Komentár k  zákonu o  obmedzení platieb v  hotovosti s  príkladmi

Vydáno: 25 minút čítania

Jedným z  opatrení zameraných proti daňovým podvodom a  daňovým únikom na roky 2012-2016 a  za účelom vytvorenia podmienok na zabezpečenie stabilného a transparentného ekonomického prostredia súčasnej vlády SR je obmedzenie platieb v  hotovosti medzi podnikateľmi ako aj medzi fyzickými osobami (FO) nepodnikateľmi navzájom.

Obmedzenie hotovostných platieb je možné len prostredníctvom všeobecne záväzného právneho predpisu, na základe ktorého sa zavedie povinnosť len bezhotovostnej platby v  obchodnom styku (napr., pri predaji majetku, tovaru, za poskytnuté služby) nad zákonom určený limit.

Podľa dôvodovej správy k  zákonu už samotnému návrhu tohto zákona predchádzala rozsiahla analýza hotovostného ako aj bezhotovostného platobného styku medzi podnikateľmi ako aj medzi FO. V  tejto súvislosti sú známe zistené skutočnosti, že aj legálne podnikajúce daňové subjekty čiastočne „optimalizujú“ svoju daňovú povinnosť vystavovaním fiktívnych faktúr. Opatrením, ktoré spočíva v  obmedzení platieb v  hotovosti sa zabráni fiktívnemu vystavovaniu príjmových a  výdavkových dokladov bez  reálneho toku finančných prostriedkov a  tzv. „kreatívnemu účtovníctvu“ na konci účtovného/zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt vykazuje. Daňový úrad bude mať zároveň lepší prehľad o  aktivitách podnikateľov a svoju pozornosť zameria na podozrivé finančné operácie. Najväčšie škody na očakávaných príjmoch štátneho rozpočtu spôsobujú umelo a účelovo vytvárané reťazce obchodníkov, ktorí si medzi sebou vystavujú fiktívne faktúry bez  reálneho plnenia, následne platby neprebehnú alebo sú príjmovými a  výdavkovými pokladničnými dokladmi deklarované ako hotovostné platby v  sumách niekoľko stotisíc eur, pričom posledný daňový subjekt v  tomto „reťazení“ uplatňuje vysoký nadmerný odpočet dane z  pridanej hodnoty.

V praxi sa množia prípady zneužívania mechanizmu dane pri neexistencii zdaniteľného plnenia, pri službách ide najčastejšie o  sprostredkovanie, poradenské a právne služby, marketingové služby, pri ktorých je problematické zisťovať ich skutočné poskytnutie, pričom  často ide aj o  fiktívny tovar. Okrem fiktívnych plnení veľakrát ide o  prípady, kedy tovar fyzicky existuje, ale cena za tento tovar je vysoko nadhodnotená, resp. ten istý  tovar sa fakturuje viackrát. Nadväzne na fiktívne, resp. nadhodnotené plnenia sú vyhotovované daňové doklady a doklady o  zaplatení dane v  hotovosti a následkom je neoprávnené čerpanie nadmerných odpočtov dane zo štátneho rozpočtu. Prax ukazuje, že fiktívne faktúry za fiktívny alebo nadhodnotený tovar skrývajú aj platby za nelegálnu prácu najmä v  stavebníctve, v  reštauračných službách, ale aj úplatky a  provízie za nežiaduci lobing fakturované ako provízie za sprostredkovanie. Pri vykazovaní úhrad v  hotovosti právne predpisy neumožňujú spochybniť existenciu týchto hotovostných peňazí. Z  dôvodu sprehľadnenia vzťahov medzi FO navzájom a  medzi podnikateľmi a  FO nepodnikateľmi sa do okruhu osôb, na ktoré sa zákon č.  394/2012 Z.  z. o  obmedzení platieb v  hotovosti (ďalej len „zákon o  obmedzení platieb v  hotovosti“) vzťahuje sú podnikatelia [právnické osoby (PO) a  FO] a zároveň aj FO – nepodnikatelia. Ďalej možno uviesť zistené prípady, keď daňové subjekty nemajú dostatok finančných prostriedkov na účte v  banke, ale neustále „dotujú“ pokladnicu vysokými hotovostnými vkladmi, pričom aby mohli hotovostné platby zrealizovať, tieto vklady preukazujú v  mnohých prípadoch zmluvami s  tichými spoločníkmi, ktorými sú FO z  radov sociálne slabej vrstvy spoločnosti, u  ktorých je vylúčené, aby disponovali sumami vo výške stoviek tisíc eur, ktorými sa ako tichí spoločníci majú podieľať na podnikaní daňového subjektu práve týmito fiktívnymi hotovostnými platbami do pokladnice.

Na základe existujúcej legislatívy, poznatkov daňovej správy a  poznatkov z  niektorých členských štátov EÚ sa predpokladá, že zavedenie povin

Související dokumenty

Súvisiace články

Novela zákona o elektronickej registračnej pokladnici
Novela zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice od roku 2013
Otázky a odpovede k používaniu elektronických registračných pokladníc
Otázky a odpovede k používaniu elektronických registračných pokladníc
Sankčný postih daňovníkov za nesprávne používanie elektronických registračných pokladníc v roku 2011
Euro a elektronické registračné pokladnice
Právne predpoklady pre vykonateľnosť platobného výmeru
Vznik a riešenie predbežnej otázky
Osobitný spôsob úhrady dane podľa § 69c zákona o DPH
Komentár k zákonu o obmedzení platieb v hotovosti s príkladmi (3. časť)
Praktické otázky k zákonu o používaní ERP (1. časť)
Praktické otázky k zákonu o používaní ERP (2. časť)
Komentár k zákonu o obmedzení platieb v hotovosti s príkladmi (2. časť)
Nové elektronické registračné pokladnice
Odpočítanie DPH z hotovostných nákupov
Platba súkromnou kartou a oznámenie účtu podľa zákona o DPH
Daň z pridanej hodnoty pri dovoze tovaru na územie Európskej únie
Oslobodenie od dane pri finančných činnostiach a predaj založených vecí na dražbe
Vymedzenie služby na účely DPH - prevod emisných kvót skleníkových plynov

Súvisiace otázky a odpovede

Príjem hotovosti za prenájom majetku v s.r.o.
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Prevádzkovanie záložne a ERP
Použitie daňových preplatkov
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Zrušenie s.r.o.
Odvody a príkazná zmluva
Oznamovacia povinnosť
Registrácia na daňovom úrade
Oznamovacia povinnosť - úroky účtované do daňových nákladov
Povinnosti mandátara pri uzatvorení mandantnej zmluvy.
Dodatočné daňové priznanie
Daňový dopad záporného goodwillu
Kúpa auta v zahraničí
Prenájom športovej haly občianským združením a nasledná zľava pre deti
DPH a spätná oprava zakladu dane - 2.cast