Každý slovenský zamestnávateľ, ktorý vysiela zamestnancov do iných členských štátov Európskej únie, alebo ktorý zamestnáva európskych občanov na Slovensku, sa musí zaoberať aj tým, v ktorom členskom štáte má povinnosť platiť za týchto zamestnancov poistné na sociálne a zdravotné poistenie. Rovnako sa musia týmto problémom zaoberať aj samostatne zárobkovo činné osoby, keď sa rozhodnú podnikať v inom štáte alebo vo viacerých štátoch EÚ.
Každý slovenský zamestnávateľ, ktorý vysiela zamestnancov do iných členských štátov Európskej únie (EÚ), alebo ktorý zamestnáva európskych občanov na Slovensku, sa musí zaoberať aj tým, v ktorom členskom štáte má povinnosť platiť za týchto zamestnancov poistné na sociálne a zdravotné poistenie. Rovnako sa musia týmto problémom zaoberať aj samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), keď sa rozhodnú podnikať v inom štáte alebo vo viacerých štátoch EÚ.
Do prvého mája 2010 túto situáciu riešia tzv. koordinačné nariadenia pre oblasť sociálneho zabezpečenia – nariadenie Rady (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov a ich rodiny, ktorí sa pohybujú v rámci spoločenstva v znení neskorších zmien a doplnkov (ďalej len „nariadenie“) a nariadenie Rady (EHS) č. 574/72, ktoré Nariadenie vykonáva (ďalej len „Vykonávacie nariadenie“). Koordinačné nariadenia sú predpismi, ktoré sú priamo záväzné a nadradené národným predpisom členských štátov EÚ. Úlohou týchto nariadení je určiť uplatniteľnú legislatívu sociálneho zabezpečenia zamestnancov (pozn.: sociálne zabezpečenie v terminológii Nariadení zahŕňa aj zdravotné poistenie ako nepeňažnú dávku pre prípad choroby), ich rodinných príslušníkov a SZČO vykonávajúcich činnosť v jednom alebo vo viacerých štátoch EÚ, a stanoviť nároky týchto osôb na zdravotnú starostlivosť a ostatné dávky sociálneho zabezpečenia, ako sú napríklad dôchodky a dávky v nezamestnanosti. Je dôležité pripomenúť, že aplikácia Nariadenia a Vykonávacieho nariadenia (ďalej len „Súčasné n