Predaj reklamných služieb a nehmotných produktov prostredníctvom webovej stránky z hľadiska DPH

Vydáno: 24 minút čítania

Súčasné možnosti cezhraničného poskytovania služieb, propagácie a publikovania webového obsahu umožňuje slovenským podnikateľom osloviť aj odberateľov či dodávateľov pochádzajúcich z viacerých krajín sveta. Jedným z trendov je aj monetizácia webových stránok a predaj webovej reklamy či nehmotných produktov. Prípadová štúdia vysvetlí povinnosti a možnosti slovenského podnikateľa pri rozširovaní jeho podnikania od priameho poskytovania služieb firemným zákazníkom k predaju webového obsahu či reklamného priestoru na jeho webovej stránke.

Roman je samostatne zárobkovo činnou osobou – zaoberá sa poskytovaním programátorských služieb „B2B“ sektoru, zákazníkmi sú podnikateľské subjekty so sídlom v SR a v ČR. Podnikať začal v januári 2014, neskôr si založil webovú stránku, t. j. blog, na ktorom prostredníctvom autorských článkov a videí poskytuje širokej verejnosti rady, tipy a návody ohľadne svojho predmetu činnosti. Prioritným cieľom bolo vzdelávanie trhu a nepriamo tak aj propagácia vlastnej značky a vlastných služieb, neskôr sa však rozhodol pre priamu monetizáciu: na webstránku umiestnil reklamu od viacerých inzerentov (inzertných služieb) a začal predávať vlastné produkty – softvér a e-book.

Január 2014: Platiteľ DPH verzus registrácia podľa § 7a zákona o DPH

Roman sa spočiatku neregistroval pre DPH ani ako dobrovoľný platiteľ DPH podľa § 4 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) a rovnako nepodliehal ani inému typu registrácie. Ako poskytovateľ nehmotných služieb s vysokou pridanou hodnotou nepovažoval za výhodné stať sa platiteľom DPH z dôvodu možnosti odpočítať DPH z nakúpených vstupov, rovnako si jeho postavenie ako platiteľa DPH nevyžadovali odberatelia – spočiatku išlo len o subjekty so sídlom v SR (nepodliehal teda ani povinnosti registrovať sa napr. v zmysle § 7a zákona o DPH). Nebol ani povinný sa registrovať za platiteľa DPH z dôvodu dosiahnutia zákonného obratu – v prvých mesiacoch podnikania dosiahol nasledovné príjmy z poskytovania služieb:

  • január 2014: 2 000 €
  • február 2014: 3 000 €
  • marec 2014: 3 500 €

Zdaniteľná osoba je povinná sa registrovať za platiteľa DPH v zmysle § 4 zákona o DPH:

  • ak za najviac 12 predchádzajúcich po sebe nasledujúcich kalendárnych mesiacov dosiahne obrat 49 790 €,
  • vzhľadom na výraz „najviac“ je povinná sa registrovať aj v prípade, ak obrat 49 790 € dosiahne za menej ako 12 kalendárnych mesiacov (napr. za obdobie január až marec 2014),
  • „obratom“ sa v prípade podnikateľských subjektov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (teda najmä obchodných spoločností) rozumejú v danom mesiaci zaúčtované výnosy; samostatne zárobkovo činné osoby účtujúce v sústave jednoduchého účtovníctva, resp. ktoré nie sú účtovnými jednotkami [príjmy a výdavky preukazujú zjednodušenou daňovou evidenciou v zmysle § 6 ods. 11 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), resp. uplatňujú si výdavky percentom z príjmov v zmysle § 6 ods. 10 zákona o dani z príjmov] zahŕňajú do obratu zinkasované príjmy (usmernenie MF SR 12860/2004-73 k § 4 ods. 9 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení zákona č. 350/2004 Z. z.).

Roman zatiaľ nepodlieha povinnostiam týkajúcim sa zákona o DPH. Svojim klientom vystavuje faktúry spĺňajúce náležitosti účtovného dokladu (§ 10 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve). Na účely dane z príjmov si uplatňuje výdavky percentom z príjmov („paušálne výdavky“), na tento účel vedie evidenciu pohľadávok a príjmov v časovom slede.

Marec 2014: registrácia v zmysle § 7a zákona o DPH

Dňa

Související dokumenty

Súvisiace články

Poskytnutie služby a predaj digitálneho obsahu a produktov výživovým poradcom. Časť 1 - neplatiteľ DPH
Poskytnutie služby a predaj digitálneho obsahu a produktov výživovým poradcom. Časť 2 - platiteľ DPH
Zmeny zákona o dani z pridanej hodnoty v roku 2023 a 2024
Vybrané rozsudky Súdneho dvora Európskej únie v oblasti DPH
Typy registrácie pre DPH - rozdiely, pravidlá, podávanie výkazov (II.)
Zdaňovacie obdobie a podávanie daňových priznaní k DPH
Dovoz a registrácia pre daň z pridanej hodnoty
Daňová povinnosť u neplatiteľov dane z pridanej hodnoty
Novela zákona o dani z pridanej hodnoty
Osobitná úprava uplatňovania DPH pri použitom tovare v roku 2020
Zmeny zákona o DPH účinné od júla 2021
Elektronické služby a DPH
Vývoz tovaru mimo Európskej únie
Režim zdanenia marže pri dodaní budov zakúpených na účely opätovného predaja
Vrátenie DPH tuzemským platiteľom z iných členských štátov
Intrastat hlásenia v roku 2024 (II.)
Oslobodenie od dane pri finančných činnostiach a predaj založených vecí na dražbe
Služby dodávané elektronickými prostriedkami
Odpočítanie dane z pridanej hodnoty pri dovoze tovaru

Súvisiace otázky a odpovede

DPH při fakturaci služeb mezi českou a slovenskou s.r.o.
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Účtovanie poskytovania stravy vo vlastnom stravovacom zariadení v sústave jednoduchého účtovníctva + DPH
Zabezpečenie stravy - reštaurácia DPH
Stravovacie služby poskytnuté škole
Naše interné gastrolístky, resp. ich fakturácia
Nákup ojazdeného vozidla z EÚ
Využívanie automobilu spoločníkom s. r. o.
Licenčná zmluva
Vyčíslenie DPH na faktúre
Označenie platby DPH po 1. 1. 2012
Mzdové náklady a ich refundácia
Predaj pozemkov a DPH
Registračná povinnosť k DPH
Uplatnenie nároku na nadmerný odpočet v dodatočnom daňovom priznaní
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Počítanie lehoty
Nesprávne uvedené poučenie v rozhodnutí