Súčasné možnosti cezhraničného poskytovania služieb, propagácie a publikovania webového obsahu umožňuje slovenským podnikateľom osloviť aj odberateľov či dodávateľov pochádzajúcich z viacerých krajín sveta. Jedným z trendov je aj monetizácia webových stránok a predaj webovej reklamy či nehmotných produktov. Prípadová štúdia vysvetlí povinnosti a možnosti slovenského podnikateľa pri rozširovaní jeho podnikania od priameho poskytovania služieb firemným zákazníkom k predaju webového obsahu či reklamného priestoru na jeho webovej stránke.
Roman je samostatne zárobkovo činnou osobou – zaoberá sa poskytovaním programátorských služieb „B2B“ sektoru, zákazníkmi sú podnikateľské subjekty so sídlom v SR a v ČR. Podnikať začal v januári 2014, neskôr si založil webovú stránku, t. j. blog, na ktorom prostredníctvom autorských článkov a videí poskytuje širokej verejnosti rady, tipy a návody ohľadne svojho predmetu činnosti. Prioritným cieľom bolo vzdelávanie trhu a nepriamo tak aj propagácia vlastnej značky a vlastných služieb, neskôr sa však rozhodol pre priamu monetizáciu: na webstránku umiestnil reklamu od viacerých inzerentov (inzertných služieb) a začal predávať vlastné produkty – softvér a e-book.
Január 2014: Platiteľ DPH verzus registrácia podľa § 7a zákona o DPH
Roman sa spočiatku neregistroval pre DPH ani ako dobrovoľný platiteľ DPH podľa § 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) a rovnako nepodliehal ani inému typu registrácie. Ako poskytovateľ nehmotných služieb s vysokou pridanou hodnotou nepovažoval za výhodné stať sa platiteľom DPH z dôvodu možnosti odpočítať DPH z nakúpených vstupov, rovnako si jeho postavenie ako platiteľa DPH nevyžadovali odberatelia – spočiatku išlo len o subjekty so sídlom v SR (nepodliehal teda ani povinnosti registrovať sa napr. v zmysle § 7a zákona o DPH). Nebol ani povinný sa registrovať za platiteľa DPH z dôvodu dosiahnutia zákonného obratu – v prvých mesiacoch podnikania dosiahol nasledovné príjmy z poskytovania služieb:
- január 2014: 2 000 €
- február 2014: 3 000 €
- marec 2014: 3 500 €
Zdaniteľná osoba je povinná sa registrovať za platiteľa DPH v zmysle § 4 zákona o DPH:
- ak za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahne obrat 49 790 €,
- vzhľadom na výraz „najviac“ je povinná sa registrovať aj v prípade, ak obrat 49 790 € dosiahne za menej ako 12 kalendárnych mesiacov (napr. za obdobie január až marec 2014),
- „obratom“ sa v prípade podnikateľských subjektov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (teda najmä obchodných spoločností) rozumejú v danom mesiaci zaúčtované výnosy; samostatne zárobkovo činné osoby účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, resp. ktoré nie sú účtovnými jednotkami [príjmy a výdavky preukazujú zjednodušenou daňovou evidenciou v zmysle § 6 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), resp. uplatňujú si výdavky percentom z príjmov v zmysle § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov] zahŕňajú do obratu zinkasované príjmy (usmernenie MF SR 12860/2004-73 k § 4 ods. 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z.).
Roman zatiaľ nepodlieha povinnostiam týkajúcim sa zákona o DPH. Svojim klientom vystavuje faktúry spĺňajúce náležitosti účtovného dokladu (§ 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve). Na účely dane z príjmov si uplatňuje výdavky percentom z príjmov („paušálne výdavky“), na tento účel vedie evidenciu pohľadávok a príjmov v časovom slede.
Marec 2014: registrácia v zmysle § 7a zákona o DPH
Dňa