Prechod na euro je určite najvýznamnejšou zmenou v slovenskej ekonomike v tomto roku. Dotkne sa každého občana a každého subjektu – podniku, živnostníka, orgánu verejnej správy.
Prechod na euro je určite najvýznamnejšou zmenou v slovenskej ekonomike v tomto roku. Dotkne sa každého občana a každého subjektu – podniku, živnostníka, orgánu verejnej správy.
Generálny zákon (zákon č. 659/2007 Z. z. o zavedení meny euro v Slovenskej republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov – ďalej len „zákon“) upravuje prechodné obdobie asi 2 rokov pri zavedení meny euro v SR. Zavedenie eura je pomerne zložitá operácia, ktorou krajiny eurozóny prešli alebo prechádzajú. Znamená zásah do života podnikov, inštitúcií, občanov a je aj zložitou logistickou operáciou Národnej banky a bánk.
Zákon si dáva za cieľ ochrániť občana – spotrebiteľa pri tomto prechode, čomu je podriadená podstatná časť zákona a opatrenia v tomto smere znamenajú aj najväčšiu výzvu pre podnikové informačné systémy. Bez tohto aspektu by to bola len logistická operácia bánk, na akú si pamätáme z roku 1993.
Pre podnikateľskú sféru zavedenie eura znamená najväčšie dopady na informačné systémy. So zmenou informačných systémov sa musí každý subjekt vysporiadať na vlastné náklady. Táto časť prípravy predstavuje aj najväčšie náklady firiem a inštitúcií. Očakávané náklady na adaptáciu informačných systémov sú v rozsahu 0,1 – 0,3 % z obratu firiem. Náklad rastie s komplikovanosťou obchodného modelu pri prechode na menu euro vzhľadom na množstvo transakcií s hotovosťou a množstvo obchodných partnerov. Organizácie, ktoré sú v priamom styku so spotrebiteľom majú najvyššie obchodné riziká s prechodom na euro a ich príprava na prechod je najzložitejšia, a teda aj najnákladnejšia.
Okrem štandardného riešenia, ktoré každá seriózna softvérová firma svojim zákazníkom pravdepodobne poskytne, vo firemnom prostredí je mnoho operácií súvisiacich s prechodom na euro, ktoré softvérové riešenie poskytnuté dodávateľom softvéru nemusí postihnúť. Okrem už spomenutých špecifických úprav, sú to rôzne procesy, kde firma komunikuje s iným vonkajším prostredím ako hlavným softvérovým riešením. Ide o rôzne podporné moduly, registračné pokladnice, excelovské tabuľky, manuálne riešenia, ktoré treba tiež zahrnúť do procesu testovania pripravenosti na euro.
Zákon nepriniesol veľké zmeny oproti jeho verzii komentovanej v časopise Dane a účtovníctvo v praxi v čísle 10/2007. Zmeny boli najmä v spresnení formulácií niektorých paragrafov, ktoré však známy obsah zákona nezmenili. Táto verzia prešla len drobnými úpravami, väčšinou nepodstatnými pre podnikovú sféru. Pre zopakovanie vyberám niektoré komentáre.
Zákon o zavedení meny euro sa skladá z 31 článkov. Z hľadiska podnikového sektora za relevantný považujem Čl. I, ktorým sa budem zaoberať.
Zákon si kladie za cieľ zabezpečiť:
- hladký prechod na menu euro v SR,
- organizovaný a plynulý prechod pri zmene zákonných peňazí a menovej jednotky,
- zamedziť nárastu inflácie v dôsledku prechodu na euro,
- ochranu ekonomických záujmov občanov a spotrebiteľov – tu je najväčší dôraz zákona,<