V prvom článku v čísle 7-8/2012 sme si vysvetlili podstatu webovej stránky z pohľadu účtovníctva a práva. V zmysle našich predchádzajúcich úvah je možné konštatovať, že webové stránky sú čoraz dôležitejším nástrojom, ktorý firmy využívajú na vlastnú propagáciu, marketing a obchodovanie.
Podobne ako iné veci majetkovej povahy sa tak webové stránky stávajú čoraz častejším predmetom právnych vzťahov medzi subjektmi práva. V tomto zmysle je zároveň možné hovoriť o webovej stránke ako o špecifickom predmete právnych a ekonomických vzťahov, ktorého povaha a hodnota sa odvíjajú nielen od obsahu webovej stránky, ale napríklad aj od výberu domény, na ktorej je webová stránka umiestnená, pričom je už dnes nepochybné, že aj samotná doména, resp. doménové meno môže byť v súčasnosti samostatným predmetom práv a záväzkov. V úvode zároveň upozorňujeme, že v ďalšom výklade sa budeme pridržiavať predovšetkým termínov zaužívaných v praxi, nie však významovo presných technických termínov.
Webová stránka ako predmet zmluvných vzťahov
Webovú stránku tvorí mnoho elementov, z ktorých každý je samostatne spôsobilý byť predmetom právnych vzťahov, vrátane doménových mien. Sú nimi texty, obrázky a fotografie, ako aj iné práva duševného vlastníctva – obchodné mená a označenia, ochranné známky, dizajny a pod. Tieto všetky jednotlivé obsahové aspekty webových stránok budú predmetom nášho ďalšieho výkladu v oblasti nakladania s webovými stránkami. Ďalším významným prvkom webovej stránky je jej obsah tvorený majiteľom alebo prevádzkovateľom webovej stránky, respektíve ich zamestnancami a obsah, ktorý bol na webovú stránku presmerovaný pomocou webových liniek a odkazov, prípadne obsah vytvorený používateľmi a prispievateľmi v rámci osobnostných prejavov prispievateľov, teda obsah tvorený tretími stranami alebo osobami súvisiaci s ochranou špecifických prejavov osobnosti a tvoriaci oddelenú problematiku právnych aspektov nakladania s webovými stránkami, ktorej sa ale nebudeme venovať. Tieto všetky predmety materiálnej a imateriálnej hodnoty tvoria súčasný hodnotový obsah webovej stránky, pričom práve táto skutočnosť má za následok špecifickú úpravu pri nakladaní s webovými stránkami v právnom zmysle a pri transakciách s webovými stránkami v zmysle účtovno-daňovej legislatívy. V poslednej dobe je ďalej možné hovoriť o optimalizovaných prvkoch webových stránok, ktoré výrazne prispievajú k jej návštevnosti a tým zvyšujú jej ekonomickú hodnotu. Ide o takú úpravu zdrojového kódu webových stránok a technickú konfiguráciu, ktorá má za následok, že webová stránka je dostupnejšia vo vyhľadávacích systémoch a tým sa logicky zvyšuje jej hodnota. V neposlednom rade spomenieme aj počet užívateľov, ktorí denne webovú stránku navštevujú. Návštevnosť stránky je v súčasnej dobe daná synergiou rôznorodých faktorov, počnúc od dizajnu webovej stránky, cez jej pútavý verbá