Prevádzkovateľ hotela poskytuje ubytovacie aj reštauračné služby. Otázka je smerovaná práve na ubytovaciu časť, kde v praxi dochádza k situáciám, kedy si klient rezervuje ubytovanie (služba, ktorá sa zdaňuje) a v rámci všeobecných podmienok prevádzkovateľa hotela, ako aj podmienok pri uskutočnení rezervácie, je oboznámený s tým, že v prípade, ak v ustanovenom limite nezruší rezerváciu, teda zruší ju až tesne pred príchodom, prípadne sa vôbec do hotela nedostaví, má hotel nárok na tzv. poplatok „NO SHOW“, teda poplatok za to, že nedorazil do hotela, ale službu objednanú mal – v tomto prípade ubytovanie.
Tento poplatok je spravidla stanovený v takej čiastke, v akej bolo objednané ubytovanie na 1 osobu na noc. Čiže, ak si klient objednal izbu za 60 eur (čo je služba s DPH), v prípade, že príde, má na druhý deň vystavený účet a hotel odvádza z tejto čiastky príslušných 20 % DPH. Ak sa klient do hotela nedostaví, alebo nestihol zrušiť rezerváciu v stanovenom limite, naúčtuje sa mu poplatok 60 eur a stiahne sa z jeho karty, ktorú uviedol pri autorizácii pri uskutočnení rezervácie. V praxi sa však rôznia názory na to, či tento poplatok má byť oslobodený od DPH alebo nemá. Zmluvné pokuty a penále sú oslobodené od DPH, ale je to tak aj v tomto prípade? O aké znenie zákona sa možno oprieť?
Nie sú známe všetky detaily zmluvného vzťahu medzi va