Ing. Peter Pašek

Počet vyhľadaných dokumentov: 188

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 188

Zoradiť podľa:

Termín „moat“, ktorý spopularizoval Warren Buffett investori na akciových trhoch veľmi dobre poznajú. Ide o schopnosť firmy si zachovať svoju konkurenčnú výhodu s cieľom udržať si svoje dlhodobé zisky a podiel na trhu. V doslovnom preklade ide o priekopu okolo pevnosti, ktorá chráni ľudí a ich majetky, ktorí v nej žijú pred ľuďmi žijúcimi za hradbami.
Vydané: 26. 07. 2022
Firma chce zakúpiť počítadlo na športové zápasy, ktoré označí logom firmy. Počítadlo odovzdá športovému klubu na základe zmluvy o reklame s tým, že počítadlo bude potom majetkom športového klubu. Ak si pri kúpe počítadla uplatní odpočet DPH, je povinná odviesť DPH na výstupe? Ako je to s uznaním za daňový náklad?
Vydané: 17. 05. 2021
  • Článek
Nasledujúci článok ponúka výber z otázok a odpovedí súvisiacich s problematikou DPH.
Ako sa má postupovať pri fakturácii nájmu. Majiteľ budovy (platiteľ DPH) fakturuje nájom zdaniteľným osobám (platiteľom aj neplatiteľom  DPH) Má nájom fakturovať s DPH alebo bez?
Vydané: 24. 02. 2016
  • Článek
Spoločnosť podala voči výsledku verejného obstarávania námietku, s ktorou je v zmysle zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) spojená povinnosť zložiť na účet Úradu pre verejné obstarávanie kauciu. Pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia spoločnosť stiahla námietku, ale časť v hodnote 35 % z hodnoty kaucie sa stala príjmom štátneho rozpočtu (Úrad pre verejné obstarávanie ju nevráti späť). Môže spoločnosť v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmu v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) nevrátenú časť kaucie považovať za daňový výdavok (náklad)?
Vydané: 04. 12. 2015
Spoločnosť podala voči výsledku verejného obstarávania námietku, s ktorou je v zmysle Zákona o verejnom obstarávaní spojená povinnosť zložiť na účet Úradu pre verejné obstarávanie kauciu. Pred nadobudnutím právoplatnosti rozhodnutia spoločnosť stiahla námietku, ale časť v hodnote 35 % z hodnoty kaucie sa stala príjmom štátneho rozpočtu (Úrad pre verejné obstarávanie ju nevráti späť). Môže spoločnosť v zmysle zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmu v z. n. p. nevrátenú časť kaucie považovať za daňový výdavok (náklad) ?
Vydané: 27. 07. 2015
  • Článek
Na dennej uzávierke z elektronickej registračnej pokladnice sú položky s názvami „VRÁTENIE» a „ZĽAVA“. Vykážu sa číselné údaje z týchto položiek v daňovom priznaní k DPH v riadkoch 3 a 4, alebo sa v riadkoch 3 a 4 vykážu len číselné údaje z položky „ZĽAVA“ a číselné údaje z položky „VRÁTENIE“ sa vykážu v riadkoch 26 a 27 daňového priznania k DPH?
Vydané: 17. 07. 2015
  • Článek
Naša obchodná spoločnosť zaplatila spoločnosti predávajúcej nábytok za návrh kuchyne čiastku 50 eur s DPH, spoločnosť nám vydala doklad z registračnej pokladnice na uvedenú čiastku, t. j. 50 eur s DPH v mesiaci apríl 2015. Sumu 50 eur uvedieme v kontrolnom výkaze v časti B.3. za mesiac apríl 2015. V mesiaci máj 2015 nám dodali tovar – kuchyňu a mali sme zaplatiť za uvedený tovar 268,96 eur, ale na tom istom bločku z registračnej pokladnice nám odpočítali sumu 50 eur za návrh kuchyne. Zaplatili sme teda iba sumu 218,96 €. Máme uviesť čiastku 218,96 eur, čo je výsledná sumu na bločku z registračnej pokladnice, do kontrolného výkazu v časti B.3.? Alebo máme vyňať čiastku vo výške 50 eur z bločku, ku ktorému nemáme dobropis, a uviesť to do časti C.2. kontrolného výkazu k DPH?
Vydané: 17. 07. 2015
  • Článek
Spoločnosť s ručením obmedzeným, neplatiteľ DPH, sa chystá v najbližšom období predávať pozemky fyzickým osobám nepodnikateľom. Postup pri predaji bude nasledovný: 1. Záujemca podpíše Rezervačnú zmluvu o zložení rezervačného depozitu. V rámci rezervačnej zmluvy bude stanovená lehota napr. 2 mesiace, dokedy musí dôjsť k podpisu Zmluvy o budúcej kúpnej zmluve alebo riadnej Kúpnej zmluvy (ďalej len „Kúpna zmluva“). V prípade, že k podpisu Kúpnej zmluvy do stanoveného termínu nedôjde zo strany: spoločnosti s ručením obmedzeným, rezervačný depozit bude vrátený záujemcovi, záujemcu, prináleží spoločnosti s ručením obmedzeným zmluvná pokuta vo výške rezervačného depozitu, pričom táto spoločnosť je oprávnená započítať zmluvnú pokutu so zloženým rezervačným depozitom. V prípade, že k podpisu Kúpnej zmluvy do stanoveného termínu dôjde, rezervačný depozit sa dňom podpísania Kúpnej zmluvy stane zálohou na pozemok a bude v plnej výške započítaný do kúpnej ceny pozemku. 2. Záujemca v lehote stanovenej Rezervačnou zmluvou podpíše Kúpnu zmluvu, t. j. zložený rezervačný depozit sa týmto dňom stáva zálohou na kúpnu cenu a až týmto momentom vstupuje do obratu pre účely DPH. Vstupuje alebo nevstupuje rezervačný depozit do obratu pre účely DPH? Podľa nášho názoru nie, pretože až momentom podpisu Kúpnej zmluvy (preklasifikovanie na zálohu a následné započítanie do kúpnej ceny), resp. uplynutím lehoty stanovenej Rezervačnou zmluvou (vrátenie rezervačného depozitu alebo započítanie so zmluvnou pokutou) sa rozhodne, čo sa s rezervačným depozitom stane.
Vydané: 17. 07. 2015
  • Článek
V praxi nám niekedy vznikajú prípady, že musíme interne stornovať vystavenú faktúru za tovar z dôvodu napr. nesprávnych identifikačných údajov alebo chýb fakturantky. Napríklad v prípade, že fakturanta uviedla vo faktúre zlú cenu, vystornuje faktúru dobropisom a následne vystaví správnu faktúru s tým istým dátumom. Uvedený postup uplatní v prípade, že faktúra ešte nebola odoslaná k zákazníkovi. Máme považovať storno faktúru za opravnú faktúru a uvádzať ju v daňovom priznaní na riadkoch 26 a 27? Alebo takéto interné storno faktúr s následným vystavením novej faktúry uvádzať v daňovom priznaní na riadkoch 03 a 04? Alebo všetky dobropisy uvádzať v daňovom priznaní na riadku 26 a 27? Je správne ich uvádzať v kontrolnom výkaze v časti C.1.?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Živnostník prevádzkuje pohostinstvo. Vo februári tohto roku zistil, že už v auguste minulého roka prekročil obrat na povinnú registráciu pre DPH, preto nahlásil uvedenú skutočnosť na daňový úrad. Po kontrole vyžiadaných dokladov zo strany daňového úradu bol zaregistrovaný k DPH a stal sa platiteľom dane 23. marca 2015. Čo všetko musí v súvislosti s registráciou tento živnostník zaúčtovať a ako má postupovať pri prvom daňovom priznaní k DPH za prvý štvrťrok?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Náš zamestnanec nám doniesol na preplatenie blok z registračnej pokladnice z predajne nábytku, kde kupoval pre našu spoločnosť nábytok slúžiaci na vybavenie kancelárií. V predajni nábytku zaplatil zálohu vo výške 50 eur. Na bloku, ktorý mu v predajni vydali, je text: „záloha prijatá 1 ks 50 €“. Máme zaradiť uvedený blok z registračnej pokladnice do kontrolného výkazu k DPH časť B.3.? Ako máme postupovať, keď nám predajňa nábytku vystaví faktúru s odpočítaním zálohy vo výške 50 eur, zaradíme túto faktúru do časti B.2. kontrolného výkazu? Ak pri platbe v hotovosti nám v predajni vystavia blok z registračnej pokladnice a uvedená záloha bude na ňom odpočítaná, kde to uvedieme v kontrolnom výkaze?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Talianska spoločnosť, platiteľ DPH, vystavila slovenskej spoločnosti faktúru za dodanie tovaru 31. marca 2015. Tovar odovzdala prepravnej spoločnosti tiež 31. marca 2015. Prepravná spoločnosť vyložila tovar v slovenskej firme (platiteľ DPH) 8. apríla 2015. Slovenská spoločnosť je štvrťročný platiteľ DPH. Kedy má uviesť do daňového priznania k DPH nadobudnutie tovaru a kedy má nárok na odpočet DPH?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Slovenský platiteľ DPH v roku 2015 obstaral počítač v Maďarsku bez DPH v cene 100 eur. Nevieme preukázať, že spoločnosť nebude používať počítač na súkromné účely, preto budeme účtovať do daňových nákladov len 80 % z nákupnej ceny a rovnakým pomerom budeme krátiť aj DPH. Je správna z hľadiska zákona o DPH pri samozdanení výška dane na výstupe 20 eur a dane na vstupe 16 eur? Uplatňujeme len čiastočný nárok na odpočet DPH vo výške 80 %. Bude naša vlastná daňová povinnosť vo výške 4 eurá?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Platiteľ DPH predáva parcelu (na liste vlastníctva je uvedené, že je to dvor), na ktorej sú rozvody elektriny a vody, neplatiteľovi DPH. Ide o predaj inžinierskej stavby s pozemkom a môže sa uplatniť oslobodenie podľa § 38 ods. 1 zákona o DPH alebo ide o predaj stavebného pozemku a oslobodenie sa uplatniť nedá?
Vydané: 17. 06. 2015
  • Článek
Na dennej uzávierke z elektronickej registračnej pokladnice (ERP) sú položky s názvami „VRÁTENIE“ a „ZĽAVA“. Ovplyvnia číselné údaje z týchto spomenutých položiek v daňovom priznaní k dani z pridanej hodnoty (DPH) sumy v riadkoch 3 a 4 alebo v riadkoch 3 a 4 budú len číselné údaje z položky ZĽAVA a číselné údaje z položky VRÁTENIE budú v riadkoch 26 a 27 daňového priznania k DPH?
Vydané: 04. 06. 2015
V praxi sa nám vyskytujú prípady, že musíme interne stornovať vystavenú faktúru za tovar z dôvodu napr. nesprávnych identifikačných údajov alebo fakturantka príde na to, že dala zlú cenu, tak FA vystornuje dobropisom a následne vystaví správnu faktúru (faktúra ešte nebola odoslaná k zákazníkovi) s tým istým dátumom. Máme považovať storno FA za opravnú faktúru a uvádzať ju v daňovom priznaní na riadkoch 26 a 27? Alebo tieto interné storná FA s následným vystavením novej FA uvádzať v daňovom priznaní na riadkoch 03 a 04? Alebo všetky dobropisy uvádzať v daňovom priznaní na riadku 26 a 27? V kontrolnom výkaze ich uvádzať v C1?
Vydané: 21. 05. 2015
Dodávateľ (Taliansko, platiteľ DPH) vystavil faktúru za tovar dňa 31. 3. 2015, tovar odovzdal prepravnej spoločnosti tiež 31. 3. 2015. Prepravná spoločnosť vyložila tovar v slovenskej firme (platiteľ DPH) dňa  8. 4. 2015. Slovenská s.r.o. je štvrťročný platiteľ DPH. Kedy má uviesť do daňového priznania DPH toto nadobudnutie, a kedy má nárok na odpočet DPH? Môže uviesť do I.Q.2015 aj s odpočtom?
Vydané: 21. 05. 2015
Platiteľ DPH predáva parcelu, na ktorej sú rozvody elektriny a vody (na LV je uvedené, že je to dvor) neplatiteľovi DPH. Ide o predaj inžinierskej stavby s pozemkom a môže sa uplatniť oslobodenie podľa § 38 ods. 1 zákona o DPH alebo ide o predaj stavebného pozemku a oslobodenie sa uplatniť nedá?
Vydané: 21. 05. 2015
Naša obchodná spoločnosť zaplatila v spoločnosti predávajúcej nábytok za návrh kuchyne čiastku 50 € s DPH, spoločnosť nám vydala doklad z registračnej pokladnice na uvedenú čiastku, t. j. 50 € s DPH v mesiaci 4/2015. Sumu 50 € dávame do kontrolného výkazu do B3 za mesiac 4/2015. V mesiaci 5/2015 nám dodali tovar(kuchyňu), kde sme  mali zaplatiť za uvedený tovar 268,96 € ale v tom istom bločku nám za návrh kuchyne sumu 50 € odpočítali. Čiže sme zaplatili iba sumu 218,96 €. Naša otázka znie: Uvedenú čiastku 218,96 € čo je výsledná sumu na bločku z ERP máme dať do kontrolného výkazu do B3? Alebo máme vyňať čiastku z bločku vo výške 50 €, ku ktorému nemáme dobropis len je to odpočítané na bločku z ERP a dať do C2?
Vydané: 18. 05. 2015