Zamestnávateľ je povinný zamestnancovi za vykonanú prácu poskytnúť mzdu (odmenu). Okrem takéhoto plnenia, poskytuje aj rôzne iné plnenia, na ktoré zamestnancovi vzniká nárok podľa osobitných predpisov alebo z kolektívnej zmluvy, resp. z pracovnej zmluvy, a to v peňažnej alebo v nepeňažnej forme.
Medzi takéto plnenia možno zaradiť aj príspevky z prostriedkov sociálneho fondu poskytované podľa zákona č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).
Sociálny fond v rozsahu a za podmienok ustanovených zákonom o sociálnom fonde, tvorí ten zamestnávateľ, ktorý je právnickou osobou so sídlom na území SR alebo fyzickou osobou s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území SR a zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Obdobným pracovným vzťahom sa rozumie napr. štátna služba podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície v z. n. p., zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v z. n. p., zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., zákona č. 312/2001 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p., zákona č. 315/2001 Z. z. o Hasičskom a záchrannom zbore v z. n. p., zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov ozbrojených síl SR a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Zákon o sociálnom fonde upravuje tvorbu a následné použitie sociálneho fondu. V rámci realizácie sociálnej politiky zamestnávateľ poskytuje zamestnancom zo sociálneho fondu príspevky na rôzne účely, a to v súlade s použitím sociálneho fondu, ktoré upravuje § 7 zákona o sociálnom fonde. Príspevky možno poskytnúť nielen zamestnancovi, ale aj rodinnému príslušníkovi zamestnanca a poberateľovi starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku, invalidného dôchodku, výsluhového dôchodku alebo invalidného výsluhového dôchodku. Za rodinného príslušníka sa na účely tohto zákona považuje manžel (manželka) zamestnanca a nezaopatrené deti zamestnanca (§ 3 zákona č. 600/2003 Z. z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p.).
Príspevky zo sociálneho fondu poskytnuté zamestnancovi alebo rodinnému príslušníkovi zamestnanca v peňažnej forme, resp. v nepeňažnej forme sú zaradené medzi príjmy zo závislej činnosti, a to podľa § 5 ods. 1 písm. f) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), v nadväznosti na § 5 ods. 2, podľa ktorého príjmami zo závislej činnosti sú bez ohľadu na ich právny dôvod pravidelné, nepravidelné alebo jednorazové príjmy, ktoré sa vyplácajú, poukazujú alebo pripisujú k dobru, alebo spočívajú v inej forme plnenia zamestnancovi od zamestnávateľa alebo v súvislosti s výkonom závislej činnosti.
Nie však všetky príspevky zo sociálneho fondu sú automaticky zdaniteľnými príjmami, a to vzhľadom na príjmy, ktoré nie sú predmetom dane (§ 3 alebo § 5 ods. 5 ZDP) alebo príjmy, ktoré sú oslobodené od dane (§ 5 ods. 7 a § 9 ZDP).
V nasledujúcom texte si rozoberieme zdaniteľnosť jednotlivých príspevkov, ktoré môže zamestnávateľ zamestnancom alebo rodinný príslušníkom poskytnúť zo sociálneho fondu podľa § 7 ods. 1 zákona o sociálnom fonde. V s