Zavedením možnosti poskytnutia časti zo zaplatenej dane vymedzenému okruhu prijímateľov na zákonom určený verejnoprospešný účel sa v zásade štát vzdáva časti svojich zdrojov, čím zabezpečuje podporu fungovania neziskového sektoru (mimovládnych organizácií). Navyše dáva možnosť daňovníkom, aby sami určili, ktorému prijímateľovi bude časť zaplatenej dane vlastnenej štátom poukázaná.
Konečný termín na poukázanie podielu zaplatenej dane poskytnutej daňovníkmi správcom dane pre určených prijímateľov bol 30. jún 2011, ktorý bol hraničným termínom, do ktorého bol povinný správca dane poukázať podiel zaplatenej dane avšak len pre prijímateľov, ktorým poukazovali podiel daňovníci podávajúci daňové priznanie (DP) v riadnej zákonnej lehote, t. j. do 31. 3. 2011 (do troch kalendárnych mesiacov po skončení zdaňovacieho obdobia, za ktoré sa podáva DP). V prípade, ak si daňovníci predĺžili lehotu na podanie DP, je takýmto hraničným termínom vždy koniec tretieho mesiaca, od konca mesiaca v ktorom daňovník podáva DP v tejto novej lehote. Ak bolo daňovníkovi dosahujúcemu len príjmy zo závislej činnosti urobené zamestnávateľom ročné zúčtovanie príjmov zo závislej činnosti je týmto konečným termínom 30. august 2011. Prijímateľ tohto podielu môže získané finančné prostriedky použiť na zákonom určené účely až do konca nasledujúceho roka, t. j. do konca roka 2012.
Príležitosť na rozmyslenie si poukázať časť svojej dane na podporu verejnoprospešných činností majú ešte daňovníci, ktorí si predĺžili termín na podanie DP až do konca septembra 2011, a to v prípadoch, ak dosahovali aj príjmy zo zdrojov v zahraničí.
V nasledujúcom príspevku si uvedieme, za akých podmienok je možné poukázať podiel zaplatenej dane a na aké účely a čo musia splniť prijímatelia podielu, aby im mohol byť poukázaný.
Počnúc 1. septembrom (do 15. decembra) zároveň vzniká možnosť zaregistrovať sa novým zákonom určeným organizáciám pôsobiacich v neziskovom sektore ako prijímateľom podielu zaplatenej dane a tento príspevok sa im pokúsi priblížiť podmienky, ktoré je potrebné splniť pre využitie tejto možnosti a vznikajúce komplikácie a chyby v praxi, ktoré môžu spôsobiť, že nakoniec o tieto určené prostriedky daňovníkmi, môžu prísť.
Zavedením možnosti poskytnutia časti zo zaplatenej dane vymedzenému okruhu prijímateľov na zákonom určený verejnoprospešný účel sa v zásade SR vzdáva časti svojich zdrojov, čím zabezpečuje podporu fungovania neziskového sektoru (mimovládnych organizácií). Navyše dáva možnosť daňovníkom, aby sami určili, ktorému prijímateľovi bude časť zaplatenej dane vlastnenej štátom poukázaná. Týmto spôsobom zákon umožňuje daňovníkovi, aby sám rozhodol, ktorú činnosť bude štát podporovať vzdaním sa časti svojich príjmov. Systém poukazovania podielu zaplatenej dane neziskovým organizáciám nahradil pôvodnú podporu neziskových organizácií priamym financovaním z prostriedkov štátneho rozpočtu.
Možnosť poskytnutia podielu zaplatenej dane je zároveň postavená aj na povinnosti prijímateľa preukazovať použitie poskytnutého podielu v zákonom stanovenej lehote. Porušenie zákonom stanovených podmienok je porušením finančnej disciplíny podľa zákona o štátnom rozpočte a prijímateľ je povinný podiel zaplatenej dane vrátiť.
Z dôvodu riešenia otázky financovania mimovládnych organizácií vyplývajú aj jednotlivé úpravy zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) zlepšujúce podmienky pre prijímateľov podielu zaplatenej dane, pričom k takýmto úpravám došlo naposledy v roku 2010 novelou ZDP, a to predovšetkým:
- K rozšíreniu možnosti použitia podielu zaplatenej dane:
- poukázaním iným PO, ktoré nemusia byť v zozname prijímateľov, ale použijú ho na zákonom stanovené účely a v zákonom stanovenej lehote,
- na obstaranie hnuteľnej veci a nehnuteľnosti, ktoré sa využívajú na zákonom stanovený účel,
- na reklamu, ktorá bola vynaložená na zákonom stanovené účely.
- K zmierneniu sankcií za neuverejnenie špecifikácie použitia podielu zaplatenej dane z troch rokov na jeden rok, ktoré v znení platnom od 1. 1. 2010 sa použilo aj na prijímateľa, ktorý si nesplnil povinnosť podľa § 50 ods. 13 ZDP v znení účinnom do 31. 12. 2009 a komora ho nezaradila do zoznamu prijímateľov na rok 2010 (mohla ho už na rok 2011).
- K zmierneniu zníženia výšky percenta určeného na poukázanie podielu zaplatenej dane: MF SR v roku 2006 vypracovalo analýzu poskytovania podielu zaplatenej dane, v ktorej sa konštatoval neúmerný nárast poukazovania podielu zaplatenej dane hlavne od PO, čo spôsobovalo výrazné znižovanie príjmov štátneho rozpočtu. V tejto súvislosti príjmy štátneho rozpočtu znižovali aj rastúce náklady daňovej správy vzťahujúce sa predovšetkým k evidencii, spracovaniu a poukázaniu podielu zaplatenej dane, pričom ich ďalšie zvýšenie sa predpokladalo pri začatí vykonávania kontroly použitia podielu zaplatenej dane. Ďalšími problémami súvisiacimi s použitím podielu zaplatenej dane boli zistenia o možných daňových únikoch a neoprávnenom poukázaní podielu zaplatenej dane prijímateľmi, o ktorých existencii bolo možné pochybovať a problematická komunikácia s nimi, nakoľko neziskové organizácie, ktoré mali len príjmy, ktoré neboli predmetom dane, neboli povinné registrovať sa na daňovom úrade a daňová správa musela akceptovať len údaje poskytnuté notárskou komorou. Na základe tejto analýzy bolo navrhované úplné zrušenie možnosti poukazovania podielu zaplatenej dane. Tento pôvodne navrhovaný razantný spôsob zrušenia možnosti poukazovania podielu zaplatenej dane bol predmetom viacerých rokovaní medzi MF SR, a zástupcami mimovládnych organizácií na čele s Radou vlády SR pre mimovládne neziskové organizácie a práve tieto rokovania vyústili do úpravy poukazovania podielu zaplatenej dane daňovníkmi – PO, postupným znižovaním výšky percenta podielu zaplatenej dane, ktoré je navyše naviazané aj na poskytnutie finančného daru týmito poukazovateľmi.
Podiel zaplatenej dane podľa ZDP
Ustanovenie § 50 ZDP určuje presné pravidlá a kritériá, po splnení ktorých je možné daňovníkovi poskytnúť podiel zaplatenej dane a rovnako aj prijímateľovi poskytnutý podiel ďalej použiť.
Povinnosti na strane daňovníka
Kto poukazuje podiel zaplatenej dane, v akej výške a kedy
Podiel zaplatenej dane, ktorý je FO alebo PO oprávnená poukázať ním určeným prijímateľom (§ 50 ods. 4 ZDP) na zákonom určený účel (§ 50 ods. 5 ZDP), je najmenej:
- 3,32 € u daňovníka, ktorý je FO,
- 8,30 € pre jedného prijímateľa u daňovníka, ktorý je PO.
Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane mala FO urobiť:
- v DP v lehote na podanie DP, alebo
- vo vyhlásení predloženom miestne príslušnému správcovi dane do 30. apríla po skončení zdaňovacieho obdobia, ak ide o daňovníka, ktorému zamestnávateľ vykonal ročné zúčtovanie.
PO môže toto vyhlásenie urobiť v DP v lehote na podanie DP.
Zaplatenou daňou sa na účely tohto ustanovenia považuje zaplatená daň znížená o daňový bonus.
Upozornenie! Zákonom č. 548/2010 Z. z. sa s účinnosťou od 1. 1. 2011 doplnilo ustanovenie § 46 ZDP, podľa ktorého, ak daňovníkovi vyšlo pri podaní DP zo svojej dane po odpočítaní všetkých zaplatených preddavkov doplatiť daň vo výške nepresahujúcej 3,32 €, túto neplatí. Táto zmena sa aplikovala už pri podaní DP za zdaňovacie obdobie roka 2010 v roku 2011. Uvedeným spôsobom sa postupuje aj v prípade, ak daňovník podávajúci DP poukazuje podiel zaplatenej dane. Ak tento daňovník splní všetky podmienky na poukázanie dane na osobitné účely, suma 2 % zaplatenej dane sa vypočíta z jeho daňovej povinnosti z riadku 56 (FO typ A) alebo z riadku 93 (FO typ B) alebo z riadku 800 (PO) DP (vzor tlačiva za zdaňovacie obdobie roka 2010). Táto zmena ZDP sa v tlačivách DP nemohla premietnuť, nakoľko tieto boli vydané skôr, ako nadobudol účinnosť zákon č. 548/2010 Z. z., ktorým sa zmenil a doplnil ZDP. V prípade, ak však robil ročné zúčtovanie zamestnávateľ zamestnancovi a tento chcel poukázať podiel zaplatenej dane, z