Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS.
HISTORICKÝ VÝVOJ
Európska únia (EÚ) sa už od sedemdesiatych rokov minulého storočia snaží harmonizovať právne predpisy pre účtovnú závierku v členských krajinách. Doteraz boli v tejto oblasti vydané tieto smernice:
- Štvrtá smernica Rady č. 78/660/EHS z 25. júla 1978 o individuálnej účtovnej závierke.
- Siedma smernica Rady č. 83/349/EHS z 13. júna 1983 o konsolidovanej účtovnej závierke.
- Ôsma smernica Rady č. 84/253/EHS z 10. apríla 1984 o požiadavkách kladených na osoby oprávnené vykonávať povinné overovanie podkladov účtovníctva.
- Smernica Rady č. 86/635/EHS z 8. decembra 1986 o individuálnej účtovnej závierke a konsolidovanej účtovnej závierke bánk a iných finančných inštitúcií.
- Smernica Rady č. 91/674/EHS z 19. decembra 1991 o individuálnej účtovnej závierke a konsolidovanej účtovnej závierke poisťovní.
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady č. 2006/43/ES zo 17. mája 2006 o štatutárnom audite individuálnych účtovných závierok a konsolidovaných účtovných závierok (nahradila Ôsmu smernicu).
- Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov (nahradila Štvrtú a Siedmu smernicu).
Všetky tieto smernice, s výnimkou poslednej, boli už viackrát novelizované.
Nová smernica 2013/34/EÚ o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov nahradila Štvrtú a Siedmu smernicu, a preto upravuje aj individuálnu účtovnú závierku, aj konsolidovanú účtovnú závierku. Jej prijatím však nenastali zásadné zmeny (hoci mnohé z nich sú veľmi dôležité), pretože išlo len o tzv. recast (prepracovanie) Štvrtej a Siedmej smernice. Hoci sa znížil počet alternatív, ktoré ponúka pri riešení konkrétnych problémov, naďalej má výrazne kompromisný charakter.
Smernica naďalej nie je veľmi rozsiahla, má len niekoľko desiatok strán. Aj z toho je zrejmé, že mnohé veci nerieši do detailov, alebo nerieši vôbec.
Podobne ako Štvrtá a Siedma smernica, aj nová smernica sa týka:
- len účtovnej závierky, netýka sa vedenia účtovníctva (nestanovuje, ako má byť účtovníctvo vedené, nestanovuje účtovú osnovu a pod.),
- len ročnej účtovnej závierky, t. j. účtovnej závierky zostavenej ku koncu účtovného obdobia, neupravuje priebežnú