V obchodných vzťahoch nastávajú situácie, keď príde k poklesu schopnosti podnikateľov plniť si svoje záväzky, dostávajú do situácie, že faktúry sú uhrádzané oneskorene, čo vyvoláva potrebu dodávateľov sledovať lehotu splatnosti faktúr.
Osobitnú pozornosť musia dodávatelia venovať pohľadávkam po lehote splatnosti. Je potrebné si uvedomiť, že po splatnosti pohľadávky začína plynúť premlčacia lehota, ktorá je vo všeobecnosti v obchodno-právnych vzťahoch stanovená na 4 roky a v občiansko-právnych vzťahoch na 3 roky. Po uplynutí tejto lehoty sa môže stať, že dlžník v súdnom konaní vznesie námietku premlčania a v tomto prípade už ani súd nemôže pohľadávku priznať. Preto je potrebné svoje pohľadávky riešiť včas. Starostlivosť o pohľadávky a ich úhradu je pre podnikateľa nemenej dôležitý proces ako získavanie zákaziek, pretože až po úhrade pohľadávky je možné považovať obchod za úspešne zavŕšený.
Základom úspešného obchodu je prevencia pred uzavretím obchodu so zlým partnerom, prípadne so zlým obsahom. Ak podnikateľ vstupuje do obchodného vzťahu s novým obchodným partnerom, mal by dôsledne overiť jeho údaje z obchodného, prípadne živnostenského registra - pre úplné označenie na daňových dokladoch, prípadne neskôr na žalobnom návrhu. V prípade pochybnosti o solventnosti obchodného partnera je vhodné nahliadnuť do zbierky listín vedenej príslušným obchodným registrom, a tiež registra účtovných závierok, keďže každá spoločnosť je povinná ukladať v ňom ročnú účtovnú závierku. Na stránkach obchodného registra sa nachádza aj evidenciu úpadcov.
Po neuhradení pohľadávky v lehote splatnosti by mal dodávateľ upozorniť svojho obchodného partnera na uplynutie lehoty splatnosti faktúry. Ak dlžník ani po upomienke faktúru nezaplatí, je potrebné tento problém riešiť. Vhodným riešením je obrátiť sa včas s riešením záležitosti na právnika, ktorý zašle dlžníkovi kvalifikovanú výzvu, aby v lehote stanovenej vo výzve dlžník dobrovoľne splnil svoj záväzok. Ak je dlžník ochotný svoj záväzok reálne riešiť, avšak z jeho pohľadu nie je možné, aby svoj záväzok uhradil okamžite, je vhodné požadovať od dlžníka písomné uznanie jeho záväzku, najlepšie formou notárskej zápisnice, ktorá slúži ako exekučný titul na priame vymáhanie pohľadávky prostredníctvom súdneho exekútora, bez nutnosti súdneho konania. Ak dlžník odmieta uznanie záväzku vo forme notárskej zápisnice, čiastočným riešením je aj písomné uznanie záväzku dlžníka, ktoré je vhodné spojiť so splátkovým kalendárom, na ktorom sa veriteľ a dlžník dohodnú.
Ak medzi obchodnými partnermi nedôjde k dohode, veriteľ zvyčajne pristúpi k súdnemu riešeniu pohľadávky. V prípade, že je odberateľ v dlhodobo zlej finančnej situácii alebo úpadku a nie je schopný splácať svoje záväzky, jednou z možností riešenia jeho nepriaznivej situácie je riešiť ju formou reštrukturalizačného konania.
Reštrukturalizácia prebieha na základe reštrukturalizačného plánu (ďalej len "RP"), čo podľa § 132 ods. 1 zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o konkurze a reštrukturalizácii") je listina upravujúca vznik, zmenu alebo zánik práv a záväzkov osôb v nej uvedených, ako aj rozsah a spôsob uspokojenia tých účastníkov RP, ktorí sú veriteľmi prihlásených pohľadávok, prípadne akcionármi dlžníka. Po potvrdení RP súdom je tento záväzný pre všetkých účastníkov RP.
Prihláška do reštrukturalizačného konania sa podáva v jednom rovnopise u správcu, pričom správcovi musí byť doručená do 30 dní od povolenia reštrukt