Výpočet krycieho príspevku pri kalkulácii neúplných nákladov jedného druhu výrobku

Vydáno: 7 minút čítania

Kalkulácia neúplných nákladov nepriraďuje kalkulačnej jednotke všetky položky nákladov, ale iba tie, ktoré vieme priamo priradiť, teda variabilné náklady na jednotku produkcie. Pri tejto kalkulácii sa rozlišujú priame náklady a tzv. hrubé rozpätie alebo krycí príspevok, čo je rozdiel medzi predajnou cenou a priamymi nákladmi. Krycí príspevok určuje, ako každá jednotka produkcie prispieva k úhrade režijných (fixných) nákladov a k tvorbe zisku.

Kalkulácia neúplných nákladov nepriraďuje kalkulačnej jednotke všetky položky nákladov, ale iba tie, ktoré vieme priamo priradiť, teda variabilné náklady na jednotku produkcie. Pri tejto kalkulácii sa rozlišujú priame náklady a tzv. hrubé rozpätie alebo krycí príspevok, čo je rozdiel medzi predajnou cenou a priamymi nákladmi. Krycí príspevok určuje, ako každá jednotka produkcie prispieva k úhrade režijných (fixných) nákladov a k tvorbe zisku.

 
Výsledok kalkulácie neúplných nákladov sa dá znázorniť týmto postupom:
  1. Tržby za predané výrobky.
  2. Priame (variabilné) náklady na predané výrobky.
  3. Krycí príspevok = (1 – 2).
  4. Režijné náklady podniku.
  5. Zisk alebo strata = (3 – 4).
 
Z postupu vyplýva, že kalkulácia neúplných nákladov umožňuje zistiť kritické množstvo výroby, ktoré musí podnik vyrobiť ak nechce vykazovať stratu a v sortimentnej politike umožňuje preferovať tie výrobky, ktoré sa viacej podieľajú na úhrade režijných nákladov a na tvorbe zisku.
 
Riadiacim pracovníkom podniku ide najmä o to, aby sa prispôsobili trhovým podmienkam, čo sa týka ceny a objemu odbytu pri udržaní pracovných miest a dosahovaní zisku. Preto vedenie podniku v čase ústupu konjunktúry a s tým súvisiacim poklesom trhových cien sa musí rozhodnúť, či podnik bude vyrábať aj vtedy, ak cena výrobku nepokryje jeho náklady. Trhová cena výrobku je základom kalkulácie a určí výšku potenciálneho zisku po odrátaní nákladov. Výsledok hospodárenia podniku najviac ovplyvňujú variabilné náklady, pretože pôsobia na výšku nákladov proporcionálne vo vzťahu

Související dokumenty

Súvisiace články

Sledovanie nákladov interných kontrolných opatrení
Závislosť nákladov od vyťaženosti výrobnej kapacity
Vstupná cena hmotného majetku (1. časť)
Vysporiadanie výsledku hospodárenia v účtovnej jednotke (v akciovej spoločnosti a spoločnosti s r. o.)
Posúdenie nákladu z hľadiska dane z príjmov a odpočet DPH
Udalosti po zostavení účtovnej závierky v podvojnom účtovníctve pre podnikateľov
Audit po novele zákona o účtovníctve v Slovenskej republike
Aktivácia nákladov v spoločnosti
Reklama z hľadiska zákona o dani z príjmov
Daň z príjmov – príklady problematických okruhov
Časové rozlišovanie v podvojnom účtovníctve pre podnikateľov
Finančný bonus
Daňové výdavky až po zaplatení v roku 2015
Zmeny v zákone o dani z príjmov prijaté koncom roka 2015
Pohľadávky proti podstate
Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely účinnej od 1. 1. 2014 (2. časť)
Účtovanie stravy pre zamestnancov
Účtovanie prechodu zo sústavy podvojného účtovníctva do sústavy jednoduchého účtovníctva a naopak (2. časť)
Reklama, náklady na reprezentáciu a sponzoring

Súvisiace otázky a odpovede

Oporný múrik - IM?
Automobil
Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
S.r.o. a uplatnenie daňových nákladov na kanceláriu
Postúpenie pohľadávky z pohľadu dane z príjmov
Ochranné pracovné pomôcky
Vznik daňového nákladu
Firemný večierok a daňové povinnosti
Odpisovanie skládky
Prenájom vlastnej nehnuteľnosti
Využívanie stravných poukážok
Goodwill a úprava základu dane
Poskytnutie večere pri prezentačnej akcii ako daňový náklad
Reklamné darčekové poukážky
Rodinný príslušník a daňové náklady
SZČO a osobná spotreba
Vývoj internetovej aplikácie
Dobrovoľné odvody ako SZČO
Automobil, daňové výdavky a daň z motorových vozidiel
Finančný bonus