V tomto čísle uverejňujeme dokončenie článku.
(pokračovanie – 1. časť, 2. časť článku)
Odpis pohľadávky evidovanej voči SR
K § 19 ods. 3 písm. t) a § 52h ods. 3 ZDP:
Uvedené ustanovenie umožňuje uznať za daňový výdavok odpis menovitej hodnoty pohľadávky alebo jej nesplatenej časti bez príslušenstva, ktorú daňovník eviduje voči SR. Daňovník odpis takejto pohľadávky zahrnie do daňových výdavkov v tom zdaňovacom období, v ktorom upustil od jej vymáhania. Podľa tohto ustanovenia je možno odpísať len takú pohľadávku, ktorá bola zo strany SR uznaným záväzkom, pričom toto ustanovenie sa použije už pri podávaní daňového priznania po 31. decembri 2009, t. j. za zdaňovacie obdobie končiace 31. decembra 2009, a to podľa § 52h ods. 3 novely zákona.
Zmena počítania lehôt pri zahrnovaní opravnej položky do daňových výdavkov
K § 20 ods. 14 ZDP:
Do 31. decembra 2009 bola tvorba opravných položiek k rizikovej pohľadávke uznaná za daňový výdavok, ak od splatnosti pohľadávky uplynie doba dlhšia ako ustanovený počet mesiacov v § 20 ods. 14 ZDP, t. j. aj po uplynutí lehoty 12, 24 alebo 36 mesiacov. Pritom vynechaním slov „v zdaňovacom období, v ktorom uplynula táto doba“ na základe novely zákona č. 60/2009 Z. z. sa toto ustanovenie legislatívne spresnilo tak, aby ustanovená lehota v § 20 ods. 14 bola považovaná za minimálnu. Touto úpravou sa riešili napr. aj prípady, pri ktorých k účtovaniu tvorby opravnej položky, resp. jej doúčtovania vo vyššej sume, ako ustanovuje § 20 ods. 14 ZDP, dôjde po určenej lehote uvedenej v § 20 ods. 14 ZDP.
Novelou zákona sa od 1. januára 2010 mení doba počítania mesiacov na dni (rovnako, ako je to pri bankových opravných položkách uvedených v § 20 ods. 4). Nadväzne sa mení aj počítanie lehoty na postúpenie a odpis pohľadávky [§ 19 ods.2 písm. r) a § 19 ods. 3 písm. h) ZDP], ktorá je rovnako odvodená od počtu dní v nadväznosti na možnosť tvorby opravnej položky podľa § 20 ods.14 ZDP.
Reklamné predmety
K § 21 ods. 1 písm. h) ZDP:
V znení zákona účinnom do 31. decembra 2009 daňovými výdavkami nie sú výdavky na reprezentáciu, okrem výdavkov na reklamné predmety označené obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa v hodnote neprevyšujúcej 16, 60 € za jeden predmet.
Označenie reklamného predmetu obchodným menom alebo ochrannou známkou poskytovateľa sa od 1. januára 2010 aj z dôvodu zjednotenia definovania reklamných predmetov v ZDP so zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. vypúšťa.
Podkapitalizácia
K § 21 ods. 2 písm. k) ZDP:
Stanovenie limitu výšky úrokov z úverov a pôžičiek uznaných v daňových výdavkoch kapitálovo prepojených spoločností bol aj zámer zvýšenia vplyvu aj prost