Začlenenie Slovenskej republiky do Európskej únie malo za následok rozšírenie európskeho trhu, ako aj zjednodušenie jeho fungovania vo vzťahu k novým členom EÚ. Zároveň je ale potrebné posudzovať vznik daňových povinností z aspektu celej EÚ, pričom je možné vychádzať z jednotlivých ustanovení 6. Smernice ako základnej právnej normy upravujúcej daň z pridanej hodnoty a zároveň z jednotlivých národných zákonov o DPH.
Začlenenie Slovenskej republiky do Európskej únie malo za následok rozšírenie európskeho trhu, ako aj zjednodušenie jeho fungovania vo vzťahu k novým členom EÚ. Zároveň je ale potrebné posudzovať vznik daňových povinností z aspektu celej EÚ, pričom je možné vychádzať z jednotlivých ustanovení 6. Smernice (ďalej len „Smernica“) ako základnej právnej normy upravujúcej daň z pridanej hodnoty a zároveň z jednotlivých národných zákonov o DPH.
Jednou z aktuálnych problematických oblastí pri zdaňovaní daňou z pridanej hodnoty je stanovenie vzniku daňovej povinnosti, ako aj registračnej povinnosti pri „obchodoch v rade“, t. j. obchodoch, pri ktorých je predmetom obchodovania jeden tovar. Pritom je tento tovar prepravený, resp. odoslaný od dodávateľa tovaru k poslednému odberateľovi a fakturácia je uskutočnená medzi viacerými subjektmi so sídlom v rôznych členských štátoch.
Legislatíva EÚ, t. j. Smernica, ako aj zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“) špecificky neupravujú spôsob zdanenia obchodov v rade, s výnimkou trojstranného obchodu.
Obchod v rade je možné charakterizovať ako obchod, ktorý:
- uzatvorili viacerí podnikatelia ohľadom jedného predmetu obchodu,
- tovar bol odoslaný bezprostredne od dodávateľa tovaru poslednému účastníkovi obchodu.
Na účely správneho posúdenia daňovej povinnosti z hľadiska DPH je potrebné:
- posudzovať obrat každého podnikateľa samostatne,
- stanoviť, ktorý podnikateľ uskutočnil prepravu alebo odoslanie, resp. ktorý poveril tretiu osobu prepravou alebo odoslaním.