Cieľom príspevku je poskytnúť komplexnú praktickú pomôcku pre podnikateľské subjekty a tých, ktorí sa zúčastňujú procesu zostavovania účtovnej závierky. Článok nenahrádza všeobecne záväzné právne predpisy, preto je pri tejto činnosti nevyhnutné vychádzať z úplného znenia príslušných predpisov.
Základným cieľom príspevku je poskytnúť komplexnú praktickú pomôcku pre podnikateľské subjekty a tých, ktorí sa zúčastňujú procesu zostavovania účtovnej závierky (ÚZ). Článok nenahrádza všeobecne záväzné právne predpisy, preto je pri tejto činnosti nevyhnutné vychádzať z úplného znenia príslušných predpisov.
Požiadavky na ÚZ a v tom aj na obsah poznámok vychádzajú z Medzinárodných účtovných štandardov, čím sa zostavovanie a zverejňovanie ÚZ v slovenských národných štandardoch priblížilo medzinárodným zvyklostiam. Poznámky sú dôležitou a neoddeliteľnou súčasťou ÚZ tak, ako súvaha a výkaz ziskov a strát.
V celom článku uvádzame deň zostavenia ÚZ 31. 12. 2012, čo platí vtedy, keď je účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom. Pokiaľ má účtovná jednotka (ÚJ) individuálne zvolený hospodársky rok, použije samozrejme deň zostavenia ÚZ v súlade so svojim hospodárskym rokom a právny stav aktuálny k tomuto dňu.
Materiál je spracovaný po aktuálny právny stav predpisov vydaných v Zbierke zákonov SR po čiastku 82/2012 a vo Finančnom spravodajcovi po číslo 8/2012.
Zostavenie ÚZ vyžaduje značné pracovné úsilie a odborné znalosti, ktoré bez patričnej vecnej a časovej koordinácie nemusí viesť k očakávanému a požadovanému výsledku.
Podstata, cieľ a účel účtovnej závierky
Podstatou ÚZ je zistiť k závierkovému dňu, aký je stav majetku, záväzkov a vlastného imania ÚJ ocenenom v peňažných jednotkách a v predpísanej štruktúre vyjadriť výsledok hospodárenia.
Cieľom je zostaviť údaje do takej štruktúry, objemu a charakteru informácií, ktoré umožnia užívateľom ÚZ získať prehľad o majetku, záväzkoch, vlastnom imaní, výsledku hospodárenia a finančnej situácii ÚJ. Z takto zostavených informácií je najdôležitejšia informácia o predpoklade nepretržitého pokračovania činnosti podniku.
Účelom ÚZ je vykonať sumarizáciu priebežného evidovania transakcií (bežného účtovníctva), ku ktorým dochádzalo v priebehu účtovného obdobia, vykonať inventarizáciu a zaúčtovať uzávierkové účtovné prípady. Účtovníctvo ÚJ je úplné, ak ÚJ zaúčtovala všetky účtovné prípady, zostavila ÚZ, prípadne konsolidovanú ÚZ, vyhotovila výročnú správu, zverejnila údaje, uložila dokumenty a má o týchto skutočnostiach všetky účtovné záznamy.
Základné predpoklady zostavenia účtovnej závierky
Základným predpokladom zostavenia ÚZ je mať správne, úplne a preukázateľne vedené priebežné účtovníctvo tak, ako to požaduje ust. § 8 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Podstatné je zaznamenať všetky účtovné prípady a tieto doložiť účtovnými dokladmi podľa § 10 zákona o účtovníctve.
Nevyhnutné podklady, z ktorých je potrebné pri zostavovaní ÚZ a prác s tým spojených vychádzať sú najmä základné dokumenty spoločnosti (zakladacie listiny, stanovy, spoločenská zmluva, výpis z obchodného registra a pod.), hlavná kniha za celé účtovné obdobie (obsahuje všetky účtovné zápisy podľa vecného, systematického hľadiska), evidencia majetku (registre), výsledky inventarizácie, interné účtovné smernice.
Inventarizácia slúži na zisťovanie a spísanie skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov (vlastného imania). Jej súčasťou je porovnanie skutočného stavu so stavom vykazovaným v účtovníctve. Pri inventarizácii sa zisťujú príčiny rozdielov, zodpovednosť za tieto rozdiely a navrhuje sa ich vysporiadanie. Výstupom inventarizácie je tiež posúdenie ocenenia majetku (§ 26 a § 27 zákona o účtovníctve), teda aj posúdenie správnosti stanoveného odpisovania, opravných položiek, rezerv a prípadného ocenenia reálnou hodnotou. V podstate je inventarizácia komplex logicky nadväzujúcich prác na overenie vecnej správnosti účtovníctva.
Inventúra je súčasťou inventarizácie a môže byť fyzická, dokladová alebo kombinovaná. Fyzická inventúra je inventúra, pri ktorej sa zisťuje a spisuje skutočný stav aktív na základe fyzického prepočítania. Dokladová inventúra je inventúra, kde sa zisťuje súpis aktív alebo pasív na základe príslušných účtovných dokladov. Kombinovaná inventúra je prienikom dvoch predchádzajúcich, vykonáva sa napr. pri pozemkoch a pod.
Prehľad prác a úloh pred uzavretím účtovných kníh
Kontrola bilančnej kontinuity
Kontrola otvorenia účtovných kníh (nadväznosť účtov 702 a 701)
Kontrolou otvorenia účtovných kníh zisťujeme dodržanie požiadavky bilančnej kontinuity v zmysle ust. § 16 ods. 12 zákona o účtovníctve medzi dvomi účtovnými obdobiami. Podľa § 3 ods. 4 zákona o účtovníctve môže byť účtovným obdobím aj hospodársky rok, a to bez povoľovacieho konania jednoduchým oznámením na daňový úrad; dôležité pritom je tiež to, že je to súčasne aj zdaňovacie obdobie podľa § 41 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“).
Účty hlavnej knihy sa otvárajú účtovnými zápismi, keď sa začiatočné stavy novootváraných účtov aktív a pasív pre rok 2012 účtujú súvzťažne s účtom 701 – Začiatočný účet súvahový.
Stavy jednotlivých súvahových položiek (aktíva a pasíva) účtu 701 – Začiatočný účet súvahový (hlavná kniha 2012) musia nadväzovať na konečné zostatky vykázané na účte 702 – Konečný účet súvahový (hlavná kniha 2011).
Otvorenie účtovných kníh musí byť doložené účtovným dokladom. V prípade, že účtovný doklad o otvorení účtovných kníh 2012 nie je výsledkom automatizovaného spracovania účtovníctva, môže byť vystavený manuálne, alebo zápis preukázaný dokumentáciou k programovému vybaveniu (účtovnému softvéru).
Účtový rozvrh platný v ÚJ na účtovné obdobie roku 2012 musí byť upravený v súlade s postupmi účtovania a rámcovou účtovnou osnovou. ÚJ si môžu podľa § 3 opatrenia č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupov účtovania v PÚ“) vytvoriť aj vlastné súvahové účty nad rozsah rámcovej účtovej osnovy, nie však účty výsledkové.
Vysporiadanie výsledku hospodárenia predchádzajúceho roka
Rozdelenie účtovného zisku, prípadne usporiadanie účtovnej straty za rok 2011 sa vykoná prostredníctvom účtu 431 – Výsledok hospodárenia vo schvaľovaní.
Účtovný zisk, prípadne, účtovná strata z roku 2011 zaúčtovaná na účte 701 – Začiatočný účet súvahový sa zaúčtuje súvzťažne v prospech, alebo na ťarchu účtu 431 pri otvorení účtovných kníh.
Účet 431 – Výsledok hospodárenia vo schvaľovaní nesmie mať ku dňu 31. 12. 2012 žiadny zostatok.
Výsledok hospodárenia sa zúčtuje podľa pravidiel ustanovených Obchodným zákonníkom, prípadne iným predpisom na základe rozhodnutia príslušného štatutárneho orgánu ÚJ. Podľa tohto rozhodnutia ÚJ vystaví interný účtovný doklad, ktorý spolu s príslušným rozhodnutím preukazuje tento účtovný prípad.
V prípade, že do konca roku nebude prijaté rozhodnutie o zúčtovaní výsledku hospodárenia (alebo jeho časti) tento sa zaúčtuje účtovným predpisom 431/428 na účet 428 – Nerozdelený zisk minulých rokov v prípade zisku, alebo účtovným predpisom 429/431 na účet 429 – Neuhradená strata minulých rokov v prípade straty. Dôvod, prečo štatutárne orgány oficiálne nerozhodli o zúčtovaní výsledku hospodárenia za rok 2011, sa uvedie v poznámkach.
Upozorňujeme, že podľa § 68 ods. 6 Obchodného zákonníka sa musí konať valné zhromaždenie obchodnej spoločnosti aspoň raz ročne, inak to môže byť dôvodom na zrušenie spoločnosti. Dôvodom na zrušenie spoločnosti môže byť aj porušenie povinnosti vytvoriť alebo doplniť rezervný fond (účet 417 alebo 421) alebo uložiť ÚZ do zbierky listín.
V prípade, ak sa rozhodne o vyplatení podielov (dividend) spoločníkom upozorňujeme, že maximálna výška je obmedzená § 123 a § 179 Obchodného zákonníka tak, že sa nesmie znížiť vlastné imanie pod výšku základného imania a povinného rezervného fondu. Režim zdanenia podielov na zisku sa posúdi v každom konkrétnom prípade podľa štruktúrovaných podmienok § 52 ods. 24 ZDP.
Zabezpečenie verného a pravdivého obrazu predmetu účtovníctva
Inventarizácia majetku, záväzkov a vlastného imania
Riadne a účelné vykonanie inventarizácie s požadovanými výsledkami sa dá dosiahnuť len po zodpovednej organizačnej príprave a jej včasnom vykonaní. Do včasného vykonania patrí aj záverečné zhrnutie a zaúčtovanie výsledkov.
Inventarizáciou sa overuje stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov – vlastného imania (§ 59 ods. 1 Postupov účtovania v PÚ). V podstate je potrebné vykonať inventarizáciu všetkých položiek súvahy (súvahové účty).
Vykonanie inventarizácie je stanovené zákonom o účtovníctve (§ 6 ods. 3, § 29 a § 30) a v prípade jej nevykonania, alebo neúplného vykonania nie je účtovníctvo správne a preukázateľné. Účtovníctvo je preukázateľné, len ak sú všetky účtovné záznamy preukázateľné a ÚJ vykonala inventarizáciu.
Fyzická inventúra sa vykonáva zmeraním, spočítaním, prevážením prípadne iným spôsobom, ktorý spočíva v zistení množstva majetku, ktorý je predmetom inventúry.
Dokladová inventúra sa vykonáva preverením jednotlivých dokladov, z ktorých vznikol, alebo z ktorých sa skladá inventárny stav.
Skutočný stav majetku, záväzkov a vlastného imania sa zaznamenáva do inventúrnych súpisov. Upozorňujeme, že povinný obsah inventúrneho súpisu ustanovuje § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve, pričom jeho povinnou súčasťou sú aj odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov.
Ak je k závierkovému dňu suma záväzkov vyššia ako ich výška v účtovníctve, uvedú sa záväzky v ÚZ vo zvýšenom ocenení (§ 26 ods. 2 zákona o účtovníctve). Prehodnotenie výšky dlhodobých záväzkov cez diskontný faktor sa netýka všetkých ÚJ, ale len záväzkov fondu (napr. dôchodkové fondy).
Fyzickú inventúru hmotného majetku okrem zásob, ktorú nemožno vykonať ku dňu, ku ktorému sa zostavuje ÚZ, možno vykonávať tri mesiace pred ÚZ a mesiac po nej. To znamená, že inventúra hmotného majetku sa môže vykonávať od 1. 10. 2012 do 31. 1. 2013. Fyzickú inventúru zásob môže ÚJ vykonávať kedykoľvek v priebehu účtovného obdobia. Pritom sa musí preukázať stav hmotného majetku k 31. 12. 2012, a to údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky hmotného majetku v intervale odo dňa vykonanej inventarizácie do závierkového dňa. Záväzky a iný majetok ako hmotný majetok (dokladová inventúra), sa inventarizuje len k 31. 12. 2012.
Upozorňujeme na termíny a periodicitu inventarizácie. Inventarizácia dlhodobého hmotného majetku sa môže vykonávať raz za dva roky, inventarizácia peňazí v hotovosti sa musí vykonať štyrikrát za účtovné obdobie. Inventarizáciu zásob môže ÚJ vykonávať aj v priebehu účtovného obdobia (§ 30 ods. 4 zákona o účtovníctve).
Inventarizačné rozdiely sa musia zaúčtovať do účtovného obdobia (kalendárneho roka alebo hospodárskeho roka) za ktoré bola inventarizácia uskutočnená. Účtovanie inventarizačných rozdielov upravuje najmä § 11 Postupov účtovania v PÚ, plus niektoré špecifiká sú upravené pri jednotlivých účtových triedach (napr. § 21 ods. 2 dlhodobý majetok; § 43 zásoby).
Inventarizácia je základom všetkých uzávierkových činností, a preto by mala byť v ÚJ organizačne upravená internou smernicou, ktorá obsahuje najmä harmonogram prác, termíny, inventúrne komisie a ich právomoc a zodpovednosť pri inventarizácii. Pri zostavovaní takejto internej smernice sa dá inšpirovať dnes už neplatnou vyhláškou FMF č. 155/1971 Zb. o inventarizácii hospodárskych prostriedkov.
Inventarizácia by mala byť ukončená schválením záverečného súhrnného inventarizačného zápisu tak, ako to ustanovuje § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve. V tomto dokumente sa má potvrdiť, že inventarizácia bola v súlade so zákonom o účtovníctve a internou smernicou ÚJ.
V inventarizačnom zápise sa najmä kvantifikujú inventarizačné rozdiely a spôsob ich účtovného vysporiadania (odkaz na interný účtovný doklad) ako aj výsledky posúdenia reálnosti ocenenia majetku