielu
Zmluva o prevzatí dlhu
Povinnosť zriadiť organizačnú zložku na území SR